Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettverklighetsberättelser
Läst 9626 ggr
Anonym
0

Påverkad av medicin

Vid 12-tiden gick jag för att sova men hade svårt att somna trots att jag tog en ångestdämpande medicin så jag tog en insomningstablett på detta. Vaknade efter några timmar.

Det dummaste var att jag satte mig i bilen och körde till affären för att köpa mig lite godis. Känner att jag är mer påverkad av medicinen trots allt. Dit och hemredan gick bra men fan vad skall ha skällt på mig själv om det hänt något. Det var sistaa gången jag gjorde detta.

Gör inget sånt ni med för jag mår nu skit och hoppas att fler tänker efter före vilket inte jag gjorde.

JohannaEkroth
0

När jag hade Imovan/Zoplikon (insomningstablett) så märkte jag att den satt i 8 timmar. Råkade stoppa i mig en sådan istället för P-piller på morgonen och hela dagen var förstörd. Gick som en zombie. Skulle inte ens haft tanken på att ta mig utanför ytterdörren i detta halvsovande tillstånd.

Foten i munnen

En tablett mot illamående - Pimperan - blir jag däckad i 2,5 dygn av. Alltså riktigt däckad. Halvt medvetslös. Obestämd

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Anonym
0

Känner att jag skulle kunna sova bort några timmar till. Det var Imovane som jag tog. Brukar annars soa mer än 4 timmar på dom.

Anonym
0

Kan inte ens hantera en kopp med te. Obestämd

Nä detta är verkligen inte bra. Har lärt mig en läxa.

Lite te och sen går jag och sover en stund till.

JohannaEkroth
0

Hoppas du mår bättre sedan! Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
0

Oj, blir ni så påverkade av imovane Förvånad Jag märker knappt att jag tagit den och ibland hjälper den inte ens när jag ska sova

Anonym
0

Det var ett tag sedan som jag använde mig av den så jag kan nog tänka mig att jag blev påverkad rejält av en tablett.

AnneN
1

Måste bara säga att jag tycker det är jätte bra att du själv inser att det inte var en bra idé aqtt köra bil i det tillståndet och att du inte kommer göra om det. Man lär ju av sina misstag.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MissNathalie]
1

#5, du har förmodligen utvecklat tolerans och borde byta läkemedel.

Anonym, bensodiazepiner och liknande preparat har ju just den effekten att man blir "dum i huvudet". Jag vet människor som tagit Stilnoct och vaknat dagen efter med köket fullt med kakor som de bakat i sömnen.

Delar av hjärnan sover fortfarande det är därför det kan bli så tokigt.

Smålänning
0

#8 Det med Stilnoct, zolpidem stämmer… Hr inte bakat bullar, men har pysslat och hittat på saker, sagt saker till folk…. dagen efter så har jag glömt bort det.

Så tar det lugnt med dessa piller! Lägg er i sängen och tar dem där, går inte upp.

Vill inte skriva mer om detta, då det kan missuppfattas.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

[MissNathalie]
2

#9, min partner skuttade runt ute på gården och lekte dinosaurie häromkvällen när hans Imovane börjat verka. Sedan dess har jag beordrat honom att han enbart ska borsta tänderna och direkt gå i säng efter han tagit den. :P

indra-bus
0

Vet ni vad jag gjorde en eftermiddag. Skulle cykla o handla tog min ep medicin trodde jag. Men de smakade illa så jag kom på att jag tagit 4 imovan. In på toa o stoppade fingrarna i halsen spydde. Vågar inte tänka på vad som hänt om jag åkt iväg. utan att jag märkt något. Jag tar dem sällan o däkar på 1.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnneN
0

#11 OJ vilken tur att du upptäckte misstaget och lyckades få ur dig dem!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Smålänning
0

#10 Ja tyvärr kan man bli ganska pinsam.. Så bäst är att : göra vad du ska - lägg dig - ta tabletten- tala ej med någon - blunda-somna. Då går det bäst.

#11 Läste att det var någon annan som hade tagit fel medecin… Är detta vanligt? Jag har många olika piller, tror aldrig jag tagit fel.

Ni får vara mer försiktiga av er:)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

tarotlasse
0

Imovanen borde inte sitta i så länge men vi reagerar alla olika på medicin.

