Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3166 ggr
Karmatarerskanise
0

As fråga

Du som har AS, är du känslig för duschstrålar?

JohannaEkroth
0

Om det handlar om strålar, så gör de lite ont. Om det handlar om blomsprutedusch så är det skönt. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Karmatarerskanise
0

Själv tycker jag konstigt nog bättre om hårda strålar iställer för mjuka :P

Jo3ef1n
0

Jag tror det!

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Allamej
0

Varmt eller kallt beroende på årstid. Dusch är skönt blomspruta kittlas :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Karmatarerskanise
0

#3 Tror? :)

gulzebra
0

Beror mycket på munstycket. Det ska vara hårda strålar, gillar den där masserande känslan man kan få. Det ska kännas att man duschar! :P Svaga strålar går fetbort, känns inte som att man får bort all tvål/schampo/balsam så jag känner mig aldrig helt ren med svaga strålar.

Annars är handtaget viktigt också. Jag vill inte att dusch ska ge kramp i handen, och det får jag lätt iom att jag håller i så jäkla hårt.

Allra viktigast är dock att inte få nåt skit i ögonen och att snabbt få på kläderna efteråt - jag tycker om att frysa, men jag HATAR att frysa efter dusch! :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jo3ef1n
0

#5 Ja, jag vet att jag brukar gruva lite för att duscha men jag har alldrig kopplat det till aspberger :)

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

JohannaEkroth
0

När jag var liten hatade jag att duscha och bada. De fick bära mig med kläderna på och släppa mig i badvattnet… Obestämd

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Henrika85
0

Nej, jag är inte känslig för duschstrålar. Däremot så tål jag inte att få vatten i ögonen, så därför var jag "svårduschad" som liten. :P

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[Kaktuz]
0

Lite.

Pelle Långlös
0

Gillar hårda som mjuka.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[aspie]
0

Vet inte om det är duschstrålarna eller vatten jag inte klarar av för jag får intensiv klåda i stort sett varje gång Rynkar på näsan

MoaL
0

Jag har inga särskilda problem med strålarna, då lider jag mer av ljudet. Det skär i öronen. Obestämd

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Varulv]
0

Nej, jag är inte känslig för dusch-strålar. Gillar att duscha, och gillar även ljudet vilket får mig i ett slags behaglig harmoni.

Min sambo brukar kommentera att hon ofta hör mig sjunga i duschen. Men det är någonting, jag faktiskt inte är medveten om själv knappast… Obestämd

mayolica
0

Ja jag jä känslig om kranen är mycket öppen och vattnet strålat hårt,är oxå känslig mot för varmt och iskallt vatten,får alltid dra ner ganska mycket på värmen för att inte bränna mej efter att andra har duchat (spelar ingen roll efter vem) Det har alltid varit så,när jag var liten o under uppväxt trodde man att jag var så känslig för varmt vatten för att jag var barn, Men så var det inte .mina barn tyckte istället att vattnet var iskallt efter jag duchat men för mej käns det  ljummet o jag tycker att andra tycker duchar i  kokhett vatten.

~ mayolica ~

[Varulv]
0

#15 Ja just det som du beskriver, att alltid få skruva ner värmen efter föregående duschare, det upplever jag med. Bränner mig annars. Behöver "gå ut mjukt" så att säga. Men sedan, efter att ha duschat en stund, så kan jag dra på lite mera värme. Så det verkar som att huden har en förmåga att anpassa sig - i mitt fall så sakteliga då.

[Herr Dunderbar]
0

Jag är den personen som gör att många får dra ner värmen efter mig..:P

När jag duscar, duschar jag gärna varmt.
Min fru har flera gånger kommenterat att min hud är helt röd, efter att jag har duschat, men jag tycker det är skönt att duscha varmt, plus i mitt huvud, så dör bakterier och så, mycket lättare i varm-vatten.
Visst, nu är ju inte tanken, att jag ska koka mig, när jag duschar, men varmt ska det vara :P

Karmatarerskanise
2

#17 De dör först vid 70 grader, och så varmt hoppas jag inte du duschar :P

Pelle Långlös
0

Jag måste börja lite svalare för att succesivt öka på.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Karmatarerskanise
1

Jag brukar alltid få skruva ner värmen då jag ska duscha om någon annan duschat innan. Förstår inte hur varmt en del kan duscha. Jag skulel avlida :)

Sen får jag ofta höra hur kallt jag duschar när någon annan ska duscha efter mig :P

[aspie]
0

Jag brukar få skruva ner värmen efter mig själv Skrattande Men det är väl för att jag brukar skruva upp värmen efter duschens gång då jag vänjer mig.

Pelle Långlös
1

Samma här aspie…

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Herr Dunderbar]
0

Jag var hos min familj nu i helgen..,mina föräldrar.
Min pappa, som dushcar varje dag, är på mig om att INTE röra värmereglaget, för han har det inställt på ett läge, så han slipper röra det.
Nu är jag sådan som tycker att det var alldeles för kallt…att duscha i den temp, som han har den inställt på…
Så jag höjer det när jag duschar, sedan skruvar jag tillbaka när jag är klar.
….en gång glömde jag att skruva tillbaka…..
OJ, vilket liv det blev, förstår det. För pappa brände sig rätt rejält, enligt honom själv…

Hebra, Nej, jag duschar inte i 70 grader….så vitt jag vet…*tänker efter*
Nej, jag tror inte att jag gör det.
Det låter sjukt varmt i mina öron. :P

Karmatarerskanise
0

Tror inte svenska kranar når upp till de graderna, för hade de gjort det hade folk fått brännskador :)

Pelle Långlös
0

Min hyresvärd har på 70 grader. Men sen bor jag ju inte i Sverige. I ett dagehm som jag jobbade på så var det inställt på 60 grader och det var i Sverige.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
0

För att sammanfatta lite så var det intressant åtminstone för mig te å bli varse detta, att flera med mig önskar relativt sval temperatur i början av duschningen, för att sedan successivt vilja höja temperaturen i någon grad.

Glad

Karmatarerskanise
0

#25 Verkligen inte bra då man redan vid 50 grader kan få brännskador. Så sådant hade jag anmält till den som har huset.

kristina130
0

Jag är inte diagnostiserad AS, utan "bara" ADHD , Depression och Panikångest. Men jag tycker inte heller om att duscha, och när jag mår riktigt dåligt klarar jag det inte alls, då får jag tvätta håret i handfatet och tvätta av mej med tvättlappar.

Pelle Långlös
0

#27 Vem anmäler man det till då? Det var hyresvärden själv som sa att varmvattnet ligger på 70 grader. Förvånad

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Varulv]
1

#27 m.fl. Ähm… Låt så en initierad få klargöra lite. Det är lag på att varmvattnet måste vara minst 60 grader. Detta för att förhindra bland annat legionella-bakteriers tillväxt ini vattenrören.

Men sedan - om man har sådana där moderna termostatblandare, så är det ju en inställningssak på dem, att varmvattnet "fullt ös" ändå må beblanda sig med en rännil kallvatten på det att högsta temperaturen på tappstället ej må överskrida säg förti grader.

Karmatarerskanise
0

Ja, till hyresvärden. Lyssnar inte han så får man gå vidare med det till föreningen.

[aspie]
0

#28 Kristina, du är inte ensam om det ska du veta Flört Önskar jag hade ett badkar för det går lättare