Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3716 ggr
sissie
0

Att hålla ordning och plocka undan

Jag är usel på att hålla ordning. Släpper gärna sakerna där jag är. Det är jobbigt att gå och plocka efter en själv bara för att man är slarvig.

Finns det några bra tips på hur man lättare ska kunna hålla ordning. Försöker tappert att lägga tillbaka sakerna men misslyckas allt som oftast.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[aspie]
0

Har inga tips alls för jag har samma problem Rynkar på näsan

Froddel
0

Näe tyvärr, jag kan inte heller bidra med någotObestämd, jag är röran själv!

Tänk om någon ville komma in här på forumet för o hitta nån som kunde hjälpa till att stöka ner istället…tänk vad vi skulle kunna bidra med mycket dåFlört

Mysan59
1

Säger samma som aspie och Froddel.

Svea-
0

inget tips.. testa olika saker gör jag.. dom funkar då å då sen blir det samma sak igen.. det e bara kämpa på.. tyvärr…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

siennasmams
0

jag är en levande jordbävning, jag…
så har det alltid varit, ända se'n skoltiden, då det såg ut som  en orkan gått fram i min skolbänk bara jag gläntat på bänklocket och tagit fram en blyertspenna.

"men (mitt namn) är ju så duktig, så hon skulle kunna göra VADSOMHELST, om hon bara ANSTRÄNGDE sig!" sade alla lärare på alla kvartssamtal (jo, SÅ gammal är jag! *asg*), och jag bara satt tyst och tänkte "jag anstränger mig som FAEN bara för att 'make sense of' och jämka ihop min egen och er värld - jag har inte ORK att anstränga mig för att hålla snyggt i bänken…"

sissie
0

#5 Känner igen det där!! *FNISS* Jag städade bänken då och då bara för att en dag senare titta ned på ett totalt kaos.Skrikandes

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Pappsing]
0

Här känner jag igen mig själv, mer än man kanske vill erkänna för sig själv.
Min fru säger till mig att det är som om jag bara släpper grejer, där jag står…det är inget jag tänker på själv.
Men jag försöker att bli bättre på det.

kristina130
0

Jag har skrivit upp och delat upp det så att jag städar/plockar undan i ett rum varje dag. Även om jag inte vill så tvingar jag mej till det, annars skulle det inte funka för mej.

[Pappsing]
0

Jag har funderat på att sätta upp post-it lappar här och var, så jag tänker på att plocka upp efter mig, men jag vet inte hur min fru kommer reagera på det.
Det är ju inte det snyggaste direkt..:P
Får se hur jag gör

zatanica
0

Tungan ute hahaha skrattade mig igenom denna tråden Glad

Fick höra samma sak jag på kvartsamtalen i skolan att om jag bara ansträngde mig skulle jag vara duktigaste eleven i klassen. Min bänk var oxå alltd kaos. Städade den och vipps en liten stund senare samma sak.

Samma hemma nu, inga bra tipps, Försöker tänka tänka tänka ta med koppen hela vägen till diskmaskinen nu.

Men det kan ju vara något annat som fångar intresset på vägen och vipps är koppen glömd.

i skolan kunde jag komma fram utan pennan, fast jag visste att jag haft den med mig, hade bara glömt att jag hölt i den någon stans på vägen Glad

Försöker även som någon annan sa att ta ett rum om dagen.

Enda nackdelen är att man då har ett ständigt pågående städprojekt som mor min alltid komenterar när hon är på besök. BLir aldrig klart och ja ordnat kaos är ett bra ord Glad

Så dåligt med tips bara vinkar på att här har du en som gör samma sak.

Labolina_73
1

Förvånad nice….. inte bara jag meo… :-)

min stackars man blir mer än galen på mej mellan varven.. :-)

sedan att jag själv vet var saker och ting är gör det ju iaf inte lättare.. + att flyttar han på dom,,, då blir jag galen,, då hittar jag ju ingenting,, sedan att det ser ut som bomben själv på alla andra vis men jag vet ju… ;-)

Det konstiga är ju att jag avskyr oreda och när det är rörigt,, men jag klarar inte av att ha det så… eller rättare sagt jag klarar inte av att hålla ordningen,,,,

jag har ADHD, min son har ADHD och min dotter misstänks ha ADHD,, min man och min yngsta son blir ju som ni förstår ganska drabbade av detta så vi alla 3 är lika slarviga men blir griniga och irriterade av oordning..

dom är dessutom väldiga ordningsmänniskor,, allt ska vara på rätt plats, hela tiden,,,

för att ge ett exempel..

