Concerta på andra språk...
Om man kollar upp den här medicinen på Fass, och bläddrar ner till vad tabletten heter på Tyska och Österrikiska (?) så känns det inte så sjyst. Kanske retardtabletten har en annan innebörd på tyska än det som man kan utläsa, antagligen.
Vad tycker ni?
Österrike
Concerta 18 mg, 36 mg & 54 mg Retardtabletten;
Belgien
Concerta 18 mg, 36 mg & 54 mg tabletten met verlengde afgifte
Finland
Concerta 18 mg, 36 mg, 54 mg depottabletit
Frankrike
CONCERTA® LP 18 mg, 36 mg, 54 mg comprimés à libération prolongée
Tyskland
Concerta 18 mg/36 mg/54 mg Retardtabletten
Länken till Fass och medicinen:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20021101000311&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Retard betyder samma sak som depot. :)
Jag tog Ergenyl Retard när de trodde att jag var bipolär.
Precis som Puhlo skrev så är det depot. Har själv ätit Tramadol Retard. :P Finns massa tabletter som heter … retard. :)
Helt OT men jag kan inte låta bli och fnissa när jag ser ordet retard. Tänker bara på den engelska betydelsen hihihihihi 

Finns många mediciner som heter något med retard. Självklart betyder det inte det du tänker på!
#4 jag vet det. Syftade på den engelska betydelsen (skrev det oxå i min förra kommentar)
Jag svarade TS. Syftade på kommentaren "så känns det inte så sjyst".
#6 oki 
Kollade på google översätt och det betyder ung. fördröja/er. Vilket är ju samma sak som depot.
Men när man tänker på det engelska ordet retard så syftar det på en "efterbliven" person (jag vet att man inte säger så), alltså fördröjd i huvudet. Engelskan har nog lånat från tyskan.