Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 21206 ggr
[PiercedNymphaea]
2

Nedtrappning av Concerta

Tänkte bara kolla om någon som har trappat ner på Concerta har upplevt några utsättningssymptom?

Började med lägre dos igår, innan har jag haft 54mg och nu går jag på 36mg. Har ont/kramper i magen, men vet inte om det beror på sänkningen av Concertan eller om magen fortfarande bråkar sen jag satte ut Cymbalta för snart en månad sen…

Jag vill gärna veta om man faktiskt 'kan' få utsättningssymptom av Concerta eftersom det inte framgår i FASS. Och jag är väldigt nojjig när det gäller magen pga mycket krångel med den när jag var yngre så vill veta (eller åtminstone ha en aning) om varför magen gör ont.

mayolica
0

Ja man få utsättningssymptom av Concerta,men alla får det inte. Det är svårt att veta om dina problem med magen beror på sänkning av concertan? Om du hade dom problemen innan du sänkte concertan,så verkar det mer troligt att det är restsymptom efter cymbaltan.

~ mayolica ~

[PiercedNymphaea]
0

Jo det är ju det jag funderar på om det är restsymptom, men nu har jag haft mer kramper i magen och inte att magen är kass som den var efter Cymbaltan. Men jag har känt av andra saker som overklighetskänslor, abnorma och livliga drömmar och några milda hallucinationer så jag tror att jag känner av nedtrappningen.  Och det är nog inte så konstigt egentligen eftersom jag har gått på Concerta i över 4 år.

mayolica
0

Oj det låter ju inte bra! då kommer saken i ett annat läge Förvånad Om jag förstår dej rätt..?

Du har haft en Concerta på 54 mg och ätit samma dos regelbundet, på samma sätt ganska länge? (kanske flera år utan att ändra något?) …..Nu har du sänkt dosen med 18mg från igår ( 54mg till 36mg) Efter sänkningen av concertan kom overklighetskänslorna och du började känna dej "konstigt"? Du kände inget sådant innan du sänkte koncertan?

~ mayolica ~

[PiercedNymphaea]
2

Ja precis så är det, 54mg varje dag i över 4 år och nu är det 36mg sen fredags.

Jag hade overklighetskänslor första två veckorna efter cymbaltan men dom försvann ganska fort.

Men jag har pratat med en kompis som läser till farmaceut och hon säger att det inte ens finns studier på utsättning hos vuxna med Concerta eftersom det inte ens borde skrivas ut till folk äldre än 18år och om man får det utskrivet som vuxen så ska det helst inte tas mer än 5 veckor. Det är inte ens lagligt tydligen att göra studier på det.

Men min kompis sa att jag borde förvänta mig en liknande abstinens som folk som har gått på amfetamin i flera år får, och att det lär bli överjävligt.  Så jag känner mig väldigt glad över detta (eller inte…).

Det jag funderar på är om jag ska sätta ut Concerta helt eftersom det obviously påverkar kroppen på detta sättet och man ska ju egentligen inte gå på metylfenidat i flera år heller. Men jag är samtidigt rädd att jag inte kommer ha lika bra kontroll över adhd'n om jag slutar helt med det.

tarotlasse
2

Jag har ju vid ett par tillfällen vid utlands resor inte tagit med mig Concertan på grund av att man ska ha papper på det och det kan bli extra kontroller o besvär om man blir stoppad med Concerta på sig.

Men har vid dessa tillfällen inte fått några mer besvär en dom jag normalt har utan medicinering som rastlöshet koncentrations problem och att jag blir trött.

Vilket jag  får även om jag missar att ta medecinen ngn dag men mina nära omkring mig ser direkt om jag inte tagit medicinen eller inte.

Vid min senaste utlandsresa på 10 dagar så frågade jag min läkare om detta o han sa att det inte skulle vara några problem.

Jag tar 54mg + 18mg

Min son har under åren fått göra ett par uppehåll o då har man planerat in detta under sommarlov o då trappat ner dosen utan några besvär förutom dom normala ADHD besvären som ökat utan medicinering

Sist vi frågade om uppehåll så sa läkaren att det inte var nödvändigt med dessa uppehåll i dag.

