Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 2602 ggr
dragonstar
2012-06-26 17:25
0

Matproblem

Jag har problme att få i mig mat. Jag glömemr bort att äta eller så orkar jag inte ta tag i det förens jag är vrålhungrig.

Då måste jag få i mig något snabbt, men vad? Någon här inne som har likande problem vad brukar ni göra för någe?

Jag klarar dessutom inte av att äta samma mat 2 gåner på raken föruom i vissa speciella fall och jag ka ninte äta snabbmat från butik såsom färdiga soppor och annat. De ska var hemlagat.

Har förökt att frysa in mat men tycker det får en konstig bismak och gilalr det inte.

Nu har jag börjat med att äta knäckebröd med ost på och det funkar ju men kommer tröttna på det om ajg inte får variaton.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

JohannaEkroth
2012-06-26 17:33
0

Haha, pratar du om mig?! Fast det är ju rätt tragiskt egentligen att man har det så svårt med ett av de grundläggande behoven.

När jag hamnade på sjukan förra året (p.g.a. en biverkning av en medicin) så var jag så ovan att äta så jag höll på att kräkas av varje tugga jag tog.. Hamnade där för att jag inte orkade laga mat helt enkelt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

dragonstar
2012-06-26 17:38
0

Ja min sambo jobbar skift så ajg äter ju bra när ha när hemma, eller nrä ajg är hemma hoss min mamma. Men att själv föröka göra mat är ovanligt. Gillar att laga mat så ibland gör jag det men oftast blr det smörgåsar, eller en köttbit som steks, makroner eller uppvärmd kryddad tomatpure som blir soppa.

Ja maten blir liksom lite varienrade i kvaliten så att säga.

Knaprig
2012-06-26 17:41
0

Jag brukar göra så att om jag tex köper hem en falukorvring så skär jag den i lämpliga skivor (hela korven alltså) och sedan stoppar jag alla bitarna i en fryspåse(3L). I o-ordning helst så att man enklare kan ta lös dom när dom är frysta.

Likadant brukar jag köpa hem kassler, den skär jag i små fyrkanter och häller i en fryspåse(3L). Fryser in, sen får man banka lite på den när det e fryst men då har man så att man snabbt kan ta fram en näve eller hur mycket man nu vill äta.

Köttfärs brukar jag köpa ett storpack och sedan ta en näve ungefär och stoppa i en fryspåse(1 eller 2L). Sedan plattar jag till dom inne i påsen så att det blir typ en biff, innan jag stänger åt påsen. Gör alltså så tills jag har en hel massa påsar. Eftersom dom e tillplattade så tinar dom fort.

Kanske glömt något men ja, sånna där saker underlättar för att kunna snabbt orka fixa lite mat även om jag inte är jättepeppad.

När det gäller att frysa in mat så kan jag ibland frysa in köttfärs, eller vissa grytmixar kanske. Köttfärs tycker jag funkar.

I övrigt så… Påminnelser i mobilen kanske? :) Typ "ta fram kyckling" osv.

JohannaEkroth
2012-06-26 17:54
0

Jag har gjort två listor på mitt köksskåp. På den ena står det tips på snabba mellanmål och på den andra står det tips på enkla snabba rätter. Sedan ser jag till att typ alltid ha hemma mat till dessa så jag har att välja på.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

dragonstar
2012-06-26 18:24
0

En bra ide med påminnelse, me ndet har inte funkat för mig, jag ka nhelt änkelt inte göra ordentlig mat när jag är själv. Orkar inte.

Vi käper storpack köttfärs och falukorv stek när det är billigt. Sen fryser jag in det i portjonsbitar så att vi ka nta fram oc htillaga.

Men problematiken är ju att laga maten. Kommer inte på vad jag vill äta och orkar inte så blir det smörgåsar elelr anant när jag är vrålhungrig.

[Varulv]
2012-06-26 18:38
0

#5 Dragonstar kanske passar "smörgåsmatmodellen" dig bättre då?

