Ratss studien
Orsaker till autismspektrumstörning - en tvillingstudie (RATSS)
Det har vi just varit med i, eller vi är med i den undersökningen. Ganska spännande faktiskt, för här handlar det om att ta reda på vad som ligger bakom i det genetiska för autism.
Man har använt sig utav tvilling registret, och sedan har de frivilliga först fått svara på frågor, både via telefon och brev.
Sen ar de valt ut några som varit aktuella för vidare studier. Våra tvillingar var några av de många 100 som fick vara med, vi var familj nr 24.
Det har varit många olika tester bla ryggvätske prov och magnetröntgen. Men även en dag med endast psyktester och blodprov och massa annat.
Man samlar in DNA av alla och och sen ska allt sammanställas av 14 olika läkare som ska kolla på alla prover.
Jag önskar verkligen att det här kan hjälpa till att försöka förstå..
läs mera här
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Var detta tänkt som ett inlägg, som man skulle kunna disskutera om, eller ville du bara berätta detta?
Tack för informationen. Hoppas de kan hitta orsakerna till autismspektrumstörningar. Att forska på tvillingpar var smart och det är nog ganska vanligt också numera inom forskningen i allmänt. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Ja, det var en väldigt bra idé, måste jag säga! En bra metod förmodligen för att få fram vetenskapliga "sanningar".
Hoppas att resultaten kommer inom rimligg tid! (ty nu blir man ju nyfiken…
).
Hoppas också att du fortsätter att hålla oss informerade om denna ambitiösa och lovande studie, giffan!
Jo tanken med inlägget var ju att man skulle kunna diskutera. Men även att jag ville visa att det finns dom som verkligen vill lära sig att förstå.
Mina tvillingar har gått igenom många tester och prover. Först har vi ju fått svara på frågor och gjort DNA prov, där kom man fram till att mina tvillingar är enäggade, och då blev dom mera intressanta då dom inte är så lika varandra. Och då fick vi fortsätta vara med. Nu har dom genomgått jätte många psyk tester, några har varit samma som när man ställer en diagnos när man misstänker att något inte är som det ska.. om ni förstår hur jag menar. Sen har dom fått lämna ryggvätske prov och hen massa andra tester.
Ja vi hoppas verkligen att det kommer en sammanställning, men jag tror nog det kan ta något år då vi var familj nr 24 av flera 100 tvillingar..
~ Anneli ~
Jo jösses om det "bara" tar ett år då får man allt va gla! 
Men ryggmärgsprov! Hade tvillingarna någon egen talan om alla dessa tester, eller hade de bara att rätta sig efter föräldrarnas beslut…? 
#5 dom fick själva avgöra vad för tester dom ville göra, och var inte tvungna att göra alla. men faktiskt var det hudprovet (där man skär av en bit hud under bedövning)som iaf den ena inte ville göra. men då han redan gjort ryggvätske provet så va det lättare att förklara att jämförelsevis så är hudprovet enkelt. jag tror att det lät farligare för att dom skulle skär bort en bit. Våra tvillingar är ganska tuffa av sig men jag trodde faktiskt inte dom skulle göra allt.
~ Anneli ~
Bra gjort av dem då i alla fall att ställa upp!