Samma sak sa min egen läkare när jag frågade om uppehåll.

Lasse

mayolica
0

Nu hänger jag inte med riktigt Förvånad

Du skriver att Concerta helst inte alls borde skrivar ut till vuxna,iså fall inte mer än fem veckor?

Verkar konstigt eftersom det brukar ta längre tid att ställa in än fem veckor?

Vad menar du med överjävligt abstinens och amfetamin? tänker du på den akuta abstinensen när det håller på att gå ur kroppen ? eller syftar du på lite längre sikt,tiden efteråt?

~ mayolica ~

tarotlasse
2

Nu är ju Mentylfenidat och Amfetamin 2 olika substanser som har vissa likheter men även stora olikheter.

Det är också helt andra styrkor som missbrukare så tar man ca 1 gram och din cncerta är på 0,54 mg så en månads ranson för att komma upp i ett gram.

Amfetaminet har en snabbverkande effekt som gör att du får ett väldigt snabbt rus och blir påtänd.

Mentylfenidat är en långsamverkande substans som tar längre tid för att tas upp av kroppen så har inte alls samma effekt som Amfetaminet.

Plus att Concertan dessutom är en depå tablett som tar 12 timmar att lösas upp.

Jag har missbrukat i tonåren och jag har haft fruktansvärda absitnens besvär vid några tillfällen i livet o det går inte att jämföra med Concertan.

Jag har som sagt vad hållt upp med Concertan under 14 dagar  och utan ngn nedtrappning alls på utlandas resor utan att få några sorts absitnens besvär överhuvudtaget.

Sonen som har haft uppehåll under hela sommarlov har heller inte haft några abstinens besvär.

Så att jämföra Amfetamin och Concerta är inte realistiskt och en ren okunskap av folk som gör likameds tecken på Concerta o Amfetamin.

Däremot Metamina är ett amfetamin preparat  men i ytterst små doser kan ju jämföra det med en lättöl och vodka  ingen som får abstinens besvär av en lättöl varje dag.

Lasse

[PiercedNymphaea]
0

Jag skrev bara det som min kompis som läser till farmaceut hade sagt, och googlar man eller läser i fass så ska ju vuxna helst inte äta Concerta.

Jag är mycket väl medveten om att metylfenidat och amfetamin är skilda substanser men dom är väldigt lika, och som sagt, det var min kompis som sa att utsättningen (jag skrev abstinens först, fel ordval) kan likna mest ett flerårigt bruk/missbruk av amfetamin, och då menade hon mer utsättningen och utsättningssymptomen och inte direkt abstinensen som i såna fall skulle inträffa kort efter att man har slutat.  Utsättningen av Concerta är ju som att sätta ut t.ex efexor, att det kan ta t.o.m veckor innan kroppen vänjer sig.

tarotlasse
0

Jag har däremot varit på överlevnads kurser jag har inte märkt av några abstinens besvär av att vara utan Concerta däremot dom som har druckit mycket kaffe eller dom som snusar brukar få abstinens besvär redan under första dagen.

Med huvudvärk dåligt humör osv.

Men ändå stor skillnad  mot när man som missbrukare får abstinens besvär  när man ligger o kallasvettas har frossa skakningar skiter på sig o kissar på sig och spyr om vartannat i flera dagar.

Lasse

[PiercedNymphaea]
0

Detta var vad min kompis skrev:

" /…/då Concerta i studier endast skrivits ut i femveckorsintervall åt vuxna och man får enligt europeisk rekommendation inte skriva ut det mer än fem veckor och aldrig åt någon över 18 så finns inget lagligt foskningsfält på det ens. svenska läkare är under tung kritik för att de anser att det är okej.

