Socialtjänsten är utkastad...
Efter en lång tid med en icke fungerande socialtjänst så beslutades det att jag, min sambo, hennes kontaktperson och två kärringer från kommun (socialtjänsten) skulle utreda om vad som blev fel och vad som behöver göras för att det ska bli bättre.
Så hur slutade det hela? Jo, genom att en av kärringarna kläckte ur sig att allt fungerade som det ska (trots direkt förolämpning och kränkning gentemot min sambo, sena ankomster, ber om att få gå tidigare och ibland så kommer dem inte) och när min sambo sade att det inte gjorde och sade "Så ni anser att jag ljuger?" och deras svar var "ja".
Bra gjort! Så nu, efter en ordentlig utskällning från min sida och att min sambo är helt förstörd för idag, är dem utkastade och inte välkomna tillbaka!
J-vla idoter… lider med dig. framförallt med din sambo. =( hoppas att allt löser sig fort och på bästa sett =)
#1 Löst sig har det ju redan gjort, dem är ju inte välkomna tillbaka.
haha.. dete e sant men tänkte mer på hur ni mår
#3 sambon mår skit, har precis fått medicin utskriven för ångesten hon fick för detta och jag är allmänt förbannad. Pratade precis med hennes kontaktperson och även hon ansåg att det var lika bra att säga upp dem när personalchefen är lika inkompetent som dess personal.
asch då! … verkar som sagt väldigt sjukt om även personalenschefen e inkompenent. ja jag får bara hålla tummarna för att det löser sig för er på besta sett !! 
Ja dessa personer på soc. Dom har ingen kompetens alls verkar det som. Läser lite varstans om hur fel dom gör, konstant.
Hoppas det löser sig för dig och sambon.

jag ska ha hem dom till mig i morgon.
är dock ensam om att möta dessa människor om man nu kan kalla dom det? stöd kramar till er från mig…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
ajaja Svea varför kommer dem till dig?? e det av diagnosernna ? antar dert.. det komer att gå kanon bra
om du inte har samma som Michael :) … kram

Hm är jag socialtjänsten försvarare här på iFokus?
Nä men MichaelEs fall vet jag ju absolut inget om men jag som jobbat nära socialtjänsten i några år kan ganska säkert säga att de flesta är inte inkompetenta.
Men en del kanske borde ta och titta på sig själv och sina egna liv….
En del hinner inte vara bra för att de läggs på för mycket jobb.
Alltför många är på utbrändhetens gräns på grund av samma arbetsbelastningen. Då är man inget bra.
En del har blivit bittra p.g.a att det är ett jobb där man oftast får skit av först klienterna och sedan cheferna.
Man ser behoven vill hjälpa men får inte genomföra nödvändiga insatser p.g.a budgeten.
Fundera på en grej: Hur mycket mer skatt är medelsvensson beredd att betala för en bättre socialtjänst? För ska det bli en snabb lösning på problematiken där så är det som måste till tyvärr. I vår kommun så närmar sig katastrofen mycket snabbt. Inte ens det som är lagstadgat att socialtjänsten ska göra hinner de med!
Men MichaelE JO anmäl för tusan! Det här handlar om rättigheter! Det är viktigt att anmäla när man tycker att saker är fel. Det är ju våra tjänstemän vi pratar om. De ska hjälpa oss på det vis vi behöver bli hjälpta. Självklart efter de lagar och regler som finns men det är rätt så anpassningsbart faktiskt.
Hoppas det ordnar sig.
pEr
Grejen är väl lite den att fungerar allt som det är tänkt att göra, då finns det inget behov att att berätta att man tycker att socialtjänsten gör ett bra jobb.
Man hör aldrig historier om de som är duktiga inom socialtjänsten, vilket de flesta i slutändan är.
Däremot om det är något som inte fungerar som det ska, då klagar folk och säger att socialtjänsten är skit.
Så är det väl med det mesta, man hör aldrig om alla duktiga människor som gör ett bra jobb, utan man hör bara om de enstaka personerna som kanske inte haft en bra dag eller av andra anledningar inte gör sitt jobb så bra som de kanske borde.
Dessutom reagerar man inte när nån säger att yrkesutövare gjort ett bra jobb, men man reagerar när man hör att nån gjort ett mindre bra jobb.
Tror att man måste lära sig se saker ur ett annaty perspektiv, och det perspektivet skulle kunna vara att fundera ut hur många negativa ömdömen man hört. Sedan kan man ta det i jämförelse med hur många fall som handläggs hos socialtjänsten varje dag.
Tror inte direkt att någon då kommer att dra socialtjänsten över en kam längre.
Jag har haft jättebra kontakt med socialtjänsten, hela tiden. Haft en jättebra handläggare som har stött mig och försökt att hjälpa mig så mycket som möjligt då jag var sjukskriven men hade ekonomiskt bistånd. Allt fungerade smidigt och bra.
#0: Jättetrist att det varit så jobbigt för er. Hoppas det fungerar bättre i framtiden!
Tack för era svar, JO anmälan kommer inte att göras då jag vet för det första att vi inte har några bevis direkt mot dem och ingenting "allvarligt" har skett ur deras synpunkt - dessutom tror jag varken att jag eller sambon skulle orka med det.
Ni som har haft det bra med socialtjänsten ni har tur och förhoppningsvis så bor ni inte i samma kommun som oss. Kommunen här är inte direkt sveriges bästa på någe vis.

