Kan inte bestämma mig
Jag vill ha djur. Det står högt på min lista men efter lite snabbt beslut så ångrar jag mig. Jag har inte råd med veterinären om det skulle hända något. Jag kan ge den mat och sånt utan problem.
Men som sagt har jag inte råd med veterinären men jag skäms att säga det till personen jag ångrar mig. Måste tänka på djuren först och nu har vi gjort upp planer och liknande. Nästan fixat med transport och liknanade.
Varför skall jag vara så här velig hela tiden?
Men bra att du kom på detta nu i "grevens tid" i alla fall och inte sedan efter att du tagit dig an djuret.

Ja det är ju bra. Får alltid beslutsångest och då tänker jag på veterinärkostnaderna. Nä det får bli så att jag inte har några djur alls.
Du kanske behöver få vara alldeles självsammen en tid just nu? Tids nog kommer kanske den tiden, då du känner dig redo att ta hand om ett djur, och få ut mycket positivt av det…? 

Tack. Ja det tro jag också. Har växt upp me dhundar och katter så det känns lite ensamt nu. Det enda jag skulle ha "råd" med är att ara en fotervärd för katter och andra djur för då betalar Djurskyddet maten och allt inkl veterinärvård.
#4 Men det låter väl jättebra?
Kör på det tycker jag! Det blir nog inte mindre mysigt bara för att det är någon annan som betalar, och de djuren behöver dig!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Tack. Nä dom blir ju inte mindre mysigare bara för att dom bor hos mig en kort period eller en lång för den delen med. Skrev ett mejl igår men har inte fått svar ännu.
nu minns jag inte riktigt bodde du i Sverige? eller va det Åland?
här i Sverige i alla fall så finns det bra försäkringar om man har djur som sänker rejält kostnaderna hos veterinären…va dock ett tag sen jag läste vilkoren så det kanske inte gäller allt hos veterinären men det mesta 
dock så är jag väldigt osäker på vad som finns om du inte bor i Sverige för försäkringar
mitt råd är oxå att tänk efter före djur är ett stor ansvar och det kan bli dyrt om något händer tänk oxå på hur länge lever djuret? en hund eller katt kan bli 15 år eller mer
sen tror jag att lageb i Sverige i alla fall säger att man kan bli åtalad om man inte säker vård för sitt djur direkt …
själv längtar jag efter en hund men inser att det inte går med min ekonomi jag har helt enkelt inte råd 
Jag bor på Åland. Det finns försäkringar här med. Tiden har jag för ett djur och jag kan ta hand om det i många många år men det är det där ifall de blir sjuka som jag inte har råd.
Jag tror vi har en liknande lag gällande vård av sjuka djur.
Tips inför framtiden är att spara undan lite varje vecka/månad i en ask eller ett konto, som en veterinärsbuffert. Tids nog kommer du ha tillräckligt.
Ja det är ett bra tips.