/…/ du kan antagliegn få samma utsättningssymptom som någon tagit amfetamin i många år då det är "typ" samma sak.. fast förstås i en lite annan struktur och mindre dos men förvänta dig att må jävligt dåligt. "

[PiercedNymphaea]
4

#9  Men alla är olika, jag känner ju av nedtrappningen. Alla reagerar ju inte likadant så bara för att du inte har upplevt något när du inte har tagit Concerta under några dagar så gäller inte det för alla.

tarotlasse
1

Ja det står så i Fass och i bipacks sedeln att inte vuxna ska medicinera med Concerta o ngt gammalt som hänger med.

Enligt dom senaste årens forsknings rapporter så har Concerta en mycket bra effekt på vuxna och att man rekomenderar att man i första hand medicinerar med Concerta med vuxen ADHD.

Så bi packsedeln har inte hängt med dom senaste årens forskning tyvärr vilket skrämmer många från att börja medicinera med Concerta.

Bara för 4- 5 år sedan så fick man absolut  inte medicinera med Concerta om man varit missbrukare innan.

I dag säger man tvärtom och rekomenderar medicneringen.

Så stora skillnader på hur man ser på Concerta behandling i dag mot för 5 år sedan.

Var så sent som i januari en stor forskar rapport visade på att medicinering av Concerta till vuxna med ADHD var att rekomendera.

Förra året började man även medicinera interner inom våra fångvårds anstalter och man har fått ner våldshandlingarna och missbruket på anstalterna radikalt.

Lasse

[PiercedNymphaea]
1

#12  Som sagt.. Min kompis som sa att det är så det är och det finns även ny forskning som säger att Concerta inte är så bra egentligen. Vart har du läst om den forskningen du pratar om, att det ska vara bra för vuxen ADHD? Klart det finns undantag åt båda hållen dock.

Fast nu var det ju inte detta som jag startade tråden för, utan jag ville höra om andra också har upplevt utsättningssymptom.

tarotlasse
0

Helt rätt så reagerar vi alla olika på olika substanser.

Men är helt övertygad att du får större besvär med att sluta med kaffe en att sluta med Concerta.

Men att Sverige skulle vara annorlunda mot andra länder så får jag återigen  protestera för lika vanligt  i andra länder att medicinera med Concerta.

Jag har vuxna vänner som bor i England som medicinerar med Concerta så samma syn där på medicineringen  som här i Sverige.

Vet även att man har samma syn i både Danmark och Norge där man också medicinerar vuxna med Concerta.

Var inte så länge sedan jag såg ett TV program från Danmark om ADHD och om vuxna som medicinerade med Concerta

Så Sverige är inte ngt specifikt mer toleranta en några andra länder i det avsendet.

Lasse

.

[PiercedNymphaea]
1

#14  Men vuxna som medicineras med Concerta är ju inte forskare och läkare, inte vanligtvis i alla fall. Så fint om dina vänner tycker att Concerta fungerar bra, men dom har ju mestadels personliga erfarenheter av läkemedlet och har inte gjort studier eller annat om det, eller hur?

Men jag orkar inte 'diskutera' med dig för du kan ju inte se saker objektivt utan utgår från att dina erfarenheter är det korrekta.

Och jag har faktiskt slutat med kaffe, för flera år sedan, och jag minns inte att jag hade hallucinationer och var kallsvettig av ångest som jag är nu. Så nej, du kan inte vara "övertygad" om det. Du vet ju inte hur min kropp fungerar.  Och jag har hela livet varit överkänslig mot centralstimulanta så jag reagerar säkert mer än dom flesta andra med nedtrappning av Concerta.

tarotlasse
1

Sverige är kända för att ha väldigt restrektiva regler för läkemedel.

Bara se på min andra ADHD medicin Circadin efterdom jag brist på Mealtonin.

I Sverige är Circadinen recept belagd och Mealtoninen i andra former krävs det special licens för att skriva ut fast det är ett nautrläkemedel i Övriga världen är det ett receptfritt läkemedel eller godkänd i hälsokost butiken,'När jag beställer Melatonoin recept fritt på apotek i Usa så vägrar dom att leverera dessa för att Sverige har förbjudet detta.

