Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4008 ggr
zatanica
0

medecin eller inte?

Har börjat fundera på de där med medicin igen. Igår tänkte jag att nu jäklar ska jag ge de där medecinerna för adhd:n en chans.

För att en stund senare börja fundera, behöver jag medecin mot adhd:n? Jo det är nog så, vill kunna fokusera på en sak i taget, vara mindre rastlös, få saker gjorda, inte skjuta på allt och ha alla dessa en miljoner saker i huvudet samtidigt så man springer runt som en yr höna. Lite mera lugn och ro helt enkelt.

För att sedan fundera, men jag gillar ju all den där härliga energin man kan ha ibland, när man kan ställa sig och gräva landet tills det är klart när andra hade lessnat efter ett spadtag eller inte ens kommit på tanken.

Sedan har vi funderingen på att kommer man vara samma vanliga sig själv när man tar medecin? Eller kommer man vakna upp en morgon och vara någon helt annan, någon man inte känner?

Gillar ju mig samtidigt som jag kan bli urless på mig själv.

SÅ medecin eller inte, skiter i biverkningar hit och dit, finns ju på alla medeciner. Den enda biverkningen som skrämmer mig är den med att man kan tappa hår. Lite ytligt och korkat kanske.

Men har man hela livet haft hår till rumpan så är det en hemsk tanke att bli av med det, eller att det ska bli tunnare. Tycker det är tunt som det är, (normalt nordiskt hår typ)

Så ska jag ge det en chans eller? Hur vanligt är det med hår biverkningen? Vore bättre om biverkningen var att det växer fortare och blir tjockare Glad

En vänn erbjöd mig att prova concereta men jag bangade då, funderar nu på att fråga om jag får prova. Är det väldigt dumt eller?

BLev erbjuden Strattera efter utredningen men vad jag läst är den bara skräp.

AnneN
0

Olika mediciner fungerar olika på olika personer, jag tycker absolut inte att du ska ta emot någon medicin alls från någon vän utan be i så fall läkare att skriva ut till dig.

(concerta, Ritalin, mfl är narkotikaklassade mediciner så om din vän ger till dig så kan han/hon med lite otur åka dit för langning).

Hur det är med hår-bieffekten vet jag inte, men enlig fass.se så med Concerta så står de under vanliga bieffekter som förekommer hos färre än 1 av 10 personer.

Nu har jag bara ätit Concerta i ca 2 veckor, men inte har jag ändrat personlighet för det, det jag märkt är att jag är piggare, orkar mer, gladare (antagligen för att jag är piggare), lättare att fokusera och slutföra det jag påbörjat.

Enda negativa jag märkt hittills är att jag är lite för pigg så jag får problem med att somna, men det har jag haft i perioder förr också så då tar jag vid behov en insomningstablett.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Pappsing]
1

Hej på dig!!!

Jag förstår helt dina tankar.
När jag fick min diagnos, för ungefär 11 år sedan.
Skrev läkaren direkt ut någon medicin till mig.
Jag provade den, en dag, jag fick så suddig syn, blev väldigt klumpig och mådde inte alls bra av den.

Sedan dess har jag inte ggit någon medicin mot min ADHD.
Det jag däremot äter, är EyeQ.
För mig och många andra med ADHD, fungerar det väldigt bra.
Nu är det inte säkert att det fungerar för dig.

Men i och med att du har dina funderingar, så hade jag hellre provat EyeQ, som är ett hälsokost-preparat, än någon annan stark sak.

Jag ska leta upp en artikel åt dig, som jag gav en annan användare här på forumet.
…..som förresten började med EyeQ, rätt nyligen och hon tycker verkligen att det har effekt på henne.

Om du är nyfiken på att få kontakt med den här personen, så skicka ett PM till mig, så frågar jag henne, om hon tycker det är okej, att jag ger ut hennes användarnamn till dig.

Nu ska jag leta upp artikeln åt dig….kommer snart..

Hej igen, roligt att skriva, som om vi snackar i telefon eller något :P
Här har du artikeln om ADHD och EyeQ
http://www.helhetsdoktorn.nu/PressmeddelandeAustrl.eyeq.htm

zatanica
0

Tack pappsing Glad den ska jag läsa.

Gillar alternativa metoder och hälsokost så, googlade faktist lite på det idag och just EyeQ nämndes lite här och där.

Ja menar vi människor klarade oss ju ganska så bra på naturens skafferi förr innan alla piller kom. Så vi borde ju kunna det nu med.

Vad jag förstår så är det omega 3 och grejor i, har du någon aning om det är just EyeQ som funkar eller fungerar det med andra omega3 preparat tro?

Läste något om johannesört som några tydligen testat och tyckte var ok.

tarotlasse
1

ja du det är inte lätt med medicinering och vilken medicin som ska provas.

Man får helt enkelt prova sig fram för forskningen visar ju att bristen på hormoner påverkar vilke medicin som fungerar bäst.

Så beroende på vilket hormon du har brist på så för vissa passa Strattera bäst för andra Concerta/Ritalin och andera Metamina finns några läkemedel till.

Vissa får biverkningar andra får inga biverkningar så man vet alldrig hur man reagerar fören man provat.

Men gör det inte genom att prova kompisen medicin utan låt en läkare ha kontroll över detta.

