In i ledet?
Tycker du att alla samhällsmedborgare har en skyldighet till att inordna sig i det etablerade samhällsskicket?

Kan du förklara hur du menar? 
Nej. Om det inte finns några utbrytare kommer vi att vara i stasis och inga framsteg kommer att bli gjorda.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#1 Vad finner du otydligt? 

#3 Har ingen aning om vad du menar med det du skrev, över huvud taget 
Nehej. Och hur menar du att jag ska kunna förklara lite närmare då om vad jag menar? 

Om du tror att jag tycker det har du missuppfattat mig å det grövsta. Verkligen så mycket att jag inte ens förstår hur det har gått till.
#5 Äh, glöm det.
Nu får du verkligen ta och försöka förklara dig lite närmare, HannaM! 

Jag tror inte någon här tycker det!
Vi är ju mer eller mindre utanför ledet allihop.
Jag tycker inte ens det ska finnas något led.
#7 Ok, då glömmer jag det! 

#9 Men nu finns det ett sådant led, och min erfarenhet den är, att toleransen mot oss dissidenter den krymper allt mer. Så det är faktiskt inte så dumt att ställa frågan, för te se, hur många som kan vara med, och hur många som kan vara emot…!
Delvis, ja.
Man bör passa in i samhället så pass mycket att man kan bidra ekonomiskt till det, ifall man har en möjlighet såklart. Men det bör vara ett mål.
Dertta för att samhället ska kunna hålla ihop.
Man bör också försöka följa de lagar som är uppsatta, men även där finns undantag.
I övrigt så kunde jag inte bry mig mindre om ifall folk försökte rätta sig in i ledet eller inte.

Eftersom din frågeställning dök upp bara ett par minuter efter att du i tråden "Barn med ADHD" förklarat att jag och trådskaparen förmodligen skulle haft ihjäl våra aspergerbarn en timme efter födseln om inte BB fanns.
Därför tror jag du missförstått mig och tolkat ut någon jag inte menar om att alla ska vara lika och att alla ska slipa bort sina ojämnheter och bli något enhetligt.
#12 Således menar du ju, att också du själv bör kunna bidra till samhället på ett ekonomiskt vis, bara du har möjlighet därtill.
Är du således beredd att ta hand om en "samhälls-häst" dvs. en häst som ägs av samhället och inte utav dej?
#13 Din tolkning den får stå för dig, eftersom du ju i den häver ur dig allehanda spekulationer om sådant, jag inte sagt.
Förstår inte frågeställningen alls, och blir mer konfys ju mer jag läser i tråden.
Men jag kan fortsätta i samma anda som andra har skrivit i tråden men funderar fortfarande vad mina meningar ger för resultat.
Jag kan inte bidraga till något ekonomiskt i samhället pga av att samhället inte är anpassat för mig som AS:are.
Jag följer lagar och regler och känner det skönt att sådana finns så det ger lite ramar hur man ska vara som människa.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#15 Fast jag tänker lite framåt och vill förbereda mig / oss på det kommande koncentrationslägret. Alltid måste vi väl kunna nånting där - eller?
Jag anser att det är självklart upp till var och en.
Så länge man vet om vad det kostar att INTE rätta sig efter samhällets normer med mer….
För det har ett pris, och om man inte ens förstår hur normerna ser ut, kan det bli väldigt frustrerande att alltid hamna utanför, bli mobbad, upppleva det som om man ständigt blir kränkt och gör bort sig med mer.
Men det är sedan upp till var och en…..
#14: Om det är Dacke så.. ;)
Det kan likaväl vara medborgarnas skyldighet att göra uppror mot det rådande samhällsskicket…
Samhället är lika skyldigt att anpassa sig efter medborgarna, som dom är att anpassa sig efter samhället. Eventuellt är det kanske till och med samhället som ska anpassa sig ännu mer.
Sen kan man väl säga att alla ska bidra med det dom kan, i den utsträckning dom kan. Vad det sen innebär är ju olika och i vissa fall, pga att saker är som dom är, kanske det inte blir något alls direkt. Hade man gjort vissa ändringar så hade dom haft större möjligheter, så det är samhällets eget fel.
Väl talat av dig, Knaprig, tycker jag! 
Det är ju medborgarna, som ÄR samhället :P
Utan medborgare, inget samhälle *skrattar*
#22 I den bästa av världar ja, Pappsing… 

Då kan man fundera över skolan. Vi har skolplikt i nio år i sverige, således måste man inordna sig i det ledet på något vänster. Har man tur är ledet inte spikrakt och gjutet i betong utan lite i sick-sack och omformligt så det inte blir omöjligt. Tyvärr är det alltför ofta inte så.

Nej hu nej.. och för att ens ha möjligheten att få hjälp krävs allt som oftast en diagnos (om man ens får hjälp då) och jag tänker på alla stackare som har problem men inte tillräckligt stora eller kanske bara ett av diagnoskriterierna på adhd…
Hela samhället hade inte sett ut som det gör.
Om inte regeringen fortsatte att ge mer pengar åt de rika sluskarna och mindre och mindre, åt skola med mer.
Om varje elev fick det stöd de behövde i skolan, oavsett diagnos eller inte, så hade det inte sett ut som det gör.
Barn hade inte behövt känna sig så frustrede inombords, att de mobbar, begår brott med mer….
Men nu har vi en regering som inte förstår detta själva.
De har ju för tusan inte ens förmågan att tänka sig in i, hur det är att vara barn idag.