min son,, 5 år, frågar sin farmor (vi bor i 2 familjshus med farmor och farfar) Tristan frågar farmor,, har ni likadana glas som vi har? njä det vet jag inte svarar farmor,, då är det där glaset i ditt skåp vårat,, bäst jag tar upp det.

eller har du lämnat tillbaka ketchupen du hämtade igår.. ja svarar farmor, jag har köpt en ny,, bäst jag går och tittar så våran är där uppe säger Tristan då…

Så ja,, här hemma kan det vara rena rama kaoset.. :-)

//L

Sanni87
0

Kul att det finns fler slarvmajoor och slarvnissar som inte slarvar med flit. Hemma står skorna i köket, disk i vardagsrummet, kläder överläst, mobilen i sängen eller i frysen. Men eftersom det är såååå tråkigt att städa göra jag det på 20 min, springer genom stället som en orkan. Inga problem alls :) men ska bli spännande att se hur det går när jag flyttar ihop med min pedanta pojkvän om några veckor ^^

[Pappsing]
0

*skrattar*
Det där med att städa på 20 minuter känner jag igen.
Jag dammar runt snabbt på de ytor, jag kan tänka mig där det kan finnas damm.
Sedan dammsuger jag alla golven.
Sedan är det klart.

Min fru är brukar vilja göra det själv…för..ja, jag är inte så noggrann…pallar ju inte med det.
Så jag gör det på mitt sätt då och då, sedan kör min fru en storröjning ibland.

Star68
0

Ojojoj… :-) Här finns en till likadan… Känner helt klart igen mig… Har behov av ordning och reda…och jobbar HÅRT för det…men så blir det som det blir…KAOS!!! Tills nyligen hade jag och min sambo en tre-rummare, och då hade vi ett rum som jag kallade "adhd-rummet" ;-) efter att ha sett en artikel om en kvinna som hade ett likadant rum som hon kallade just adhd-rummet. Ni kanske kan tänka er hur det kan ha sett ut där… ;-) Nu har vi bara två rum…och nu vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt, när jag inte har nå'nånstans att "gömma" röran…. Får jobba på det, som så mycket annat…

[Pappsing]
0

Du gör som jag….hittar garderober och klädkammare, där du kan slänga in allt…*skrattar*

Sanni87
0

Man kan gömma disken i köksskåpet om man får oväntat besök!

[mossquinnan]
0

haha skrattar jag åxå..mina kläder och min garderob är mitt kaos..jag sliter ut skiten efterssom jag för d mesta klär på mig i absolut sista sekunden innan jag ska i väg,och vet aldrig vad jag ska ha på mig..å inget hittar jag heller *fniss* sen trycker jag tebax allt..haha..

Sen måste jag bara ha en hög..en liten bara på köksbordet med spegel å smink..sitter där i ljuset å spacklar mig..ja dom dagar jag orkar iaf Skrattande

Sen e ju datan där åxå..lite pennor och annat smått å gott :-)

Annars e jag mer el mindre lite pedantisk..fast bättre lite damm i hörnet än ett rent helvete som dom säger Tungan ute

[Pappsing]
0

#16 skrivet av Sanni87

Ett annat sätt, som min fru inte har köpt helt…är att använda engångstallrikar med mer….så är det bara att slänga skiten, när man är klar..:P

#17 skrivet av mossquinnan
Det där med högar….min garderob….jag har bara slängt in mina kläder..medan min fru har hängt och vikt sina kläder fint i sin….
Jag liksom inget behov av att ha mina kläder vikta med mer.
Så, jag bara slänger in dem i ett hörn i min garderob, sedan när jag ska ut, tar jag första bästa plagget…:P

[mossquinnan]
0

Haha ja så lustiga grejjer man kan ha för sig när man e litta fjuttad i roten *s*Skrattande

Ett tips pappsing..lägg ner idén om papperstallrikar hemma..förstår din fru *S*

Så sjukt oromantiskt att äta på papp..nej nej..Skrattande

[Pappsing]
0

#19 skrivet av mossquinnan

Jag har redan lagt ner den tanken….men tack ändå..*Skrattar*

Skoj att du är online nu när jag är det…det vore skoj att snacka med dig…du har ingen som helst tanke på att skaffa msn….så vi kunde chatta ….

