Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3150 ggr
Wand
0

ADD/ADHD och medicinering

Alloallo, i början av detta år så påbörjade jag en utredning om ADD som senare övergick till utredning av psykiskt dåligt mående. Nu efter att ha gjort ångestbehandling utan större resultat så har min psykolog och läkare kommit underfund med att jag med största sannolikhet lider av ADD/ADHD och jag fick för två dagar sedan en medicin vid namn medikinet utskriven. 

Grejen är att jag inte alls känner mig säker med denna medicin, efter att ha läst en massa på internet. Haha. Kanske bara är nojig, men med tanke på att jag är kroniskt deprimerad så känns det så fel på något vis. Dessutom är jag 18 år och enligt FASS så är inte denna medicin lämpad för vuxna personer. Hur kommer det sig?

Finns det något jag som patient kan göra för att lättare kunna påverka beslut om medicinering? Kan man som patient vägra/kräva en viss medicin, eller måste man - som jag gjort de senaste 2 månaderna - vara en försökskanin och prova olika mediciner och doser som läkaren ordinerar?

Jag förstår ju att det inte går att hitta sin medicin på en gång, men jag blir så stressad och vill få riktig hjälp, liksom.  

Vad har ni för erfarenheter av diverse mediciner med er diagnos? Läkare, psykologer mm?

Vill höra alla historier!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Pappsing]
0

*skrattar*
Ursäkta att jag skrattar, men jag kom att tänka på den medicin, som jag fick samma dag, som jag fick reda på min diagnos.
Läkarna ville ge mig någon medicin, som gjorde att jag blev väldig yr i huvudet, såg suddigt och blev väldigt konstig.
Jag tog den inte mer, efter den tablett som jag tog hos läkarna.
När jag var där…*skrattar*

Mitt råd, känn efter på din kropp…du känner din kropp bäst…
Gör som du har gjort, läs på FASS med mer.
Sedan får du gå på din magkänsla.

Hoppas det går bra för dig!!

[CajsaBajsa]
0

Du är myndig, alltså kan de inte "tvinga" på dig någon medicin. Det är meningen att man ska vara med och bestämma om sådant. Mitt råd är att prata med dem och tala om precis hur du känner inför detta.

Zaphix
0

Testa äta medikinet, lita på att läkaren vet vad det är hen skriver ut och att medicinen kommer passa dig. Fungerar det inte som det ska så är det inge värre än att du kan sluta med den, effekten av medikinet varar inte så många timmar och försvinner snabbt ur kroppen.

Jag äter både Concerta och medikinet (samma sak som ritalin) och det fungerar riktigt bra på mig.

Jag känner mig ofta som en försökskanin av mediciner, ätit väldigt många olika sorter och jag kommer knappt ihåg hälften. Fick en ny medicin för ett par veckor sedan och när läkaren berättade om den trodde jag att den var helt ny för mig, men när han tittade i min journal så visade det sig att jag ätiti den för ett par år sedan.. :)

Medicin fungerar olika på olika människor och av mig erfarenhet så fungerar den olika bra i perioder av livet. Så jag testar den mesta medicin jag blir erbjuden av mina läkare, just för att jag litar på att de vet vad de gör och de kan mediciner bättre än mig.

Enda medicinen jag tackat nej till är en medicin som ifall jag åt den skulle kräva regelbundna koller av mitt levervärde, det lät för mig riskabelt, så jag valde en annan medicin istället.

Du kan självklart alltid fråga din läkare om du kan få prova en annan medicin istället, det är viktigt med en öppen kommunikation.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Wand
0

Jag har ätit medikinet med olika doser ett tag nu och känner ingen som helst effekt alls varesig i kropp eller sinne, därför är jag inte längre oroad (då även puls och blodtryck är detsamma som innan) men jag börjar krypa ur kroppen av rastlöshet och jag vill hitta något som fungerar. 

I torsdags skulle jag ha mitt första möte på vuxenpsyk men det slutade med en timme i väntrummet innan jag gav upp och gick därifrån. Enligt sköterskan så var han där och allt, så det är mycket märkligt. Nu vet jag inte heller när jag kommer få en till tid och min oerhörda ångest hindrar mig ifrån att ringa och rätta till det. Ibland är det tråkigt att vara "vuxen"…

Concerta äter min mor och min syster har ätit diverse mediciner. Jag har i alla fall fått fastställd diagnos på ADD då de inte har tillräckligt med "bevis" för ADHD, så det känns ju i alla fall skönt att något är uppklarat.

En medicin jag skulle vilja prova väldigt, väldigt gärna pga att den visat sig väldigt effektiv på de flesta nivåer för min syster och några i min närhet är Metamina, men den går enbart ut på licens pga att den baseras på dexamfetamin.

Som jag känt det hittills så är metylfenidat väldigt osäkert, det har inte påverkat mig något hittills men jag antar att det är värt att prova Concerta eller Ritalin innan man riktar in sig på något större. 

Vill bara få ordning på allt så jag kan börja skolan i höst och faktiskt kunna kämpa lite bättre!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Herr Dunderbar]
0

Jag hoppas det löser sig för dig!!