Försäkringar täcker ju men det kan bli riktigt dyrt ändå eftersom självrisken alltid finns och man inte alltid kan göra en direktreglering när man är hos veterinären utan måste lägga ut hela summan för besöket för att sedan få tillbaka pengarna från försäkringsbolaget. Sen beror det ju på vilket djur man har, illrar är det bara agria som försäkrar och då som smådjur med ett veterinärkostnadstak på enbart 10.000 vilket är larvigt lite när man har djur som har samma veterinärkostnader som hund och katt. En akut operation går lätt på 15.000 om det är jourtid.
Hur som helst, jag tycker det är bra att du kom på det innan du har ett djur och kan göra om och göra rätt i framtiden. Det kommer en tid när det fungerar att ha djur för dig, det är jag övertygad om.
Tack Hanna. 
Måste det vara en hund eller katt då??
Jag har massor av djur och har alltid haft det :)
Men vet att det kan bli riktigt dyrt om djuret blir sjukt eller skadas…oavsett försäkring!!
Men tänkte tipsa dej om ett lite annorlunda djur…som lever länge, är väldigt gosigt, billig i drift och väldigt väldigt sällan behöver vet.vård
Nämligen CHINCHILLA!!!
Jag kan tänka mig råttor.
Chinchilla har jag aldrig haft. Bara i skolan.
man ska aldrig skaffa djur om man inte kan tänka sig att ta hand om det säg, i 20 år framåt? En del djur blir runt 19 (katter främst) även om det är ovanligt. det finns allt för många hemlösa katter redan.
och behöva sätta sin hund på hundgård eller att ett djur avlivas för att man inte tänkt igenom allt?
du kan va jourhem eller fodervärd tills du har den ekonomi som krävs. djur kostar och det kommer man inte undan. vetinär är inget man ska snåla med. bättre att du väntar istället.
Jo jag kan verkligen tänka mig massvis med år, jag är bara osäker på min ekonomi IFALL det skulle hända något.
Nu har jag blivit stödhems"mamma" till en katt. Den är inne på pensionat via Djurskyddet här på Åland. Fick en massa nya saker till lägenheten och katten.
Rudis som han heter är urmysig, kelig och pratar massor. Efter det lär det väl droppa in lite fler kan jag tänka mig. Men jag kan inte ha för många för jag bor inte stort.
Jag har råttor också…3 st honor ;)
Det tråkiga med råttor är ju detta att de inte lever så länge…2½-3 år bara och att de kan lukta!
Medans chinchillor kan bli upp till 18-20 år…och de luktar inget direkt :)
oj så länge. Det hade jag ingen aning om. 
Näää…det är inte många som vet att de kan bli så gamla!
Så, man hinner verkligen bygga upp en fin och personlig relation med sin chinchilla!
Min äldsta är snart 12 år och hon är lika tam som hundarna…kommer när jag ropar på henne och älskar att hålla mej sällskap i tv-soffan :) Dessa djur är riktigt smarta och har starka personligheter. Har en 3-årig hona också som är riktigt busig och inte kan sitta still en sekund…men hon kommer när jag ropar :))
Låter ju jättemysigt. Har du dom lösa i huset?
Ge din kärlek till katter som behöver en jourmamma så länge. Djur kan råka ut för sjukdomar och det är inte gratis. Ordna upp din ekonomi så är jag säker på att du kommer kunna ha djur i framtiden :)
Jag har själv 2 katter och det är inte billigt. Även om man kan tänka sig ge kärlek i massa år framåt krävs det så mycket mer. :)
Men som du säkert redan vet finns det massor med alt. Jag har tagit hand om många katter som människor "tröttnat" på och kanske haft som sommarkatt. Det finns som sagt massor med katter på kattehem och de behöver kärlek lika mycket som de nyfödda. Nyfödda får alltid hem men lite svårare med dem som är några år på ett katthem.
Det som är bra är att ta reda på vad saker och ting kan kosta per år. Foder, vetrinär (vac.mm), djurförsäkring. Kolla på nätet vad det kan kosta på ett ungefär och gör en kankyl. Då ser du vad det skulle kosta för dig att ha katt.
Transportburar och tillbehör behöver man sällan köpa nytt. Om du inte redan har finns det fullt med bytes grupper på facebook.
Kolla gärna forum här på iFokus. Det finns även forum för speciella kattraser om du är intresserad av det.
Vid frågor kan du kontakta mig. :) Lycka till!!
Tack lucii.
Min högsta önskan vore en Yorkshire-terrier. Kostar massor att köpa in och sen försäkring. Kanske det tar några år innan jag har råd med en så söting. Så jag kan ta hand om övergivna katter så länge. Katter är också härliga djur.
Nu när jag är fodervärd (det heter tydligen så på Åland) åt Djurskyddet så får jag allt det där betalt så det är bra. Kom hem med massa saker idag och en katt. hihih.
#22 Just Yorkshire-terriers älskar min sambo med!
Häftigt Varulv. 
Vad mysigt att du kan ha djur i alla fall, katten var jättesöt. Samtidigt som du får ha en mysig katt hemma, och desutom får sakerna betalda, så gör du en god gärning. 
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
Ja det finns ju så många katter därute som inte får något bra liv.
#20 De har stora burar, men är ofta ute och springer :))
#16 Gud så söt!
hoppas ni får det riktigt mysigt ihop!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Tack #28. Vi har det jättemysigt. Undrar hur han kommer att ha det sen när han kommer hem igen.
Inte läst allt så noga.
Men med veterinärkostnader så kan man ju lägga undan en slant varje månad som är avsett för just veterinär om det skulle bli aktuellt.
Super söt kisse på bilden 
Tack.