[mossquinnan]
0

fan va bra pappsing jag vart starkt oroad där ett tag å såg framför mig hur ..erat lyckliga äktenskap rasade samman pga detta *S*

Nopps jag har ju inte d..jag la ner d för flera år sedan då detta stressade halvt ihjäl mig..men tack för att du skulle tycka d va kul:-)))

[mossquinnan]
0

Hjäääälp nu såg jag va klockan var..jeesus christ..ska va hos läkar´n kl 3 å här sitter jag haha..har inte ens duchat..fast d tar max 5 min med bil å jag har turbo så d går undan..annars eré turbo i skallen just nu..så nu måste jag planera..först skaaaa jag bara…typiskt migSkrattandeSkäms

[Vargöga]
0

Jag kan plocka undan efter mig men sen så ställer jag allt i köket istället och byggs på. Foten i munnen

[Pappsing]
0

#23 skrivet av Vargöga

Lite så jag funkar med…men jag ställer inte allt i köket..jag hittar vrår här och var, där det funkar att lägga in saker..:P

[Vargöga]
0

Hehe okej. Blir det fullt på diskhon så ställer jag på diskbänken men inte på andra platser. Flört

[Pappsing]
0

#25 skrivet av Vargöga

Som tur är så har jag som vana att inte ställa disk och sådant på andra ställen än köket heller :P
Nu menade jag saker som böcker, kort, kläder med mer :P

[Vargöga]
0

Haha okej. Jag har en hög med böcker och tidningar bredvid sängen som jag inbte orkar plocka bort. Tyst

lizz040404
0

Haha suttit med ett gött flin hela tiden ja läst denna tråd. Känner igen mig totalt. Mitt liv har alltid vart lite kaos här å där. Men med åren å strikta rutiner så har jag faktiskt bättrat mig,för mig fungerar de att alltid göra så lika som möjligt.Ex när jag ätit så sköljer ja alltid min tallrik alltid.Slarvar ja ,ja då så blir hela diskbänken kaos.Fortfarande när jag blir dålig så får ja jobba super hårt på mina rutiner för då vill jag gärna bara släppa allt. Har komprimisat med mig själv å i gaderoben så får jag bygga mount everest bara jag inte slänger dom brevid sängen. Måste än en gång trycka på rutiner att alltid göra saker i rätt följd.Märker att ju mera rutiner jag har ju mera fungerar mitt hem. Sen att ge de tid,Rom byggdes inte på en dag. Rimliga mål. Acceptera sig själv å att erkänna att man inte valt att bli så himla slarvig. Det är ju våran sjukdom som ställer till det. Jag va gift med en pedant man förut å ja behöver väl inte berätta varfö vi skilde oss. Skratt

Sanni87
0

Haha pappsing! Papptallrikar är en bra uppfinning , hade det vart socialt accepterat skulle jag bara ha engångssaker. Aldrig städa mer! Men många turer till soprummet :/

[Pappsing]
0

#29 skrivet av Sanni87

Du hade kanske lagt papper på ditt golv med, så du bara kunde dra bort pappret, när det egentligen hade varit dags att dammsuga.
Och sedan lägga på nytt papper…:P

lilli-l
0

Här har ni en till som är helt rörig Skrattande

Finns det en ren yta i detta hem så nog tar det endast några minuter, så då är den belamrad!

Jag är specilist på att bara flytta omkring saker, har noll organisationsförmåga, och har en superspeed när jag väl ska städa!

Och då är jag överallt och ingenstans, förmodligen för att hjärnan inte ska tappa det jag kom på just för det ögonblicket!

Blommorna, dammsugning, disken, ja just ja..tvätten..och den i maskin ska hängas..shit, den som hänger ska vikas och in i skåpen..fasen, där under är ju de byxorna jag letat efter..måste ta fram dom..kanske skulle passa på att rensa lite kläder..men vad golvet ser ut..jag dammsuger lite snabbt..Flört

Till slut sitter jag i fåtöljen och tittar på tv eller surfar på laptopen och allt är kvar halvgjort! Suck! Och orken/viljan har flygit sin kos.. Sen kan det gå lååång tid innan den innfinner sig igen.

Eller så helt plötsligt finns ett brinnande intresse att snickra och ändra ute i stallet, då blir allt inne kvar Skrikandes

Men ni vet ju hur dom säger: Som det ser ut på ditt skrivbord så ser det ut i ditt huvud..! Hehehehe!

Carpe Diem….Fånga dagen

[Pappsing]
0

#31 skrivet av lilli-l

Wow, vilken livfull person du verkar vara….
Jag har nog inte sett dig så aktiv här förut, så jag passars på att önska dig välkommen….om du är ny här.

lilli-l
0

Pappsing: Jag har varit här på iFokus i några år, men kanske jag var inne på fibromyalgi i början mest!