Jag själv brukar titt som tätt bli lite småhungrig och då gå till kylskåpet och öppna dörrn. Vad önskar jag då däri finna?

Jo, exempelvis en korvbit är inte så dumt - typ "Lönnebergakorv" eller annat, som man kan skära sig en rekorderlig bit utav.

Ett fat med redan stekta (men kalla då förstås) köttbullar är heller inte fel - därav kan man ta sig några på momangen!

Ostar av alla de slag är väldigt bra! (och gott!)

En skål med majs kanske? - varav man kan ta sig ettpar skedar…

Lite blandade färska grönsaker, redan färdiguppskurna?

Står där dessutom resten av tårtan "från igår", så skär jag mig gärna en rejäl bit av den - och slukar på stående fot "inne i" kylskåpet…

Jag tappar gärna upp ett glas vin till denna improviserade måltid, och sedan värmer jag jättegärna på en kopp kaffe som avslut; denna bär jag sedan idealt med mig in till datorn (eller vad jag nu höll på med…)

Flört

dragonstar
2012-06-26 22:11
0

Du jag tror att det precis är det som passar mig.

Frågna är ju då vad som ska inhandlass i afären är dålig på det. men iden är bra plockmat är precis min stil = )

[Varulv]
2012-06-26 22:31
0

So, dragonstar - Go for it! (Livet är kort!) Flört

dragonstar
2012-06-26 22:34
0

#8 Jag är så på den iden! Jag småplockar ju endå måste bar akomma igång och köpa saker jag ka näta så och sen faktiskt äta det och inte låta det stå och bli dåligt i kylskåpet… Oskyldig

[Varulv]
2012-06-26 22:44
0

Och minns: bara din egen fantasis (mot förmodan) svaghet utgör din begränsning…! Glad

Knaprig
2012-06-27 14:29
0

en annan tanke kan vara att kanske göra en matlista? Det har jag fått som tips även om jag inte börjat använda det ännu.

Alltså, tex, Måndag: Köttbullar & makaroner, Tisdag: Chiliconcarne osv.

Kräver ju att man får in rutinen att sätta sig ner och bestämma dom först, men då får man ju både enklare att handla då man vet att jag kommer behöva köttbullar, makaroner och allt som hamnar i övriga maträtter under veckan. Dessutom behöver man inte fundera på vad blir det idag utan man har ju redan bestämt.

Sen går det ju tex göra en sån där veckosallad så har man sånt redo också.

Personligen så är jag en sån som trots att jag äter ordentligt till frukost lunch och middag, ändå måste äta mellanmål. Blir hungrig direkt annars. Och ja, att småäta är i min värld inte riktigt nåt alternativ även om det kan passa vissa, men det finns väl några saker man kan tänka på, tex;

Kroppen osv mår ju bättre av att äta regelbundet och ordentligt, så äter man inte ordentligt så kanske man inte orkar med allt man egentligen vill göra. Lättare få problem då.

Att små-äta kan nog ganska enkelt leda till antingen uppgång eller nergång i vikt. Och då kan jag tillägga att jag inte är nån sån som tycker att man måste vara super tränad eller så, utan säger det bara för att om man är ung och börjar med ett visst beteende så kanske man inte blir så nöjd många år senare. Kanske bättre hitta en bättre lösning direkt.

Alltså, om du börjar småäta så blir det nog ett invant beteende så jag skulle kunna tänka mig att du skulle fortsätta med det även när du inte är ensam hemma eller så. Och då kanske du inte är hungrig när det är middag, så äter mindre då, och sen fortsätter stoppa i dig då och då på kvällen osv…

Eftersom du säger att du gillar att laga mat vore det kanske bättre att bestämma i förväg vad för spännande saker du ska göra?

dragonstar
2012-06-27 16:33
0

Ja, fast det funakr inte för mig, klarar inte av att hålla rutiner och listor. annars är det en bra idee =)

Småätande är ju inte bra men ja bättre att jag småäter de dagar sambon jobbar en att jag inte äter alls som det blir nu.