För när du börjar medicinera så får du ju även gå på regelbundna kontroller där man kollar upp blodtryck puls vikt osv och att man mår bra och hur man upplever medicineringen.

För min del så när jag började med Concerta så började jag ju som alla andra med en väldigt låg dos som sedan höjdes efterhand.

Jag fick huvudvärk dom första 4 veckorna sedan släppte detta enda biverkningen jag upplevt tyvärr hade ju hoppats på att få mindre aptit och gå ner lite i vikt men det fick jag inte  tyvärr he he.

Min rastlöshet blev mindre koncentrationen ökade impulsiviteten minskade. Plus att mitt närminne blev mycket bättre plus att min depresion försvann.

I övrigt märkte jag inte ngn skillnad varken ngn påverkan eller att det förändrade min personlighet.

Jag är fortfarande en social person med mycket humor.

Men min familj ser direkt om jag glömt medicinen en dag  då jag blir rastlös stirrig och glömmer saker.

Glömde ta medicinen för ngn  vecka sedan och mina kurs kamrater sa att jag skulle glömma medicineringen lite oftare för dom fick många goa skratt denna dag eftersom jag inte fungerade tanke mässigt var virrig rastlös och glömde saker.

Men jag är ändå samma person även om jag fungerar ännu bättre med medicinering.

Lasse

zatanica
1

Tack för att ni delar med er Glad

Nä testa annans medecin är jag ju inte egentligen så haj på, har ju redan tackat nej när jag blivit erbjuden, känns lixom fel.

Får se hur det blir.

Som sagt medecin funkar ju olika på olika personer, går ju tyvärr inte att komma ifrån.

Zaphix
0

Testa, känns det inte värt det såär det bara att sluta. Ingen stor grej liksom. :)

Mitt hår har fallit av senaste två månaderna, om det är relaterat till concertan eller inte vet jag inte, men jag fäller enormt nu iaf. Oroande mycket.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
0

Kan vara en biverkning av Concertan det finns håravfall bland biverkningarna om man läser Fass.

Men långt i från alla som får biverkningar.

Lasse

Zaphix
0

Fast concertan har jag ätit i ett par år nu, höjde den sist för typ 1,5 år sedan tror jag det var..

Nyss tagit en massa blodprover dock, och det visade ingen brist på vitaminer eller nåt sånt. Så bör inte vara någon brist jag har..

Enda medicinändringen jag kan komma på att jag gjorde innan dess var med zyprexa, men den tror jag inte har en sån biverkning.

Så jag vet inte.. Kan biverkningar komma efter en tid?

Min och Dackes blogg

AnneN
0

#8 Kollade på fass.se och zyprexa har håravfall som en av de mindre vanliga bieffekterna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zaphix
0

#9: Har slutat med den skitmedicinen nu i alla fall.. Får väl se om det blir bättre.

Inte nog med att den gjort mig konstant hungrig så kanske den gjort att jag tappar håret också då. Definitivt inte värt den lilla effekt jag fick av den.

Min och Dackes blogg

tarotlasse
0

#9 sluta aldrig med en medicin så tvärt utan att prata med läkare först det kan ge fruktansvärda bi verkningar.

Som när jag hamnade i ett missbruk med 10 -12 tradolan + 4 - 8 Imovane   dagligen så hade  jag  avlidit  av absstinens besvären så fick succusesivt  dra ner på dosen, sa läkarna.

Men även när jag drog ner på en normal dos Imovane fick jag trappa ner innan för att undvika obehagliga abstinens besvär.

Så sluta aldrig med ett läkemedel utan prata med läkaren

Sonen blev medicinerad med Haldol och Han fick läggas in på sjukhus och avgiftas under 4 veckor det var ngt av det jävligaste jag varit med om i avgiftning och det stoppad eman i en 11 årig pojke.

Lasse

Zaphix
0

#11: Har pratat med läkaren om zyprexan och slutade med den i samråd med honom.

Åt en låg dos zyprexa, så kände inte av några utsättningsproblem heller.

Zyprexa verkar vara en medicin dom sätter in för lite av varje numera, fungerar inget annat testar dom zyprexa. De ville sätta in annan neuroleptika på mig istället, men jag sa nej tack till det. Rävgift.

Enda jag haft rejäla utsättningssymptom har varit på SSRI, kommer aldrig äta sånt igen med tanke på att ingen av alla de gav mig fungerade. När jag slutade med en av dom var jag sängliggande ett tag efteråt.

Satte de in haldol på en så ung person?!

Min och Dackes blogg

mayolica
0

Tappar inget hår av Ritalin.  zoloft är nog den enda medicinen jag tappat håret av. Den var hemsk med alla möjliga konstiga biverkningar och så mycket håravfall så jag trodde att jag skulle bli flintskallig, det var stora hårtuvor som bara föll av.Men det är många år sen jag slutade med den och nu är håret tjockt igen.

~ mayolica ~

Porklash
1

Jag tycker nog att medicinen gör mig mer som jag känner mig. Förut var det ett sånt jävla liv i hjärnan att min "personlighet" liksom gav upp för det var nog jobb med att rensa i all kaos.

Nu efter 10 månader med medicin börjar jag känna igen mig. Bara orken kommer tillbaka ordentlifgt så kommer det att hända grejer!

pEr