En person kan få en reaktion på en medicin och en annan person kan får en annan reaktion på samma medicin.

Imovane är en insomnigs tablett och är till för att knocka en direkt och verkar inom 30 minuter och ska vara helt ute ur kroppen efter 7 timmar

Mot t.ex sömntabletter som verkar under hela natten och ca 8 timmar.

Sedan tar det ytterligare tid innan medicinen går ur kroppen

Så insomnings tabletter ska inte sitta i så länge men tydlingen har du fått en dagen efter reaktion ungefär som baksmälla.

Vet andra som sagt att dom upplevt samma sak.

Minnes luckor får jag också fått av Imovanen har ibland sett att jag skrivit inlägg här inne på forumet på nätterna och har inte haft en aning om att jag skrivit inlägget.

Men en av dom mer sällsynta biverkningarna enligt Fass drabbar mindre en   1 av 1000 personer.

Imovane/zoplikon är ju beroende framkallande och man vänjer kroppen till den så efter ett tag kan man uppleva att den inte ger ngn effekt.

Därför bör man inte ta den dagligen utan göra uppehåll ngn dag då och då.

Har man använt den dagligen under en längre period så sluta inte med den omedelbart utan trappa ner succesivt med den.

För den kan ge rätt så obehagliga abstinens besvär.

Så jag fick ett schema på en nedtrappning under 3 veckor när jag skulle sluta med den.  jag var ständigt trött dygnet runt av den kombinationen.

I dag får jag  i stället en kombination av imovane och Melatonin och det funkar betydligt bättre och jag  får ingen dagen efter reaktion alls.

För första gången under hela mitt liv har jag kunnat sova med just denna kombination.

Men melatonin är ju kroppens eget sömnhormon och forskningen har ju visat att har man ADHD har man även brist på ngt av våra hormoner.

#11 Indra-bus prata med din läkare om Imovanen om du tar EP medicin  enligt Fass ska man inte ta Imovane/zoplikon om man tar Ep medicin som innehåller fenytoin eller fenobbarbital eller karbamazepin.

För Imovanen påverkar EP medicinen men kanske har din läkare tagit hänsyn till detta redan så prata med läkaren om det.

Men finns kanske andra EP mediciner som inte innehåller dessa ämnen har själv ingen kunskap om EP medicin.

Lasse

Zaphix
2

Stilnoct kan vara rätt spännande.. Har väldigt många gånger hallucinerat rätt rejält på den. Nån gång har jag lyckats med att gå runt i rummet och försökt slå ihjäl svarta monster jag såg med en pinne.

Hur jag kunde komma ihåg det dagen efter?

Jag hade ställt upp kameran och filmat mitt upptåg, jag ville helt enkelt visa sedan att monster faktiskt fanns på riktigt inför andra som inte skulle tro på mig sedan.

Och nej, det var inga monster på filmen, bara en galen Zaphix som slår vilt omkring sig..

Annars har jag väl mest sett ansikten i väggar och hur allt i rummet rör på sig, kläder som förvandlas till monster och ja..

Det största problemet är dock när jag får för mig att sätta mig vid datorn, eller använda telenonen och sms'a. Har många gånger sett dagen efter vad jag gjort under natten, mindre lät att förklara endel saker för andra sedan.

Stilnoct är bra, men dom gånger man inte lyckas somna efter att ha tagit det, det är då livet blir lite mer spännande helt plötsligt.

Har tagit Stilnoct i princip varje kväll i nästan två år nu, så jag har vant mig vid det bra och kroppen reagerar sällan sådär våldsamt längre även om jag inte lyckas somna på dom.  Numera är det mest en skön relativt lugn känsla jag får efteråt, ångesten blir mindre.

Är tyvärr rätt bra på att överdosera endel mediciner emellanåt, ibland så straffar det sig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

#11: Bara fyra hade nog inte varit någon fara, du lär ha sovit ett bra tag och känt dig seg, men nåt värre hade nog inte hänt.

Min och Dackes blogg

tarotlasse
0

Stillnoct regaerade jag inte alls på  kunde lika gärna tagit en sockerbit och känt lika lite effekt.

Så väldigt olika effekt från person till person hur man reagerar.