Men däremot under åren jag sålde Kost tillskott och naturläkemedelo så kunde jag köpa in narkotika klassade perparat i många länder. Men med förbehåll  med att inte sälja till Norge Island finland o Danmark för där var det narkotika klassat men här i sverige så var det godkänd som natur läkemedel  och vi kan finna ämnet i läsk och i energi drycker o bantnings medel.

Bara ngn månads sedan då ett kost tillskott med ett grymt vanebildande narkotisktiskt preparat  ett ämne som skapar ett omedelbart beroende.

Men det var tillåtet i Sverige eftersom det var ett natur läkemedel.

Så vi har enormt restrektiva regler för registrerade läkemedel i Sverige däremot Natur läkemedel där har man inte dessa restrektioner.

Natur medel med tillsatt corticon  natur medel med antibiótika  läke växer som  med grymma värden med bly som folk blev sjuka av.

Det tillåter man men läkemedels kontrollen den är nog den starkaste kontrollen i världen.

Men naturläkemedel går inte inom detta utan står faktiskt utanför lagen och väldigt svårt att stoppa  regionalt.

Lasse

mayolica
0

Det finns nog ingen medicin som fungerar likadant för alla, det gäller ju även  Concerta. vissa blir hjälpta och andra inte,den kan t.o.m göra mer skada än nytta för endel, och det kan nog gälla både barn o vuxna. Även om många får livet att fungera bättre med centralstimulerande mediciner så finns det en baksida som är stygg..

Dom symptomen du beskrivar tror jag är ovanligt kraftiga,med tanke på att Concerta är depå borde det planas ut mer långsamt?

Fast då du haft samma dos regelbunde så länge är det inte så konstigt at det blir en reaktion?

Jag tycker att du ska prata med läkaren om det,kanske det var för stort kliv från 54 till 36?

När ena sorten av Ritalin tog slut blev jag jättekonstig,även om det inte är någon jättestor förändring känns det jättemycket.

~ mayolica ~

[PiercedNymphaea]
0

# 17 Jo det är sant.

Jo jag verkar tydligen reagera rätt kraftigt och idag har inte varit lätt alls, jag har t.o.m haft funderingar på att gå tillbaka till 54mg för det börjar bli outhärdligt, känner mig som världens junkie. Men jag har alltid varit överkänslig mot centralstimulanta så kan ha en del att göra med det kanske…

Men grejen är att det finns inga doser emellan, det är 18mg hopp mellan varje dos och man kan ju inte dela kapslarna.

tarotlasse
0

#18 Concerta så är det ju 9 mg i mellan dom olika styrkorna så ju länge du håller dig till Concerta så kan du ju inte trappa ner annorlunda o som du säger kan du inte heller dela tabletten. 18,mg 27 mg 36,mg 54 mg Men du kan ju ta en 18 mg plus en 27 mg  så hamnar du på 45 mg  mitt i mellan  54 mg o 36 mg

Man kan ju även kombinera det med Ritalin  som har lite annorlunda styrkor så där kan du hamna mitt i mellan. 10 mg, 20 mg, 30 mg, o 40mg

Concerta o Ritalin är ju samma läkemedel men andra styrkor och verknings tid.

Ritalin fungerar ju bara 4 timmar mot Concerta 12 timmar men finns många som kombinerar Concerta o Ritalin för att hitta rätt dos och verkan.

Så prata med din läkare så kanske du kan finna en lösning med nedtrappningen på det viset.

Lasse

mayolica
1

Du behöver inte sänka så mycket som 18mg på en gång och det finns flera olika alternativ att lösa det på. Förutom Concerta och Ritalin som är vanligast med metylfenidat, finns medikinet och equasym flera olika varianter och styrkor.

Jag hoppas att du hittar någon bra läkare som kan hjälpa dej. (har märkt att många läkare är dåligt insatta)

För en som är känslig är inte Concerta o Ritalin samma läkemedel,det är stor skilnad på Ritalin snabbverkande tabletter och Ritalin i kapslar. hade jag inte vetat om att dom har sama verksamma ämne, så skulle jag inte kunnat gissa det för dom ger så olika effekt.

