Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2470 ggr
zatanica
2

ordning i butiker

Efter att jag var inne i en klädbutik för att köpa en klänning började jag fundera på hur de tänker när de möblerar i butikerna.

Vet att vi vart inne lite och nosat på detta i flera trådar att det kan vara svårt att hitta och att logiken oftast är noll i butikernas planering. Att det är svårt att förstå deras försök att förklara utan att själva visa. Sedan i en tråd hur ett samhälle med mestadels NPF folk skulle se ut. Så här följer en tanke.

Exempel kläd affär.

Varför gör man det inte enkelt, enda som blir kvar som det varit är att det fins en avdelning för kvinnor, en för män ch en för barn.

Sedan är alla byxor på ett ställe, där hänger de i färg ordning, alla linnen hänger på ett ställe även de i färg ordning. Sedan fortsätter det så, ska du ha din klänning går du till det stället där alla klänningar hänger, där hänger de fint i färgordning så vill du ha en rosa exempelvis så behöver du bara titta bland de rosa klänningarna. Man behöver inte springa runt som en tok i  butiken och inte hitta något.

Dessutom slipper man bli tokig på den aldeles för höga och oftast mycket dåliga musik som idag spelas.

Sedan något som alla butiker borde ha är de där stora fina skyltarna i taket som visar vad som finns i just den raden. i klädbutiken kommer det således att stå långbyxor och stickade tröjor, strumpor och kalsonger.

Sedan borde även matbutiker gå tillbaka till att avra logiska, idag verkar de spela på impulsköp med sin möblering. Alla konserver ska vara på ett ställe, brödet på ett kött på ett osv tror ni häger med. Även här är skyltning viktigt.

i större butiker kan det vara en bra ide att vid ingången ha en enkel karta som visar vart allt ligger och hur man bäst hittar till det man vill ha.

[Pappsing]
0

Jag håller helt klart med dig.
….eller så borde de ha guider, som kan visa en var saker finns i butiken.

zatanica
0

ja just det var du som förespråkade guider ja Glad

jo vi har ju nosat och små diskuterat detta problem i ett antal trådar.

Dessa guider som du nämner kan ju vara exempelvis sådana som ska ut och arbetsträna. En ypperlig uppgift för ändamålet så då behöver inte butiken i fråga oja sig över att det kostar dem en massa pengar.

just på större affärer kan dessa guider vara mycket bra att ha. Man har dem utplaserade på vissa ställen som vid en form av informationsdisk. Bara att kanta dit så ska man få ett bra bemötande och någon som följer med en till den avran man letar efter om man så vill.

Eller varför inte att affärer utformar en app nu när de flesta har smarta telefoner. Ladda ner appen sedan har man karta över butiken med information om varorna och vart de finns.

Finns bra många sått att förbättra affärer på.

Det är säkerligen inte baraa vi med NPF som har problem att hitta i affärer idag.

Tänk bara på dem som har svårt att gå/ ta sig fram, hur kul är det då att leta osm en galning, eller en mamma/pappa med alla sina barn med som börjar grina efter 20 minuters letande efter en ny toasitts på bauhaus.

Undrar om man ska vända sig till varje butik i fråga för att komma med förslag på förbättringar, undrar även hur de skulle mota detta?

[Pappsing]
0

Jag har med tänkt på den här tanken, att gå ur till affärer och fråga, om de är intresserade av att skaffa guider.
Men sedan har jag även funderat på att det skulle innebära mer jobb för personal-chefen i varje butik, vilket det kanske inte vill ha.
I och med att de måste hålla koll på dem.

Jag kan själv tänka mig ett sådant jobb, där jag går runt och är social med kunderna i affären.
Visar folk till rätt ställe och så..
Plus, jag kan ju även ha koll, så ingen snattar eller så. :P

zatanica
0

Det var ju en bra ide att de kan hålla ett öga på snattare med, då slipper de övriga anstälda många saker ju och kan koncentrera sig mer på sin egen arbetsuppgift.

[Varulv]
0

Jag har på känn, att ni håller på att utveckla en affärsidé här, zatanica och Pappsing… Flört

[Vargöga]
0

I Finland och Åland så är det så att det skall möbleras om i matbutikerna var 5:e år just för att de som bara köper sina saker utan att kolla annat skall lära sig på nytt och leta efter sina saker och på så sätt hitta nya varor. Knepigt jag vet. Men allt byter ju inte plats utan mejerierna finns där dom finns men på en ny hylla.