4 Imovane hade inte varit så bra men inte någon akut fara.

Jag tog betydligt fler en så  för att sova men då missbrukade jag med imovane och ett annat läkemedel vilket jag inte kan rekomendera.

Jag somnade inte sa läkaren utan blev istället medvetslös vilket jag trodde var att sova eftersom jag alldrig haft en riktig sömn tidigare.

Nu vet jag bättre vi lär oss av våra misstag här i livet.

Lasse

tarotlasse
0

Jag tog själv fel i höstas då jag tog en Imovane i stället för en vitamin tablett. Hur jag kunde göra ett sådant  fel begriper jag inte ens i dag.

Tabletterna ligger i helt olika förpackningar och ser helt olika ut men ändå tog jag fel.

Visst blev man lite dåsig under förmiddagen men det släppte ju under eftermiddagen.

Nu ska jag ta en Imovane och en Melatonin så god natt på er.

Lasse

[aspie]
0

#8 Får inte byta för läkaren. Och om jag inte minns fel så har den påverkat mig lika lite sen jag började med den

[Kaktuz]
0

Lergigan, den gjorde mig som en zombie, sen prövade jag några andra. Men alla dessa gör mig dåsig etc dagen efter.. Så det är inget för mig längre. Sover ju gott, men de var då vissa mediciner gjorde oro i kroppen..

mayolica
0

Känner oxå till några personer som har gått i sömnen o gjort saker eller blivit "konstiga" på något sätt av Stilnoct, Men jag trodde inte att det var så vanligt med rätt dosering.

Något sånt har aldrig hänt mej på alla år,det är bara en tråkig insomningstablett. jag tog dom varje kväll i många år innan jag hade Ritalin,nu är det inte så ofta jag behöver dom längre.

Jag har inte upplevt varken Stilnoct eller imovane som beroendeframkallande,inte mer än att stilnocten fungerar sämre, och att det är svårt att sova utan om man vänjer sej att ta dom varje kväll. Men jag har aldrig fått några abstinensbesvär av att hoppa över dom.

~ mayolica ~

Ladydragon
0

Angående Stilnoct jag såg en dokumentär för ett tag sedan om det minns dock inte vad den hette..
men Stilnoct har den otrevliga biverkan att den stänger av den delen av hjärnan som håller koll på rätt och fel
medans andra delar kan vara aktiva vilket kan leda till att man gör dom mest knasiga sakerna när man har tagit Stilnoct

jag åt själv Stilnoct ett kort tag lägsta möjliga dosen tog tabletten och gick och la mig direkt ändå så hittade jag på knasigheter på natten som jag inte minns men däremot minns min son det

så jag valde bort dom tabletterna väldigt fort

nu äter jag Lergigan emot mina sömnbesvär och ångst och oron

mayolica
0

#22 Då kanske den delen i hjärnan saknas hos mej,.Tungan ute

~ mayolica ~

Zaphix
0

Lergigan fungerar hyfsat bra på min ångest, men bieffekten att jag blir halvblind var lite irriterande. Är normalt sett översynt och har glasögon, men med lergigan blev det mycket värre. Trodde min syn försämrats en massa så var på väg att kolla synen och köpa nya glasögon, så tur att jag testade ta bortlergigan innan så jag inte la ut pengar i onödan.. :)

Är astigmatisk också, och även det försämrades mycket.

Min och Dackes blogg

Smålänning
0

Ätit insomning i många år oxå… Tyvärr ska man väl säga. Rätt och fel har jag nog inte känt några problem med.. Snarare knasigt och mer knasigt. Och så har det en liten sanningserumsförmåga..ökat sexlust( inte alltför länge) har jag märkt. Rolig sak är att de har fått folk i koma att vakna, lite häftigt . Så det går använda medeciner till saker de inte är gjorda för. Lergigan, är det någon annan som får biverkningen att det kittlar under huden i vänster ben?? Gör en galen! Tar de inte så ofta, mest varit mot grässpollenallergin.. Stesolid är en bättre lugnande, tycker jag.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

[MissNathalie]
1

Myrkrypningar är vanliga på Lergigan och jag får extrema sådana av den i hela kroppen. Ligger och sprätter okontrollerat i sömnen så jag vaknar av det. Jag rör de inte, sa till min läkare att jag hellre har ångest än att stå ut med biverkningarna av antihistaminer. :P

Smålänning
0

Myrkrypningar heter de ja! Tackar.. Ja d är helt sjukt jobbigt.. Men ökar jag dosen går d över, men sen efter ett tag kommer d tillbaks:S

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

[MissNathalie]
0

Tar jag en 25mg så dämpar det inte ångesten och går jag upp till 50mg så kommer myrkrypningarna så då får jag ingen ångestdämpande effekt iaf. -.- Hur hög dos käkar du? :)

Anonym
0

Tur att det gick bra den här gången och att du lärt dig av den här erfarenheten.

