Skaffa lite fler vänner
Jag vet inte riktigt varför jag skriver det här, men något inom mig säger att jag ändå vill försöka.
Jag är väldigt ensam utav mig. Inte frivilligt, men det är helt enkelt så att jag inte har så många vänner. De flesta som jag pratar med "träffar" jag bara över sms och msn. Det gör det hela ännu mer ensamt. Jag vill ha fler vänner, men jag vet inte riktigt hur man gör. Det spelar ingen roll om det blir en smskompis eller IRL, jag känner bara att jag vill få fler vänner. Mamma är på mig då och då om detta. Att jag behöver träffa flera jämnåriga och förhoppningsvis på så sätt få flera vänner. Hon har kollat upp helgverksamheter bland annat. Jag vill inte gå på någon helgverksamhet, men jag vet inte hur jag ska kunna säga det till henne så att hon förstår. Nu skyller jag på att då jag ska skaffa valp i dagarna så kan jag ju inte åka iväg. Men sen då?
Jag har väl egentligen en bästa vän, men jag vet inte om hans namn är Molgan eller ej.

När du får valpen kanske det blir "lättare" att knyta nya kontakter.Om du tex går valpkurs osv? Kan det vara ett sätt att träffa vänner på?
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jo, jag har tänkt på det. Dock har jag rätt så svårt för att ta kontakt med personer som jag träffar i verkliga livet. DEt är så mycket enklare bakom en skärm. Men tack i alla fall :)

# 2
jag håller med till 100% ! Jag har själv djur bla hund och det är något lättare att skaffa vänner då när jag är med andra som har samma intresse.Samt att mina hundar hjälper mig i kontkaten med människor.Fokuset ligger på hundarna och inte på mig,sen när man känner sig lite mer bekväm med dessa nya människor kan man ev öppna sig lite mera.Men det e jobbigt och kräver mkt utav en själv.

Jo. Men jag skulle vilja ha fler vänner ändå, inte "bara" för att jag ska skaffa valp. Jag känner en tjej som vill komma hem till mig bara för att träffa råttorna och kaninen, men det känns inte som att hon vill träffa mig.
Men ibland vet jag inte om det ändå inte är bäst att vara ensam, för ju närmre man kommer en person dessto räddare blir man för att förlora honom eller henne.

# 4
så sant som du skriver… man måste ju försöka våga.. å vågar man innebär det ju att man kan bli sårad..
Vad har du för intressen? Kanske du kan gå någon liten kurs och hitta någon där att prata med? Gemensamma intressen är det som jag tafatt kämpar på med 

#5 Jag vet. Men man får inte våga för mycket. Det har jag gjort ett par gånger och då har jag farit väldigt illa ut. Därför är jag numera försiktig med att våga.
#6 Oj, vad jag har för intressen. Det står det lite om på pressen, men annars är det väl det gamla vanliga kan jag tro. Jag försöker med gemensamma intressen med hittills har det inte gått så vidare bra. Endast intressen kan bli lite ytligt ur mina ögon sett. Man måste ha ett intresse för personen i fråga, annars kommer man ingenstans.
Har du något specialintresse? Det får lite mer djup på det hela tycker jag. Då kan man alltid pladdra om något, och så kan man successivt lära känna varandra under tiden. Nån fråga här och där.

Tja. jag tycker mycket om djur. Och faktiskt att disskutera det mesta även om jag inte kan nåt om ämnet.
Vilka ämnen framför allt då?

Alla ämen egentligen. Jag kan prata om det mesta, jag är rätt så bra på att prata.
#11 Och vad är ditt syfte med allt ditt prat? (Förlåt mej om jag verkar provocerande! Mitt syfte är bara att vara ett skags "coach" för dig.)

#12 Jag vet faktiskt inte riktigt. Men för att ge lite mera klarhet i det hela, så postar jag vad jag skrev i en annan tråd.
En riktigt nära vän är vad jag vill ha. Någon som man alltid kan räkna att få hjälp ifrån när det behövs, någon som man själv ställer upp för 24/7. Någon att diskutera allvarliga saker med även om dessa ses som tabubelagda ämnen. Någon att älska och bli älskad av. Någon som inte är en parter. Tidigare var min bästa vän min pojkvän, men sedan tog det slut och plötsligt stod jag ensam igen. En tröstande axel när det behövs och ett lyssnande öra. Någon som man verkligen kan kalla en vän.
Djur är en bra början! Är det något specifikt djur du intresseras utav?
Jag drar en parallell: Jag är mycket fäst vid gerbiler, så med tiden kom jag i kontakt med gerbiluppfödare som jag började prata med via ett djurforum, och senare hittade jag hit och tog över gerbiler iFokus. Detta ledde till nya internetkontakter med gerbilerna som gemensamt intresse.
Under tiden så köpte jag gerbiler av uppfödaren, vilket blev inkörsporten till att träffa folk IRL. Sen gick jag med i en gerbilförening och provade på att åka på utställning där jag träffade fler människor. Sen hakade jag på en uppfödarkurs och så småningom var vi ett litet gäng som höll kontakten. Det ena gav det andra och så småningom började jag bekanta mig med dessa människor och vi beslutade oss för att starta en egen förening i stället.
Hela tiden fanns gerbilintresset som en röd tråd medan jag skaffade mig vänner, det var skönt att kunna luta sig tillbaka mot det när man inte visste vad man skulle hitta på eller prata om. Jag nyttjade min aspiget eftersom jag är väldigt påläst om dessa djur som övriga uppskattade så klart, så det fanns alltid diskussionsämnen.
#13 Jag förstod väl det jag. Och du ska veta, att alla härinne, tror jag i alla fall, vill vara sådana där riktiga vänner till dig, som du önskar…!
Men det är klart att cyber-vänner inte riktigt kan ersätta irl-dito. Den där fysiska närheten är ju kanske den viktigaste, när man känner samförstånd, och egentligen inte alls behöver prata en massa ord…
#14 Jag vill tillägga: detta ledde till slut till att jag bodde hos en av dessa vänner i ca ett halvår, och det var på den vägen jag fick veta att jag förmodligen var en aspie (numera bekräftat). Så det blev mer än bara en ytlig vänskapsrelation, och det hade kunnat blivit bättre om jag inte hade klantat till alltihop.. suck 

