HSP
När jag läste om HSP så stämmer det 100 % in på mig på alla punkter.
Undrar om det är fler som är HSP här.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person
Känna av energier hos människor, förändringar i stämningar och känslor hos människor i ett rum.
Överväldigas av att se vårblommor, fåglar som flyger i vackra formationer, kan titta och förundras jättelänge medan mitt sällskap drar i mig för att gå vidare.
Märker direkt när något har flyttats eller ändrats, någon penna som har vänts eller en burk som står lite åt höger jämfört med tidigare.
Kanske är det därför jag så lätt fastnar för karaktärer i böcker? Känner med dem, nästan upplever det de är med om. Jag har kallat det överdriven empati.
Presterar sämre under övervakning eller vid överstimuli, exempelvis på grund av starkt ljus. Absolut.
Det här var "värre" när jag var i tonåren. Hade då via chatt väldigt djupa kontakter med några människor och ett par av dem mådde väldigt dåligt, och det var lätt för mig att känna av hur deras sinnesstämning förändrades. Märker lätt även på tonfall om något är annorlunda.
Andligt begåvad. Jo det tycker jag mig ha märkt, andra andliga utövare har bekräftat det.
Ja det var lite grann som jag känner igen mig i. Jag har alltid vetat att jag är mer känslig än många andra, och påverkas mer och djupare. Visst är det jobbigt och krävande men det är också något som jag inte skulle vilja vara utan!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Spännande, Norpan88! Kände faktiskt inte till begreppet tidigare. Men när jag nu läser (den i och för sig erbarmligt översatta) Wikipedia-artikeln, så tycker jag att praktiskt taget alla de egenskaper som räknas upp, stämmer på mig.

De flesta egenskaper stämmer även på mig, med några enstaka små undantag. HSP! Ännu en förkortning att lägga på minnet alltså! ;-)
#4 Ja, *suck* Star68! 
SvD har just en serie om HSP. Av gårdagens artikel att döma, involverar särarten Aspergers syndrom i ett avseende nämligen den höga sinneskänsligheten. Men enligt artikeln så är HSP:are dessutom mycket empatiska (läser av sinnesstämningar hypermässigt). Detta exkluderar ju samtidigt AS… 
Så här blir det således då, enligt min tolkning (ursäkta felstavningen av HSP..:!):
Jag läste nyss en artikel om HSP och kände igen mig exakt. Vet inte om det kan stämma men…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#6 jag har AS och är väldigt empatisk. Jag kan se kännslor/sinnesstämning hos andra som man normalt inte kan se. Jag tycker din tolkning är utmärkt. AS är ju en diagnos som finns i lika många varianter som det finns personer med diagnosen
(nästan).
Innan jag fick min AS diagnos så läste jag om hsp och insåg att mycket stämmer in på mig.
Hur skiljer man då på HSP och AS?
#9 Ja, för att förtydliga artikelns (den refererade) innehåll lite till, så sägs där, att HSP:are har ovanligt gott om spegelneuroner (är därför hyperempatiska), alltmedan vi AS:are anses sakna dessa spegelneuroner helt - därav vår brist på empati.
Så det hela handlar om: spegelneuroner eller ej.
#6 Anbelangandes det du säger, Joanna76, att du läser utav sinnesstämningar mycket känsligt, det är en egenskap som också jag äger i hög grad. Andra brukar till och med säga det till mig: "du, som är så känslig för stämningarna i rummet…" etc.
Men då handlar det förmodligen om någonting annat än att känna empati. Det empatibegrepp som brukar åsyftas, innebär exempelvis att du som åskådare lider med en annan person som du åser utsättas för lidande - eller: en medmänniska som blir glad, sprider sin glädje även till dig.
(Som om vi aspergare inte skulle kunna känna empati…!
, by the way.)
#10 bullshit att as:are inte känner empati. Varför annars gråter jag till sorgliga filmer?
Eller blir heligt förbannad när någon blir orättvist behandlad?
När kronprinsessan avslöjade att hon var gravid blev jag genuint lycklig. Hon är den ända i kungahuset jag gillar (och ja, jag grät på hennes bröllop).
Så alla förståsigpåare: om vi as:are inte kan känna empati, vad beror då det jag beskrivit ovan på?
Det är väl som när vetenskapen länge påstod att humlor inte kan flyga, inte f** brydde sig humlorna om det. Dom flög iaf
.
10, ok tack för svar. Jag vet inte om jag är hyper-empatisk (vet inte vem jag ska jämföra med) Men jag är sympatisk och empatisk.
11 Jag blir också arg av att se människor bli orättvist behandlade, då blir jag arg som tusan.
Ja gränserna verkar vara vaga på nåt sätt. Men man ska väl inte låta sitt liv styras av bokstäver. Alla är vi unika för dom vi är.
#11 Eller hur! 
Ja då är jag definitivt en HSP. Ska läsa Lenas länk oxå. Kanske ändrar åsikt efter den?
# 15 Det tror jag inte!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Herre gösses de går inte att beskriva mig bättre.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#16 Nej Lena jag ändrade mig inte