# 11 vilken kommun bor ni i?
Till saken hör att jag tror att nästan alla förstår hur det är att jobba inom socialtjänsten.Det är nog inte många som inte kan sätta sig in i hur det är,att vilja hjälpa,men pga sk riktlinjer,buget,chefer och chefernas chefer så blir dom bakbunda och går deras ärenden och får ta "skit" från alla.
MEN… om man är hjälpsökande är man utlämnad.Om man söker hjälp behöver man hjälp.Precis som den handläggaren på socialtjänsten förväntar sig och kräver sin rätt då denne är sjuk,har gått in i väggen m.m så måste även jag och andra bli bemötta med en respekt inför dennes situation,denne som hjälpsökande individ.
Det är ett moment 22 med oerhörda konsekvenser som kostar alla kommuner enorma pengar.Som kostar männsikor hälsa,välbefinnade,och rätten att ens finnas till.Vi människor i detta land har glömt att ensam är inte så väldigt stark,men tsm är vi det.Om människor gemensamt protesterar,syns och hörs kan det ev hända något.Men då menar jag tsm över dessa för blotta ögat osynliga murar vi har mellan oss,socialhandläggaren måste tsm med hjälpsökanden tsm med alla som tycker det ej funkar gå i hop.
Det är en utopi men detta har ju gjorts förr.Och alternativet känns inte så lockande,att göra ingenting och se hur allt mer och mer faller sönder.Men det verkar vara så det är och blir.I alla fall ur mina ögon sett och det jag upplever i min familj vardag.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Har sett några fall men det beror mer på politiken än de anställda.Tycker det är värre med FK
#12 jag går ogärna ut med var vi bor men jag håller inte med dig. Det var deras arbetsgivare samt högsta hönset inom socialtjänsten som sade detta - inte någon anställd. Så jag tror inte att dem är stressade över öronen och beter sig som skit. Sedan har man det dåligt så är det bara att bita ihop och bete sig som folk utan misstag - annars kan man gott byta jobb. I ett serviceyrke finns inga ursäkter - jag vet, jag har arbetat med det i tre år.
När jag bodde i Skellefteå så fanns det några få guldkorn men dom fick man inte träffa så länge… när det kom till den ekonomiska delen så fick jag en ragata som ansåg att det var hennes plikt att provocera mig så att jag kunde bli bättre… krävdes ett möte med 2 från psyk som förklarade att hennes agerande mot mig var otroligt felaktigt och att jag bara blev sämre.
Sen jag kom hit har jag en handläggare av guld. Men det kanske är så i mindre kommuner, dom har inte samma belastning… det finns rötägg här med… sådana som just kommit ut ur skolan och följer böckerna rakt av utan att se individen…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag har av olika anledningar haft att göra med socialen i fyra komuner, har träffat ganska många olika slags socialarbetare några av dom har varit helt underbara människor,några har varit bland dom vidrigaste människor träffat.
Några av dom(oavsett om dom varit trevliga eller otrevliga) har t.o.m ärligt talat verkat helt "dumma i huvet" Pratat på ett sådant sätt som får dom att framstå som mindre vetande, helt eller delvis sakna förmågan att kunna leva sej in i hur andra människor tänker och förstå deras situation. och att tänka klart o kunna hänga med i vad man pratar om, förstå saker o kunna dra egna slutsatser
Har flera gånger uppfattat som att förmågan att tänka är begränsad efter hur dom har läst att man tänker, många socialarbetare verkar ha svårt att sätta sej in i tankegångar som inte håller sej inom ramarna
När man på ett tydligt sätt försöker förklara olika tankegångar för dom ser dom ut som levande frågetecken och verkar inte riktigt veta vad dom ska svara( står ju inte i böckerna) Ibland kan det faktiskt vara riktigt roligt att se deras miner, hur dom febrilt försöker tänka efter om det jag förklarar kan passa ihop med något stycke dom har läst 
Jag blir tyvärr inte längre förvånad över att läsa om hur folk blir kränkta och felbehandlade av socialtjänsten,det är absolut inte ok men det händer mycket konstigheter.

