har diagnosticerad adhd o började äta glutenfritt
Jag har diagnos ADHD som vuxen o min son 5 år har det med, jag lade om kosten efter noga forskande på mat för jag ville ta reda på var alla dessa moderna sjukdomar kommer ifrån o jag hittade en oroväckande nyckel i gluten. Vi har ätit strikt glutenfritt i snart 1 år och både jag och min son har blivit radikalt mycket bättre på flera områden. Min läkare sitter bara förundrad över det han har sett och har nu börjat titta djupare på kostens inverkan på sina ADHD patienter.
"To know the pain walk a mile in another mans shoes"
Har ni då ADHD, eller är det bara en rekation på gluten som liknar ADHD?
Kan glutenintoleranta som aldrig äter gluten inte ha ADHD?
Skönt att ni blivit hjälpta, men jag är tveksam. Endel säger att man inte ska äta laktos, kolhydrater, sötningsmedel, gluten o.s.v.. Snart får jag nog strunta i att äta.
Vi Har ADHD båda och ja jag tror att eftersom fler rekomenderar en kost utan kolhydrater, sötningsmedel o gluten så tittade jag på varför man skulle undvika just dem ämnena och det gav stora viktiga upptäckter för mig. Jag tror du kan ha en ADHD diagnos då, men dina symtom o problem minskar o då faller vi ju gentligen inte under den diagnosen längre, kanske blir vi inte helt bra men oboy vilken skillnad.
All denna maten ger starkt negativa effekter på våra kroppar, vi blir då hypade m.m. Gluten i mjölet skadar tarmen bryter ner tarmluddet och då kan inte kroppen ta upp näringen som den behöver, detta ger bristsjukdommar har jag sett, ADHD är därför en bristsjukdom, en följd av dålig kost. D-vitamin bristen ger oxå reaktioner på vårt mentaltillstånd, därför äter jag 1 dl mungbönor per dag och vitamin/mineraler dagligen, jag ger därför min son AD- droppar igen eftersom han har brist på d-vitamin o behöver påfyllning. Allt detta har jag läst noggrant om, även pratat med forskare i finland där forskningen på våra moderna sjukdoms uppkomster ligger låångt före sverige. Detta har varit ett totalt genombrott för mig och jag rekomenderar alla jag känner att skippa dålig kost, men det är som du säger man får skippa mycket o kan snart inteäta nåt :-) Jodå det finns gott om mat för oss. JHade någon sagt till mig för 1 år sen att om 1 år kommer du äta bönor o sallad o nästan bara fisk o kyckling, dricka havremjölk o nästan inte äta kakor som det kakmonster jag är, hade jag asgarvat…. Men idag mår hela jag så otroligt mycket bättre. En hel lista av symtom är jag fri från.
"To know the pain walk a mile in another mans shoes"

Håller med #1 Så som en annan då som nästan bara äter kött och fisk
inte många andra tillbehör, socker äter jag inte alls, inte heller godis och hatar bröd, grönsaker äter jag om det finns färska helst ifrån känt ursprung ris endast om det är i sushi, så man får väl leta reda på några bra vitamin piller istället?!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#2: Jadu..
Släpp ut sonen din i solen på sommaren så klarar han sig nog med D-vitamin om han dessutom äter kött.
Vad innehåller just mungbönor som skulle vara bra som inte den vanliga maten innehåller?
Jag äter inte kött, äter sällan animaliska produkter alls faktiskt. Får i mig de vitaminer och mineraler jag behöver genom kosten och tillskott. D-vitamin får jag i mig genom att vara ute i solen och tillskott, då jag inte äter kött. Kan inte skippa kolhydratsrik kost, isf får jag leva på sojabönor typ. Fungerar inte för mig.
Vore kul med lite källor på det du påstår, speciellt det om att gluten skulle vara så dåligt för kroppen.
Nä, visa lite riktiga källor och oberoende forskning som är vetenskapligt gjord.
Men visst, för dig var det kanske en bristsjukdom, men att påstå att ADHD skulle endast bero på kosten är lite väl modigt av dig. Jag tror inte på dig faktiskt, dina och dins sons adhd-problematik kanske beodde på kosten, men mina verkar tyvärr inte göra det.

Det sägs ju finnas vissa likheter med typ glutenallergi och ADHD, men det borde inte gå att ta fel på när man väl gjort en riktig undersökning.
Har på senare år märkt att för mycket mjölmat får mig att må sämre, humörmässigt, ja nästan deppig. Åt faktiskt lchf ett tag och då blev det ju inte mycket mjölmat automatiskt. Det var rena dunder medicinen för mitt humör. Men orkade inte hålla på och laga mat hela tiden…suck…så det blev mackor och färdigmat igen.
Jag tror inte ADHD beror på kosten, den har man i alla fall, men den kan nog i vissa fall lindras eller bli mer hanterbar.
Tror inte heller att det har med kosten att göra men det finns vissa studier om att om man undviker socker så blir det inte värre =) Min son blir helt speedad av att gå på kalas pga allt socker han får i sig men han har iallafall ADHD utan en massa socker..Jag äter som vilken svensson som helst och inte tycker jag att mina problem e värre för det.

Saker kan säkert hänga ihop i vissa fall, men jag tror inte det är en helt säker lösning..
Men att det vi stoppar i oss påverkar oss är helt klart frågan bara är hur man ska få reda på vad det är som påverkar oss, eller hur utesluter man vad som går och inte går?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#7 Göra som en allergiker kanske….hur dom nu gör…utesluta och se om det fungerar? Fast jag tror det blir mer komplicerat än så, bla att märka effekten för den blir nog inte lika tydlig.
#8: Enligt TS verkar ju effekten bli tydlig..
Kanske lika tydlig som den blir med centralstimulerande..?

Lantlotta skriver:
"Gluten i mjölet skadar tarmen bryter ner tarmluddet och då kan inte kroppen ta upp näringen som den behöver, detta ger bristsjukdommar har jag sett, ADHD är därför en bristsjukdom, en följd av dålig kost. D-vitamin bristen ger oxå reaktioner på vårt mentaltillstånd, därför äter jag 1 dl mungbönor per dag och vitamin/mineraler dagligen, jag ger därför min son AD- droppar igen eftersom han har brist på d-vitamin o behöver påfyllning. Allt detta har jag läst noggrant om, även pratat med forskare i finland där forskningen på våra moderna sjukdoms uppkomster ligger låångt före sverige."
Det faktum att människan lärde sig odla jorden och framställa mjöl, är en av anledningarna till att vi är där vi är i dag. Om mjölet skulle orsaka försämrat näringsupptag, så skulle knappast medelvikten och medellängden öka hos människor.
Som sagt, ge pojken riktig mat och låt honom var ute ordentligt så grejar det sig nog.
ADHD är ingen sjukdom, allra minst bristsjukdom.
Tommy999 "Om mjölet skulle orsaka försämrat näringsupptag, så skulle knappast medelvikten och medellängden öka hos människor." Det är allmänt känt att jordbruket skapade möjlighet att lagra mat och därmed få en snabbare befolkningstillväxt. Det är huvudorsaken till att det blev det populärt. Baksidan av den nya extrema och mindre varierade kosten var en rad nya sjukdomar så som karies, blindtarmsinflamation och många fler som kan härledas till så kallade moderna sjukdomar. Bäst hälsa tror jag vi i Sverige hade under bronsåldern även om medelåldern var lägre än i dag på grund av att många dog i tidig ålder.