Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 3573 ggr
Zaphix
0

Äter ni medicin inför andra?

Om ni umgås med andra människor och det är tid för medicin, går ni gå undan för att äta medicinen eller kan ni lika gärna ta den inför andra?

Kan vara lite besvärligt att gå undan i endel situationer, men jag ogillar att visa andra att jag äter medicin, risk för frågor. Så jag går antingen undan eller så avvaktar jag till sedan fast jag borde ätit medicinen då..

Ritalinet känns ändå rätt lugnt, den är liten och vil och jag kan lura i nån att det är en såndär 250mg ipren eller nåt.. Men en annan av mina mediciner är en rätt stor färgglad kapsel. Skulle någon få syn på den hade jag inte kunnat ljuga och säga att det var ipren direkt. :)

Var lite besvärligt förut när jag drack theralene, behöver ett glas vatten och droppa ned medicinen i då den är flytande, så var besvärligt när jag var hemma hos andra då.

Jag behöver inge vatten för att svälja medicin annars, kan ta flera tabletter samtidigt och svälja utan vatten. Så just för den delen behöver jag inte gå undan för att hämta vatten heller.

Hur gör ni?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
0

Jag är som du Zaphix, går gärna undan. Vill inte visa, vill slippa blickar, kommentarer. Orkar inte förklara… Obestämd

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Karmatarerskanise
0

Äter inga mediciner, men hade jag gjort det hade jag gått undan. Skulle det inte gå och någon hade frågat had ejag sagt att det var hemligt ;)

[CajsaBajsa]
0

Jag har inga problem med att visa att jag äter medicin.

Eller tja… förut när jag åt svampmedicin tyckte jag det var pinsamt. Men sen var jag hemma hos en vän och hon hade sin sådan medicin ståendes framme utan att skämmas och då tänkte jag att det är ju inget att skämmas för, de flesta kvinnor måste ta sånt nån gång ibland.

Om någon skulle fråga vad det är och jag inte har lust att svara kan jag svara lite undvikande "det är min medicin" och sen komma på nåt att säga för att byta samtalsämne.

[aspie]
0

Jo, jag hade nog oxå gått undan. Speciellt eftersom det är psykiska medikament om man nu säger så. Vanliga huvudvärkspiller eller magpiller gör ju inget att man visar. Atarax skulle jag nog oxå våga visa eftersom den oxå är för klåda/allergier.

Som ni säger… jag blir rädd för frågor och en massa dumma kommentarer som jag inte orkar besvara

Pelle Långlös
0

Jag har inga problem med att ta medicinen framför andra men om jag behövde vatten och det så måste jag ju till köket så då är jag ju "undan". Samma sak när jag hämtar medicinen från väskan (om jag är hos någon) eller om jag är hemma så måste jag till köket för det är där som medicinen är, då är jag "undan" då med.

Tja om någon hajar vad jag menar.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

AnneN
0

Jag äter flera olika mediciner och jag har inga problem alls med att ta dem inför folk, är även sådan som mer än gärna förklarar varför jag tar dem om de skulle undra. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gulzebra
0

Nu tar jag iofs ingen "sån" medicin, men tror inte att det skulle vara några problem. Tar minipiller bland folk utan problem, även bland familjen där man kanske snarare vill hålla sånt lite hemligt :P
Melatonin tar jag också, men det är ju för insomning så det blir sällan framför andra. Men i de fall jag övernattar eller någon övernattar hos mig är det inga problem det heller.

Ser det inte direkt som något att skämmas för liksom, alla knaprar vi någon form av tabletter av olika anledningar ibland :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Banankaka320
0

Ang. färgglada kapslar kan du säga att det är omeprazol. Dem är färgade kapslar och är för att minska magsyran :) (Mot halsbränna och svullen mage)

[MissNathalie]
0

Jag har inga problem med att ta min Citalopram inför andra men jag tar de nästan alltid på morgonen och då är jag ju bara med familjen. :)

[CajsaBajsa]
0

Jag kom att tänka på en sak Zaphix. Du skriver att du kan ta medicin utan vatten. Det gjorde jag också ibland förut. Tills en läkare jag känner sa att det ska man inte göra, även om man inte har några problem med det. För även fast det känns som att man har tillräckligt med saliv så är risken stor att tabletten fastnar i halsen och det kan vara jättefarligt.

Banankaka320
0

Jag hade en tablett som fastnade i halsen, inte så jag kvävdes men i strupen och den smälte där och jag trodde jag skulle dö för det gjorde så ont. (En sobril) Och familjen trodde jag hade en panikångestattack … Om de händer Er så drick mycket! Helst läsk och ät något, vanlig mat och yoggi

[aspie]
0

#11 Usch så hemskt. Får panik bara jag tänker på det Rynkar på näsan Höll på att kvävas av en stor hård godisbit när jag var liten och det var hemskt. Kunde varken ropa på hjälp eller göra nåt annat. Det gjorde jätte ont innan den slank ner och det var väldigt nära jag slutade andas kändes det som.

Banankaka320
0

#12 Sånt är så läskigt :( Hände min systerdotter för inte så längesen >.

Zaphix
0

Jag vet det egentligen.. Men jag har inte alltid något tillgängligt att dricka när jag tar medicinen. Dessutom är jag väl ofta lite för lat för att hämta vatten också.. ;)

Har fått tabletter fastnandes i halsen, men druckit vatten och då har det löst sig.

Vet att jag inte borde göra så, men som sagt, latmasken vinner över risktänkandet rätt ofta.

Min och Dackes blogg

[CajsaBajsa]
0

#14 skrivetav Zaphix

Ja det är så lätt att göra det lätta framför det rätta Tungan ute

kristina130
1

Jag undviker att ta mina mediciner när någon annan utom min familj ser det. Jag skäms, äter antidepp, medikinet och xanor. Min svärmor har mer än en gång påtalat att om jag kastade mina mediciner skulle jag vara frisk;((. Jag har ätit mediciner i nästan 30 år för att jag mått psykiskt dåligt, gjorde faktiskt ett uppehåll på några månader för ett antal år sedan, det började med att jag inte kunde gå ut överhuvud taget och slutade på intensiven då jag föll så djupt att jag kände att jag inte orkade mer. Så, det känns litet som ett hån när friska människor inte förstår att man kan behöva medicin fastän det inte syns så mycket.

[Joanna76]
0

#14 en läkare sade till mig att man måste ta tabletter med vatten för att dom skall lösas upp ordentligt i magen. Det görs tydligen inte annars.

Nej jag har inte problem med att ta mina mediciner, frågar någon vad det är säger jag sanningen.

Zaphix
0

#17: Tack för den infon, kanske hjälper till att jaga bort latmasken lite mer. ;)

Min och Dackes blogg

mayolica
0

Det beror på vart det är och vilka personer som är i närheten.

~ mayolica ~

[Joanna76]
0

#18 vsg, det fick mig att för länge sedan börja dricka vatten till mediciner. Tyckte tidigare inte att det behövdes