Det tar ju ett tag innan man lärt sig det nya systemet.

jagga-ewe
2

Men vad skulle butiken tjäna på det? Om du är ute efter en rosa klänning, och måste gå runt o leta efter den, då hittar du ju den där turkosa kjolen och den mintgröna toppen och läderbältet med lila pluppar, som du impulshandlar. DET tjänar butiken pengar på. Inte på att du kommer in, ser direkt att det inte fanns nån klänning i rätt rosa nyans och går direkt.

All oordning som är i butiker är för att uppmuntra till impulshandlande av saker man inte var ute efter. Mer-sälj helt enkelt. Butiken vill inte ha snabba kunder, de vill ha kunder som handlar mycket!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Vargöga]
0

Precis. jagga-ewe

MissInAction
0

Hur man använder varje yta av en lokal optimalt är noga utforskat och planerat av företagen - de vill ju sälja.
I detaljhandeln talar man exempelvis om A-ytor (de nya, heta varorna), B-ytor och så vidare. Man flyttar om för att det med jämna mellanrum kommer in nyheter, och reor. Basvaror har sin plats ofta lite längre in, eftersom man vet att folk går för att köpa just dem så de behöver inte "skyltas" lika väl, om du förstår.

För mig är det väldigt logiskt. Om man ser det ur butiksägarnas synvinkel. De vill sälja och gå med vinst, såkart. Och då måste allt klaffa.

Samma med livsmedelsbutiker såklart - störtexponeringar, gavelexponeringar - allt för att det ska se attraktivt och prisvärt ut. Noga utstuderat. Bassortiment som mejeri och grönsaker längst in för att då måste folk gå igenom hela butiken för att få tag i det. Nybakat bröd vid ingången doftar välkomnande… eller varför inte fräscha grönsaker? Och godis vid kassorna, när man är trött eller har tjatiga barn med sig. Noga utstuderat.

I undersökningar har man t.ex. kommit fram till att kunder ofta går i vänstervarv när de kommer in i en butik, tar kunden en korg så tenderear hen att handla mer osv.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

zatanica
0

jagga-ewe, jo visst vinner de kunder som gör impuls inköp, men o andra sidan förlorar de ju även en hel hög med kunder. De som går in, blir arga/irriterade för att det är så rörigt att de inte orkar leta i en timme för att hitta det de vill så de går och komer aldrig mera tillbaka.

Dessutom så vinner ju butiker på att man pratar bra om dem och ovetande rekomenderar butiken för en massa andra folk.

Tycker man inte butiken i fråga är användarvänlig så berättar man ju även det och de kan då förlora potentiella kunder.

Vet inte hur många butiker jag lämnat i frustration och oftast aldrig kommit tillbaka eller dröjt flera år innan jag gått in i igen.

Caf_Roy
1

I klädbutikerna tror jag det är upplagt så att de vill inspirera till kombinationer, de hänger kläder brevid varandra som de tycker går bra ihop så man ska bli inspirerad och få hjälp av hyllorna att hitta kombinationer som man trivs med. Man behöver inte fråga någon i personalen om "ett par byxor som går ihop med den här toppen" om de ligger på hyllan brevid.

I mataffärer försöker de göra samma sak och samtidigt ha så pass mycket ordning att man hittar det man letar efter.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Pappsing]
0

Just nu har jag en tanke, om att starta en personal-firma.
Som har hand om affäres-guider.
En firma som tränar upp personer, som de sedan hyr ut till olika affärer.

Någon frågade vad affärerna skulle tjäna på detta, då de tycker om alla impulsköp som görs.
Tja, de får fler kunder, pga att det är säker en massa personer, som inte klarar av att gå och handla, pga att de inte hittar saker i affären.

Jag är en av dem, som hatar att gå runt och leta efter saker i affären.
Nu kan det iofs bero på att jag har en överaktiv blåsa med…som gör att om jag blir nödig, behöver lätta på trycket rätt snabbt.
Om man då går och letar efter en vara, som tar tid, sedan ställer sig i kö….och blir nödig.
Tja, då har jag flera gånger fått ställa min korg eller vagn i kön, gå och göra mina behov, för att sedan gå och ställa mig sist i kön igen.

Så, vad får vi ut av mitt längre inlägg nu, och även öppenhet om min blåsa…
Jo, att affärs-guider är verkligen något som alla skulle tjäna på! :P