~ mayolica ~

[PiercedNymphaea]
0

#20 Ska se om jag får tag på min läkare och se vad hon tycker. Men med tanke på hur känslig jag är så vågar jag inte blanda in andra preparat som Ritalin, det känns som en dum chansning i detta fallet.

tarotlasse
0

#21 Ritalin och Concerta är samma sak metylfenidat skillanden är fabrikat styrka och själva kapseln som smälter ner olika tid.

Så precis samma läkemedel om du tittar i Fass ser du att det är exakt likadana läkemedel med skillnad för styrka o olika kapslar.

Ungefär som Ipren o Ibruefen samma sak men olika fabrikat o namn.

Lasse

[PiercedNymphaea]
2

Nej det är inte samma sak, om det nu skulle vara det så varför är Concerta B-klassat och Ritalin A-klassat inom sport? Jo för att Ritalin verkar mer direkt och är inte depå som Concerta.

mayolica
0

#22   Nej Ritalin o Concerta har samma verksamma ämne(metylfenidat) men dom är uppbyggda på olika sätt och fungerar inte riktigt på samma sätt,därför blir det fel om man säger att det är samma sak. Ritalin kapslar och Ritalin tabletter är inte heller samma sak.

Jag har både kapslar på 40mg och snabbverkande tabletter på 10mg och dom fungerar helt olika. tabletterna har (på mej) en lugnande ångestdämpande effekt som inte kapslarna har oavsett mg. Kapslarna ligger i botten och jämnar ut effekten,utan dom gör tabletterna att humöret åker berg o dalbana eftersom dom ger så stark effekt så snabbt och går ur väldigt snabbt. Kappslarna kan jag ta så fort jag vaknar på morgonen på en gång,tabletterna somnar jag lätt av om jag tar den innan jag kommit igång på morgonen och vaknat till ordentligt. När det blev krångel och tabletterna o tog slut funkade ingenting som det skulle,kunde inte tänka o kunde jag inte sova på natten.

#21 Svårt att veta? det kan vara en dum chansning,men det kan lika gärna vara  bättre med Ritalin? Jag hoppas att du snart får tag på din läkare så du får hjälp.

~ mayolica ~

[PiercedNymphaea]
0

#24  Jo jag ska ringa min läkare i veckan och kolla vad hon tycker. Tack för rådet.

[Cleopatra]
0

Concerta har inga utsättningssymptom. Det enda som händer är att man får sin ADHD tillbaka.

[PiercedNymphaea]
1

#26  Och vart har du tagit reda på det? Finns inget ställe/sida som säger att man inte kan få utsättningssymptom av Concerta.

[Cleopatra]
0

Du kan läsa om det i fass för förskrivare, där omtalas att metylfenidat kan ge PSYKOLOGISKT beroende = indikation på att det inte har en påverkan utöver den tiden man är medicinerad = ger inte abstinens. Abstinens är utsättningssymptom, alltså, metylfenidat orsakar inte det.

Där omtalas också att utsättning av metylfenidat kan göra att problem som hållits i schack under medicineringen kommer fram, till exempel kan metylfenidat maskera en depression som bryter ut om man slutar med metylfenidat.

Metylfenidat är inte en medicin som man blir beroende av, därför har den inte utsättningssymptom. Rökare får abstinens till exempel, men man får inte abstinens av att vara utan Concerta.

[PiercedNymphaea]
0

#28  Låter väldigt ambivalent med tanke på att det står att det är beroendeframkallande i FASS. Och det är skillnad på utsättningssymptom och abstinens. T.ex när man slutar med antidepp så brukar man få utsättningssymptom men man blir ju inte beroende av antidepp så man får ju inte abstinens.

Och jag tvivlar på att jag har ett psykologiskt beroende eftersom jag inte ens förväntade mig såna här reaktioner av en nedtrappning, så det är knappast inbillning heller att jag har haft så här kraftiga reaktioner.