Själv fick jag skumma hallisar och gjorde saker i ett icke normalt tillstånd. Vaknade en morgon och såg att jag varit uppe och tagit fler tabletter, ca 8st hade jag lyckats trycka i mig under natten. Tackar eventuella gudar för att det inte tog död på mig.

Ladydragon
0

24# läser man i Fass så står det faktiskt att man kan få problem med synen

myrkrypningar står det däremot ingenting om är ni säkra på att ni tänker på Lergigan?

jag tänker främst på Propavan som är ökänd för att orsaka myrkrypningar

jag tar lägsta dos av Lergigan 25 mg 1-3 gånger per dag

enda biverkningar jag kan känna av är lite trött och torr i munnen

tänk oxå på att myrkypningar kan hänga ihop med B12 brist så det kan vara en idé att kontrollera nivåerna

Smålänning
0

Jo, det är just lergigan, samma biverkning får två nära vänner. Jag äter tillskott b12 varje dag. Lergigan har jag bara 5mg. 50mg i reserv. Men som sagt har jag stesolid mot akut ångest. Äter tramadol mot ångest å trötthet mm.( ja, det funkar vad än FASS säger;) Lyrica,dimmor,omeprazol, äter jag oxå varje dag.. Annars e ja lös i magen:( ibs. Å så zolpidem vid behov ( nästan varje dag) Nu glömde jag av vad egentligen skulle skriva:( sorry

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

indra-bus
0

De var bara 4 7,5 o de o jag är jätte känsilg för son o lugnande tabletter. På 10 ml sobril blir jag full. O de är inte farligt men hade jag åkt iväg på

cykeln till afären. Då hade jag nog somnat klapp eller bilivit så sonstig som ni beskriver i afären.

Fast de är enda gången på alla år som jag tagit fel med. Men ibland kan jag gloma o ta den dok alldrid ep med konstigt. Tänker att ja tar de andra sen.

Eller så har jag glömt att ta tror jag o tar en en för mycket.

Ja ver DOSSET men då ska man ju hålla reda på denOskyldig

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

tarotlasse
0

jag fick också myrkrypningar av Lergigan fick det även av Propavan.

Lasse

[aspie]
0

#33 Ja Propavan fick jag oxå myrkrypningar av. Trodde jag skulle bli tokig innan det gick över Rynkar på näsan

Karmatarerskanise
0

Usch ja, propavan är fruktansvärda!

[MissNathalie]
0

Propavan fick jag utdelat en gång hos psyk men det fick jag INTE myrkrypningar av. Konstiga jag. :P

LenaR
0

Jag kan inte bräcka Zaphix historia om de svarta monstren, men jag har haft mitt livs första medicinhallucinationer häromdan.

Jag får Tramadol mot min ryggvärk, och första natten när jag tagit det dök det upp små knytt i rummet. De fnittrade och stojade bakom ryggen på mig, och retades med mig genom att peta mig i ryggen. Jag hade så ont så jag kunde inte vända mig om och se på dem, men de höll på ett tag innan de försvann eller om jag somnade.

De har inte kommit tillbaka efter det!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[aspie]
0

#37 Men fy så läskigtFörvånad

LenaR
0

#38 Fast det var inte läskigt! Jag berättade inte ordentligt - de fnissade och var lite okynniga, så det kändes mest som att ha små ostyriga barn i rummet. De var gulliga. Cool

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[MissNathalie]
0

Tramadol har jag fått utanförkroppenupplevelser på. Det var väldigt obehagligt!!!

