Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettkost-matlagning
Läst 4290 ggr
Anonym
0

Matintag (ADHD-ämne)

Eftersom jag gått på Ritalin så tog den bort matlusten under tiden den var i kroppen, och med det så rasade jag ner i vikt, från ca 80 kg ner till 55 kg nu.

Men nu går jag på en medicin som är i princip samma men har inte gett den bieffekten med matlusten.

Och det mår jag dåligt av.

Jag är så glad av att gått ner, och fått en figur och kunna ha vissa kläder på mig som gör att formen syns bra.

Försöker ändå inte låta bli att äta, men minska på det. Tex äter jag en banan eller glas yougurt. Kanske äter i mig en smörgås om jag kan. Må nästan illa av att tugga.

På kvällen kan jag nästan vråläta i mig något snask, men det tar i psyket efteråt.

Att man ska äta fem ggr om dagen tror jag inte, för att få behålla kroppen/vikten. Rör på mig det gör jag, upp och ner för en trappa flera gånger om dagen m.m Är liksom igång nästan hela dagen.

Kan tänka mig gå upp max 5 kg under denna period, men går jag upp mer är jag rädd för att jag tvinga mig själv till att hindra matintag vid kvälltiden.

AnneN
1

Jag har nyss börjat med Concerta som också dämpar matlusten, vilket i mitt fall är bra eftersom jag är överätare/sockerberoende och har 50kg övervikt.

Själv har jag pga mitt sockerberoende valt att äta lchf-kost vilket jag absolut kan rekomendera att testa. Äter jag vanlig kost så är jag konstant hungrig eller sugen på något och äter då massa onyttigt som godis, kakor, mm. Men nu då jag äter lchf så äter jag ordentlig mat som mättar länge och äter 1-3 ggr/dag beroende på aktivitetsnivå och hunger. Känner direkt om jag ätit fel eller för lite för då får jag snabbt ett sötsug.

Vill du inte byta kost, så kanske du kan testa att byta ut kvällssnasket mot nyttigare alternativ, tex bär, gurka, morötter eller annat som kan stilla sötsug och tuggbehov.

Upplever också ofta att sötsug egentligen äör att jag är törstig, så dricka ½ liter vatten brukar också kunna få bort det värsta suget.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anonym
0

Funderat på det, läst lite om det förr. Ja så klart man kan byta ut det där suget till mer nyttigt. Men sen verka det som mina smaklökar säjer till exakt vad dem vill ha, så om jag tar något annat är det som att tvinga ändå.. Nu har jag precis dragit i mig en drickyougurt i panik, för jag vart så hungrig efter toabesöket att jag nästan var yr.. Men ska snart till affären så om mina smaklökar ser något värt att stoppa in får jag ta det, bara jag få i mig något nu. Sen slänger jag i mig äklig banan senare. Är så sött när man är hungrig..