Ni som äter Concerta/Ritalin...
Ni som äter Concerta eller Ritalin (Kapsel med modifierad frisättning)… hur länge har ni effekt av dessa? Concerta ska ge effekt i ca 12 timmar och Ritalin i ca 8 timmar.
Jag har nu testat båda och för mig försvinner effekten mycket snabbare. Concerta ger effekt i max 7 timmar och Ritalin i 4-5 timmar. Min läkare försökte förklara detta för mig, det hade något med enzymer att göra, att min kropp "bryter ner" medicinen snabbare… men jag blev inte så mycket klokare av det.

Jag vet inte hru man kan förklara det bättre än din läkare faktiskt. Människor har olika snabb metabolism och din är snabbare. :)

Jag bryter ner mediciner väldigt långsamt så för mig håller concertan i sig i allt från 18- 36 timmar beroende på hur fysiskt aktiv jag varit under dagen.
Har en bekant som fick högsta möjliga dos av Concerta men hans kropp bröt ner det så snabbt så det hade knappt någon effekt alls på honom.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det beror också på hur mycket intryck du behöver sortera under dagen också.
Under en normal dag fungera medicineringen alldeles utmärkt.
Men under en period då jag hoppade in och arbetade som elev assistent och det var väldigt mycket ljud och andra intryck så fungerade inte concertan fullt ut och hela dagen utan läkarna skrev ute en eftermiddags tablett också.
Samma sak nu när jag pluggar så all läsning och allt skrivande ökar intrycken och jag har då fått öka eftermiddags dosen.
Så jag tar 54 mg Concerta på morgonen och ytterligare 36 mg Concerta på eftermiddagen.
Medan däremot under helgerna när det inte är lika mycket intryck ja då fungerar medicineringen dom 12 timmar dom ska göra.
Så under helgerna brukar jag inte behöva ta eftermiddags dosen.
Så beror nog även på hur mycket intryck och hur mycket hjärnan får arbeta på hur länge medicineringen fungerar misstänker jag.
Lasse