Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1910 ggr
[CajsaBajsa]
2012-07-04 22:20
0

Diagnostisering

Ok, så nu är min utredning klar och min utredare ska sammanställa mitt "fall" i veckan och sen skicka det vidare till en psykdoktor som kan ställa diagnos. Han sa att det KAN hända att doktorn inte håller med om den diagnos utredaren föreslagit, men att det är ovanligt.

Alltså går jag såklart omkring och oroar mig för att inte få min efterlängtade diagnos i alla fall.

Men hur vanligt är det egentligen att det inte blir som utredaren föreslagit? Någon som vet?

AnneN
2012-07-04 22:28
0

Ingen aning, de som gjorde min utredning var även de som ställde diagnosen (NPF-vuxenteamet), men håller tummarna för att du ska få din diagnos.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Cleopatra]
2012-07-04 23:03
0

Det beror förstås vad utredaren har kommit fram till, ett fall kan vara mer eller mindre tydligt för att falla inom en diagnos. Ju solklarare typiska drag man har för en diagnos, desto mindre risk för att man blir utan diagnos.

Det är säkerligen ovanligt att utredare och psykiater inte är överens.

HannaM
2012-07-04 23:10
0

Det är inte speciellt ofta någon remiteras för utredning om det inte finns väldigt starka grunder till att tro att personen har diagnos, det skulle dom aldrig ha råd eller tid med i landstingen så jag tror inte det är många som inte får en diagnos efter utredning. Ibland har det dock missats och det blir en aspergerdiagnos istället för misstänkt ADD eller tvärtom.

Smålänning
2012-07-05 01:23
0

Håller tummarna:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

[Kaktuz]
2012-07-05 07:17
0

Fått reda på att många blivit feldiagnoserade.. Jag tror även jag är en av dem..

Obestämd

Zaphix
2012-07-05 07:44
0

Faktiskt pratat med ett par stycken som gjort utredning, men inte nått upp till kriterierna. Så det är nog inte allt för ovanligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[CajsaBajsa]
2012-07-05 09:38
0

Tack för alla era svar! Nu kan jag fortsätta oroa mig i några månader Tungan ute

Någon AS har jag då rakt inte i alla fall.

[Pappsing]
2012-07-05 10:31
0

#7 skrivet av CajsaBajsa

Lutar mer åt ADD/ADHD….tålamod min kära vän :P

[CajsaBajsa]
2012-07-05 15:36
0

Oj, jag missförstod visst det där med att de fått AS istället.

mayolica
2012-07-05 20:41
0

Jag har förstått att utredningarna är väldigt olika . Några här har gjort utredning hos en psykolog på psykmottagning en eftermiddag. Sen har dom fått väntat några veckor innan dom fått gå dit och ev fått diagnos.

Andra har fått remiss till ett neuropsykiatriskt team, där brukar en utredning kunna ta ca ett halvår då man får man träffa var o en av dom olika personer i teamet några gånger ,sköterska,kurator,psykolog,arbetsterapeut,läkare. Sen gör teamet en samanställning och man får komma på avslutsmöte till hela teamet då  går man igenom utredningen tillsammans med teamet, gör en avstämning och går igenom diagnosen tillsammans med teamet innan den fastställs. Är det då något som är oklart med diagnoserna eller som man tycker inte stämmer har man möjlighet att ta upp det och ifrågasätta om det är rätt.

Eftersom utredningarna och noggranna dom är kan skilja sej så mycket på olika ställen,så kan säkert resultatet olika utredare kommer fram till på olika ställen skilja sej. Tex någon som gjort en snabb utredning på ett ställe kanske får en annan diagnos på ett ställe där dom gör mer grundliga utredningar.

Eventuellt kanske vissa kriteringar och namn på diagnoser kan ha blivit förnyade.

~ mayolica ~