[PiercedNymphaea]
0

Och jag kan inte hitta någonstans i FASS, ens i förskrivaredelen, där det står att man inte kan få utsättningssymptom av Concerta.

[Cleopatra]
0

Det är PSYKOLOGISKT beroendeframkallande, inte fysiologiskt beroendeframkallande.

Antidepp kan man mycket väl bli beroende av. Och antidepp påverkar hjärnan och ger utsättningssymptom. Antidepp kan dessutom påverka din hjärnas förmåga att "klara sig själv".

Jag vet inte hur jag eller tarotlasse kan förklara detta bättre för dig än vi redan gjort, du verkar inte ta till dig informationen.

[PiercedNymphaea]
0

#31  Ni förklarar bra, visst, men ni kan inte ge källa till er fakta. Det står inte någonstans i FASS att det bara kan uppstå psykologiskt beroende och ingen fysiologisk. Och metylfenidat påverkar ju också hjärnan genom att ge kemiska substanser som det saknas, precis som antidepp.

Nej jag kan inte ta åt mig information som inte är korrekt, för ni har ju inga källor till det ni säger och det finns ju fler som har fått utsättningssymptom av Concerta, alla är olika. Visst det är ovanligt men det förekommer. Jag tror knappast att jag feberyrar, kallsvettas och ticsar pga ADHD eller depression för det har jag aldrig haft innan enbart genom sjukdom och syndrom. Dessa symptom har ju enbart uppstått efter medicin.

[Cleopatra]
0

Det konstiga är att du inte kan få ut informationen av fass när jag gör det, du läser på ett helt annat sätt och missar helhetsbilden av det som står.

Fass skriver om det som FINNS, inte om det som INTE FINNS. Du vill läsa i fass om det som metylfenidat INTE ÄR och så funkar det inte.

[PiercedNymphaea]
0

#33 Nej jag letar inte efter sådant som "inte står".  T.ex att du säger att det är psykologiskt beroendeframkallande och inte fysiskt beroendeframkallande, det står ju ingenstans?Det står ju enbart att det är beroendeframkallande, så hur kan du tolka det som att det enbart är psykiskt beroendeframkallande?

Jag har ju pratat med en kompis som läser till farmaceut, hon borde ju ändå ha kunskap? Hon säger ju att det inte ens finns studier om utsättning och hur kroppen reagerar så då kan ju inte FASS ha någon information om det, eller hur?

Och du kan ju inte ens ge källor till dina påståenden, VART i FASS läser du det som du säger står där? För jag har lusläst FASS och hittar inget av det du säger.

mayolica
1

#26 Skitsnack.

Du kanske har skrivit din egen Fass Cleopatra Skrattande

~ mayolica ~

tarotlasse
1

Så här står det i Fass om att sluta med Concerta.

Om du eller ditt barn slutar att använda Concerta

Om du eller ditt barn plötsligt slutar att ta det här läkemedlet, kan symtom på ADHD komma tillbaka eller biverkningar så som depression kan uppstå. Din läkare kan välja att stegvis minska den dagliga dosen, innan medicineringen helt upphör. Prata med din läkare innan du slutar ta Concerta.

Så helt klart att när man slutar med Concerta så återkommer ADHD symptomen  och man kan drabbas av depresion inga andra fysiska biverkningar.

Så enbart psykolgiska biverkningar när man avslutar en Concerta behandling.

Däremot kan du få en massa fysiska biverkningar när du tar Concerta som kramper  och mag o tarm problem.

Men det blir man av med om man avslutar medicineringen kan man läsa om man går in på biverkningar av Concerta. Men att man inte ska avsluta behandlingen utan att prata med sin läkare först.

Lasse

[PiercedNymphaea]
0

#36 Ja det har jag sett i FASS, men eftersom det inte finns studier om utsättning efter långtidsbehandling av Concerta så finns inget om det i FASS.  Och jag har, som sagt, fysiska symptom efter nedtrappningen och det är knappast hypokondri eftersom jag inte har förväntat mig att känna någonting.

mayolica
2

Bara för att det inte står något om fysiska utsättningssymptom fass (än?) betyder det inte att det inte går att få. Concerta är ganska ny medicin och det brukar ta många innan man upptäckt allt,om tio år kanske det kommer att stå helt annat i fass?  Det brukar vara så att, läser man om någon medicin i gamla fassböcker och jämför samma medicin i en nyare upplaga så är inte allt som står om dom exakt likadant.