[aspie]
0

#39 Vet i fasen om jag hade tyckt det var gulligt eller roligt. Jag hade nog blivit skiträdd hahaha Flört

Pelle Långlös
0

En gång tog jag Imovane och satte mig vid datorn istället för att gå och lägga mig. Skrev som en fyllis på iFokus och efteråt hade jag inget minne om vad jag skrivit kvällen innan utan såg alla Uppdaterade inlägg att jag skrivit en massa knas. Förvånad

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zaphix
1

#42: Been there, done that. ;)

Min och Dackes blogg

Smålänning
0

42: Been there to;) Tyvärr, det är jättepinsamt.. eller om man skickar sms eller fb.. nä men man lär sig efter ett tag att tänka innan..även om allt känns HELT normalt just då;)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Zaphix
2

#44: Problemet är att man tycker att man är så ruskigt smart som skriver det där, att man inte kommit på det innan liksom. Allt man skriver känns så logiskt och klokt. Spärrarna släpper helt och man greppar inte varför man inte skrivit så innan. ;)

Numera har jag lärt mig att tänka "om det där nu är så smart och otroligt viktigt att skriva, då kan jag vänta tills imorgon och se om jag vill skriva det då också.". Någonstans i bakhuvudet har jag ändå vetskapen om att jag oftast ångrar det jag skrivit och att jag borde vänta.

Är på samma sätt som när jag förr drack alkohol, önskar dagen efter att det borde funnits alkolås på datorn och telefonen. Allra helst på munnen också iofs.

Men som sagt, nu slår jag av datorn innan jag tar nattmedicinen. :)

Min och Dackes blogg

[aspie]
0

#42 #43 #44 Oj Förvånad Tack för att ni skrev det så jag blev varnad. Pinsamt värre kan det ju bli Tyst

Pelle Långlös
0

Ja det kan bli riktigt pinsamt. Foten i munnen

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[aspie]
0

På tal om medicin. Jag slutade med min depp/ångest medicin för ett tag sedan och har fått tillbaka hemska kramper i ben, fötter och tår. Ja t.o.m lite på bålen när jag gör vissa rörelser.

Kan det vara ångest relaterat tror ni?  Ångesten har ju blivit värre igen. Jag vill i varje fall INTE börja med medicin jag går upp i vikt av mer för nu räcker det. Jag vill gå ner i vikt istället.

Ska tillbaka i början på Augusti och diskutera medicin. Har fått ett förslag på en ny medicin som jag inte minns namnet på och med denmåste man vara noga att kolla levern regelbundet och det tycker jag låter skrämmande. Visserligen var det nån som sa den var toppen för henne men jag vet inte om jag vågar testa.

Är ni fler här inne som har problem med kramper?

Zaphix
0

#48: Valdoxan?

Fick erbjudande om den men tackade nej, inte en chans att jag riskerar såna bieffekter av en medicin. Började med mirtazapin igen istället, ska visst fungera bra tillsammans med Voxra.

Det enda som fungerar på min ångest är dock lyrica, den är ett hett tips.

Min och Dackes blogg

[aspie]
0

#49 Ja Vadoxan var det jag menade. Tack! Glad

Nej, jag vågar inte heller ta den Rynkar på näsan

Lyrica har jag provat och blev tyvärr jätte dålig av den. Enligt läkaren har vi i stort sett gått igenom all medicin som finns. Får väl vänta och se hur det blir efter läkarbesöket

pius314
0

#48 med risk för att vara helt lost. Kan det vara kaliumbrist? Jag får kramper i benen om jag har kaliumbrist.

• Tillräckligt bra är perfekt! -
[aspie]
0

#51 Jag har faktiskt ingen aning. Om det är kaliumbrist, hur åtgärdar man det?

Har även hört att det kan vara brist på magnesium. Det testade jag men det hjälpte inte. Fast jag kanske provade för kort tid iof Obestämd

pius314
0

#51 det finns i bananer och potatis… :-) värt ett försök

• Tillräckligt bra är perfekt! -
[aspie]
0

#53 Äter bananer ganska ofta Glad

Men ska kolla om de har nåt på apoteket oxå. Tack för tipset Glad

Smålänning
0

Testa voxra.. En del biverkningar, men för vissa är det dag och natt. Jag blev ganska argsint av den:( men var bra första dagarna..

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

[aspie]
0

#55 Har haft Voxra oxå men det gick inte tyvärr Rynkar på näsan