Som tur är finns det mycket bra med socialen oxå. Många socialarbetare gör verkligen ett jättebra jobb,har t.o.m träffat på ett fåtal som gör lite utöver det vanliga,lite mer än bara sitt jobb, som verkligen förstår och gör allt dom kan o lite till för att hjälpa en människa som har det svårt. Dom är nog inte så många,men dom finns och deras insatser är guld värda.
~ mayolica ~

Jag får säga att det är jätte tråkigt att ni råkat ut för detta och inte fått det stöd ni behöver av social tjänsten.
Själv har jag helt andra erfarenheter av social tjänsten vår son misstänktes ha ADHD redan vid 4 års kontrollen och remiterades vidare inom vården utan ngt hände.
Problemen blev bara värre och värre ju äldre han blev och varken när vi själva dagis eller skola sökte hjälp av vården fick vi ngn hjälp.
Trots skolhälsovård och vi själva vädjade om hjälp fick vi inte denna hjälp av vården.
När sonen var 9 år var situationen ohållbar vi föräldrar orkade helt enkelt inte mer.
Då ringde mitt ex socialtjänsten och bad om hjälp var visserligen ett rätt så hysteriskt samtal men då var det totalt kaos för oss.
Socialsekreteraren gav oss en tid redan dagen därpå där skolpersonal och BUP blixt inkallades till mötet.
Socialtjänsten insåg allvaret skrev in sonen inom LSS och krävde omedelbara åtgärder hos både BUP och hos skolan.
Så efter 5 års vädjan och kamp inom vården utan att få ngn hjälp så tog det en dag hos soc för att vi skulle få denna hjälp och stöd.
Vi har alltid haft fullt stöd och hjälp från soc och har helt andra erfarenher en vad ni tyvärr fått.
Lasse
Måste bara få skriva här om mina erfarenheter av soc. jag hade kontakt med dem när min dotter härjade.
En av dem har en dotter med asp som nu är ca 20 år o haft diagnosen i 10 år. O social fobi. Så hon vet allt om de påstår hon.
När jag säger att de inte finns medisin mot asp påstår hon att de gör de visst för hennes dotter fått de.
Verafaxsin som är en antideprisiv medicin som oxå andvänds mot social fobi.
Hon påstår då att den är mot asp o att hennes dotter har börjat gå ut. Alltså har den hjälp mot den sociala fobin.När jag fösöker förklara de vet hon minsan bättre jösses.
O de är bara en sak. Alltså min upfattnig om dem är att de är mer korkade än genomsnittet.
Jag har inte träffat någon kompitent person på soc o jag påstår inte att jag är smartast i världen men om jag öppnar käften så vet jag vad jag pratar om ialla fall.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Kul att en så gammal tråd dras upp på nytt 
#18 Jag kan bara hålla med dig när det kommer till Asp., det går inte att bota och det finns inga mediciner mot det. Sen visst kan man få mediciner för att dämpa vredesutbrott eller att göra personen lugnare, men det botar inte Asp.
Hursomhelst kan jag berätta att det har gått bra utan att ha soc. inblandade i våra liv.