Ofta tillkommer nya biverkningar som man upptäcker efter hand ju längre tid en medicin finns,även tvärtom har hänt,som att biverkningar kan tas bort för att man misstänkte något som ev kunde hända och ville vara extra försiktig i början.

Jag förstår inte riktigt hur man kan man vara så naiv att man tror sej veta säkert att utsättningssymptom inte skulle kunna förekomma? Det handlar om en medicin som är narkotikaklassad det står i fass "beroendeframkallande medel, iakta största försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel" borde det inte ringa en varningsklocka om ett sådant läkemedel påstås vara befriat från utsättningssymptom(fysiska,psykiska)

Om det inte finns några studier än om utsättning efter långtidsbehandling borde det väll ändå vara mer rimligt att låta frågan vara öppen tills det åtminstone finns studier att hänvisa till ?

Någon här mår dåligt och upplever obehagliga symptom efter att ha sänkt  dosen hon stått på regelbundet i många år. Andra förringar då det personen går igenom och påstår att det som händer inte kan hända på grund av att några studier inte har gjorts???????????

Det är skamligt att inte ta folk på allvar och det finns även fler som slutat/ändrat dosering och då fått både fysiska o psykiska symptom (gäller både Concerta o ritalin)

~ mayolica ~

tarotlasse
0

Ny medecin ?

Man har behandlat mäniskor med central stiulerande sedan år 1900 då man började medicinera astma med amfetamin.

I början av 30 talet började man behandla bokstavs barn med detta.

Men depå tabletter som ger en långsammare effekt och då även skonsammare är relativt nytt , Concerta kom väl på 80 talet så den är i alla fall 30 år gammal nu o inte speciellt nytt.

Lasse

tarotlasse
0

Jag får göra en rättelse från mitt tidigare inlägg Jag har en forsknings rapport om mediciering av ADHD och sambandet med missbruk av Amfetamin från Göteborgs unviersitet.

men har ingen länk till hemsida men har rapporten nedladdat på datorn och är på 70 A4 sidor.

Amfetamin började användas som läkemedel 1886 då som Astma medecin och mot sömnmedels förgiftningar.

i början av 30 talet märkte man att överaktiva barn blev lugnare av astma medecinen och man började medicinera överaktiva barn med Amfetamin då hette det inte ADHD utan MBD.

På 60 talet så övergick man från Amfetamin till Metylfenidat som är innehållet i Ritalin och Concerta.

Så mentyl fenidat  har använts som läkemedel för ADHD i 50 år nu så inte speciellt nytt.

Även i denna forsknings rapport som är väldigt kritisk mot Mentylfenidat o amfetamin som läkemedel så står det klart o tydligt att utsättnings symptomen är Psykiska inte någrasom helst  fysiska bi effekter.

Samma för missbrukare av Amfetamin så har det inga fysiska bieffekter när man slutar utan ebnbart psykiska bi effekter.

Bara Opiater när det gäller droger som ger fysiska utsättnings symptom. Inte ngn av dom central stimulerande drogerna ger fysiska utsättnings symptom.

Så är det ngn som är intreserad av denna  vetenskapliga forsknings rapport  så lämna er mail adress så kan jag maila över en PDF fil på denna forsknings rapport.

Denna forsknings rapport visar på att medicinering med mentyl fenidat kan leda till ett missbruk av amfetamin och Kokain i framtiden.

Men forskniungs rapporter från England och USA visar på raka motsatsen att medicinering av mentylfenidat minskar risken för missbruk.

Lasse

[Cleopatra]
0

Bra tarotlasse att du orkar svara på dessa inlägg, jag har redan gett upp ;)