Jag fick min diagnos ADHD för något år sen, men jag har varit här ett tag innan det oxå. Min dotter, som är 17 år, blev utredd och fick diagnosen ADD/Autism och jag kände så igen mig i allt och funderingar om hur livet varit..fick en förklaring Skrattande Och det förstår jag ju nu..

Och jag har väl alltid varit en virvelvind och en väldigt glad person, men så slog Mr Fibro till och det blev jobbigt.

Men bara att gilla läget..

Och tack..för välkomnandetGlad

Carpe Diem….Fånga dagen

[Pappsing]
1

#33 skrivet av lilli-l

När man drabbas av en sjukdom, som man inte kan göra så mycket åt, är det bara att gilla läget och göra det bästa.
Jag lever ju själv med en dödlig sjukdom….det är ju inte så mycket man kan göra åt det.
Faktum är….jag tycker det har gett mig massor….jag har liksom lärt mig att uppskatta allt i mitt liv på ett sätt, som man lätt missar.

[MissNathalie]
1

Inte läst igenom tråden men mitt tips (nu ska jag lära som jag inte lever :P) är att ha förvaringskorgar där du droppar grejerna! Ha gärna en stor så allt smått och gott får plats så kan du ha din oordning däri. jag ska själv följa detta tipset…någon dag..

Caf_Roy
0

Mitt knep når jag ska se till att det är snyggt är att gå in i ett rum och se mig om och fråga mig själv "Vad skulle mamma få spader på?", åtgärda detta tills jag är nöjd, gå ut ur rummet ett par minuter och börja om tills jag inte hittar fler saker att städa.

Funkar utmärkt, förutsatt att man har "rätta ställen" att städa undan sakerna till.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Pappsing]
0

#36 skrivet av Caf_Roy

Smart sätt….

Nu är jag gift och man kan väl säga att sedan vi blev sambo, för ca 8 år sedan. Så har jag börjat att sköta det hela bättre…i och med att vi är två nu..
Saker ligger inte på golvet längre, jag slänger rätt så snabbt in dem i vrår här och var…:P

[Ninjakossan]
0

Har ingen annan lösning än att försöka skapa smarta förvaringslösningar, och på många ställen i bostaden. Så att man inte behöver gå så långt för att lägga det på sin plats.

Min sambo har AS och är också dålig på att plocka och hålla undan. Han har så svårt när saker är undanstoppade i lådor och skåp, han glömmer bort sakerna när han inte ser dem. Hade han fått välja hade han haft ALLT framme och inte haft skåp och lådor alls!

[Pappsing]
0

Japp, ha allt fram i ett väldigt systematiserat förvaringssätt.
Där man ser allting man kan komma att behöva, men det ligger inte i vägen.
Det vore det ultimata…

Star68
0

#31 lilli-l :-D Hahaha, vilken underbart målande beskrivning, ser dig nästan framför mig…eller snarare mig själv… ;-)

[lucii]
1

Ordning och reda är svårt när man har ADD/ADHD. Men detta har hjälpt mig till en viss del.

1. Jag har en papperslåda från IKEA med alla räkningar. De som är betalada skriver jag ett stort B på så jag vet att de är betalda.

2. Sen har jag en ståenda mapp som jag markerat med obetalda räkningar. Där hamnar alla räkningar innan de är betalda och "klara".

3. Jag har även en låda för sjukvård (remisser mm), en för utbildningar, en för jobb och cv, osv.

4. Möbler med MYCKET förvaring är bra. tex hyllan expedit på IKEA. Eller byrå/hylla med skåp och lådor.

5. RUTINER! Jag försöker att ha viktiga saker på samma plats. Eftersom annars glömme rjag bort vart jag har det. Nycklarna lägger jag alltid på dörrmattan. annars åker de in i lägenheten och tappas bort.

6. Min almenacka är full av info. Allt som tex tvätta, betala räkningar och sånt som lätt glömms bort eller som man vill skjuta upp till en annan dag.

7. betala räkningar är skit!! jag brukar skriva i min kalender att jag kanske gör dem den 20 och så lägger jag betalning så det dras ett visst datum. tex 28e för då har lönen kommit in.

8. Jag hade en keyfinder ett tag. Men den gick bara sönder.

9. När jag ska städa börjar jag med ett rum. sätter upp mål som "detta ska jag göra idag". istället för att behöva städa en hel dag delar jag upp det. och stänger ner dator mm när jag håller på. Snabb musik är bra. Det gör en lite mer villig att städa. Annars har jag problem med att komma igång.

Hoppas mina råd var till någon hjälp :)