Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: adhd-add
Läst 9190 ggr
PernillaS
1

För och nackdelar med medicinering vid ADHD

MIn tös går på utredning nu det lutar åt ADHD och AS.

Ni med barn med dessa funktinsnedsättningar hur ställde ni er till mediciner?

Vad får dom och hur har det funkat??

Har ni märkt förändringar?

Har ni schema hemma?

Vad finns det för hjälp att få??

[Joje80]
0

Hejsan. Min son e 6.5år och har har ADHD. han har haft Ritalin sen nov. Jag har märkt enorm skillnad. Jag har fått min son tillbaka. Man kan sitta och diskutera saker. han kan fokusera i skolan,umgås med vänner och har fokusering till sina små uppfinningar.Mindre utbrott här hemma. han kan ta motgångar på ett annat sätt. Har bara positiva efarenheter och skolan säger samma. Allt går  mycket lättare för honom. Endabiverkningen han har fått är att han har gått ner 4kg men han hade 7kg övervikt då han inte kunde känna mättnad och bara åt. Nu äter han normala portioner och kastar inte i sig maten..

Ritaling sitter bara i under dagen så han har påfyllning kring 15 så han har verkan till 19 sen går den ur och det funkar bra. han vill ha sin medicin så han kan tänka säger han. Han säger att det kryper i kroppen annars och huvvet snurrar. Jag ska själv gå en ADHD utredning så jag vet vilka myror och vad som snurrar..

Är ju ingen fara att prova medicin. Funkar det inte så ligger det liksom inte kvar men jag tycker att man ska prova. Går på högkostnads kortet och tur e väl det. 30 kapslar Ritalin 30Mg kostar 545kr.. Och hans påfyllning 10mg kostar 30 tabl dryga 130kr..Men det e det värt.. han får effekt inom en timme på morgonen. han tar på sig själv och går ut och sätter sig i bilen utan en massa bråk o tjabb. Visst ibland blir det men inte alls så kraftiga anfall eller så ofta..

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är själv ungdom, så hoppas det inte gör något.

**Vad får dom och hur har det funkat??´
**Jag har ätit Ritalin, Concerta, och nåt mer jag inte minns namnet på just nu.

Har ni märkt förändringar?
Ja, jag har märkt förändringar, bättre koncentrationsförmåga, dock försvann mina "glada upptåg", så de som träffade mig trodde jag var nedstämdt ofta eftersom jag inte var "mitt glada" jag, som jag var förut, men innan det var jag extrem, så det var inte heller bra.

**Har ni schema hemma?
**Nej, hade inget schema. Försökte komma ihåg att äta de varje morgon.

**Vad finns det för hjälp att få??
**Det vet jag tyvärr inte.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Joje80]
0

Vi har schema hemma. Min son har blivit gladare och mera uppfinningsrik så hans egenskaper har förstärkts istället…

PernillaS
0

Tack för era svar.Jag  är lite tveksam till medicinering men hade varitskönt att slippa alla duster och bråk:-)

Porklash
0

Kan bara instämma i de positiva körerna!

Vi hade jobbat hårt i många år med sonen med olika knep  för att få honon att "funka" i skolan så bra som möjligt och det gick väl sådär men efter medicineringen har det bara flutit på utan några problem!

Inga utbrott och inget mer strulande omkring än vad trettonåringar ska göra. För det ska dem ju!

Plus han är så mycket gladare när han slipper allt bråk och tjafs!

pEr

Freke
0

Tror inte det finns några direkta nackdelar med Medicinering..

Frånsett från de som tror att man drogar ner barnen så dom blir dysfunktionella för den skull..
Men alla vi som får medicinering vet ju att det fungerar och vi känner själva att vi fungerar bättre än vad vi gjorde utan den..

Utan medicinering var vi högt och lågt samtidigt och var det något vi inte förstod så såg vi till att ingen annan förstod det heller..

För vi ville ju inte verka dumma eller puckade, så för att klara oss så jävlades vi och avfärdades som en störig unge.. Vilket va mycket lättare att ta än att nån sa att vi va dumma i huvudet..

Så Medicinering ses av oss som får det, som en oerhörd vinst, för vi har fått tillbaka ett "normalt" liv

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Zaphix
0

Testa och se, är barnet så pass gammal att den kan tala om ifall den gillar effekten medicineringen ger så bör det väl vara upp till barnet att sedan få besluta om den vill fortsätta eller inte.

Gillar inte barnet hur den blir av medicineringen, då är det också fel att fortsätta ge barnet mnedicinen oavsett hur mycket förbättring omgivningen märker av.

Gillar barnet det, fine, bara att fortsätta. :)

Jag är i nuläget i behov av medicin och snart ätit i två år och lär fortsätta tills jag inte känner att jag har behov av det längre.

Enda nackdelen är väl att det trots allt är något man tillsätter i kroppen som påverkar hjärnan, så jag undrar väl lite om det i långa loppet ger några skador. Hur påverkad man blir, för man lär ju förstöra på nåt sätt genom att trassla med hjärnans egna kemi.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ErikBerg2
0

Mitt första inlägg här. :)

Vår 8-åring har fått diagnos ADHD. Nu tar han Ritalin sedan några veckor. Snacka om förbättring, nu har grabben ett bättre liv! Medicinen hjälper honom att ta det lite lugnare. Och för oss som anhöriga är livet nu lite lättare, vi var mycket nära att gå in i väggen….

Får hoppas att det håller i sig, men hittills peppar peppar så ser et bra mycket bättre ut.

Jo3ef1n
0

När jag åt Ritalin mot min ADD blev jag mer fokuserad på det jag läste eller gjorde, min hjärna blev lite lugnare för annars brukar den vara ganska speedad!

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)