#14 Det är egentligen inget särskillt djur som jag är extra intresserad av, men jag tycker mycket om råttor och är mer en exhalterad (?) över den lilla valpen som snart kommer. Jag har en bra allmänkunskap om djur, men har inte något särskillt djur som jag vet allt om även om jag skulle vilja. Därför har jag registrerat mig här på många olika sidor, på nytt då min gamla profel inte gick att komma åt, så att jag ska kunna följa diskussioner och lära mig mer och mer. Har märkt att det som står i böcker inte alltid stämmer så bra.
Jag har kontakt med min råttuppfödare, men egentligen inte med några andra uppfödare. Jag föredrar folk som föder upp som hobby istället för reggade uppfödare då dessa oftast kan ha en attityd som jag inte tycker om. Givetvis är deras kunskap guld värd, men om det medför att jag känner mig sämre och sämre som människa så är det något som jag hellre avstår ifrån då. Min "nuvarande" uppfödare är än så länge inte reggad än, så även om hon har en djupare kunskap än vad jag har så ligger vi ändå på samma plan och då känns det mycket bättre. Utställningar skulle jag också gärna åka på så länge jag inte behöver komma dit och göra allt ensam, då klarar jag inte av det. Jag vill ha någon med mig som kan vara ett stöd, och någon sådan person har jag inte.
Men jag håller med om att djur annars är ett jättebra sätt så länge inte allt handlar om djuren. Då är jag hellre vän med djuren i fråga.
Så tråkigt att det inte fungerade i längden. Jag känner ofta att det är jag som klantar till mig i olika situationer och att det är därför jag har så få vänner, även om det inte är så.
#15 Det skulle jag gärna önska. För mig är inte det viktiga att det är en person som jag kan träffa dagligen, om ens alls, utan någon som finns där i vått och torrt oavsett hur relatonen till det verkliga livet ser ut. jag har oftast enklare till att lära känna personer över internet då jag har rätt svårt för det face to face. Dessutom känns det lite bättre över internet då inte allt enbart går på utseendet även om detta mest gäller relatiner med killar, men ändå.
#17 Här har du i alla fall en sann vän, hoppas jag.

#18 Det hoppas jag också :)
#19 Vad bra!
Jobbigt att din morsa är på dig, om att du borde träffa fler kompisar.
Är det så att det är andra, som tycker att du borde ha fler kompisar.
Kanske även så att du känner att du BORDE ha fler kompisar, för det ser ut som om alla andra har kompisar med mer?
För du kanske trivs med att vara för dig själv?
Jag känner som du, är också väldigt ensam, har inga direkta vänner, inte ens på internett. Jag har lättare att prata med folk på datorn än på riktigt, för jag har svårt att prata med nya människor i verkligheten.
Håller med om det du skrev i #13, en sån vän vill jag också ha
För min del hjälper inte gemensama intressen till att lära känna folk, var på kurs med den ena hunden jag har, men då jag har svårt att prata med nya människor kommer jag inte in i gruppen, det känns som att efter ett par gånger så känner dom andra varandra, men jag står lite utanför gruppen
Nu kanske jag tåg din tråd, men det var inte meningen, ville bara säga att du inte är ensam med att känna så här, och kanske försöka få lite vänner jag med :)
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
Såg nu att det var en gammal tråd
#23 skrivet av appelsinchoklad
Det är ingen fara, att det är en gammal tråd.
Det finns ju folk som saknar vänner idag med.
Så det är nog bara bra att vi skriver i den, även att du delar med dig, av hur du har.
Detta gör ju att det finns fler som lättare hittar den här tråden igen och kanske…ja, att ni hittar varandra, om man säger så….:P
Så, det är ingen fara att det är en gammal tråd.
Ja, lite fler vänner hade varit trevligt, både på riktigt och på datorn
Hoppas jag kunde hjälpa någon :P