Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 1554 ggr
[CajsaBajsa]
0

"Måste läsa/se klart"

Ibland kan jag börja läsa eller se på någonting och upptäcka att det var väldigt ointressant så jag inte kan ta till mig det, men ändå tänker jag att jag måste läsa/se klart, bara för att. Alltså inte som en tvångstanke, utan bara som en känsla av att jag borde. Fastän det är något som jag inte alls måste, t.ex. ett youtube-klipp eller så.

Och så kan jag komma på mig själv med att sitta där och anstränga mig själv till max för att hänga med och sen tänka "Men hallå! Jag kan ju sluta titta/läsa" och så stänger jag av eller går vidare.

Är det något ni kan känna igen er i?

Jag tänker att det kanske är så att jag är så van vid att tvinga mig själv att hålla ut, så att jag gör det även när jag inte måste.

(Jag la den här under ADHD/ADD för jag tänker att det säkerligen har med det att göra. Men frågan riktar sig till alla som känner sig träffade. Eller inte träffade också för den delen.)

[Cleopatra]
0

Jag känner igen det men för mig handlar det om att fullfölja och göra färdigt, när man läser information så finns det alltid bitar som är sega eller bara innehållslösa eller som man inte håller med om men man kan ju missa andra viktiga delar om man inte läser färdigt så jag läser färdigt.

Dessutom blir vi lätt kräsna och okoncentrerade när det finns mycket information runt om oss och läser gärna lite här och där men fördjupar oss inte på samma sätt som man gjorde förr i tiden.

Min mormor läste bibeln flera gånger till exempel; men jag har inte lyckats läsa den en enda gång ens. Jag tror att vi nuförtiden har förmågan att skumma på ytan på mycket men veta väldigt lite om något på djupet. Vi förbiser nog också att läsa samma saker flera gånger och på det sättet förstå en och samma text på flera olika sätt.

[Kaktuz]
0

Yes, både böcker och film/tvprogram. Köper tex mycket filmer, och ibland stöter jag på rätt kassa filmer, men jag MÅSTE se hela, stå ut bara för att, fast den är ointressant. Böckerna jag läser är verklighetsbaserade eller liknade, andra liv, men rätt hårda liv och handlingar. Så om jag inte har någon sådan bok hemma och få ta första bästa tex Bert eller något, så är det likadant där..