Behöver tips...
Min son är inne i en period nu när humöret svajar ordentligt. Jag vet inte om det är en känslig ålder just nu (han fyller 10) eller om det är något annat. Jag märker att han mår dåligt av det själv och vill gärna hjälpa honom, men jag har liksom "kört fast" i mitt tänkande och behöver lite tips och goda råd.
Både jag och sonen har ADHD + drag av AS så jag vet ju på ett ungefär hur han känner. Han vill gärna vara aktiv och social (ex träffa kompisar) hela dagarna, men jag märker att han blir väldigt trött av det. Då menar jag inte "normaltrött" utan sådär psykiskt utmattad som jag själv kan bli av socialt umgänge. När det är lite lugnare runt omkring honom, när vi är hemma bara han och jag, då ökar hans rastlöshet och han blir väldigt frustrerad. I går tex skrek han helt plötsligt; "-Mamma, det känns som att jag måste slå sönder något!" Som tur var gjorde han inte det, men jag vet ju vad han menar, jag känner så väl igen rastlösheten/frustrationen.
Har ni några tips på hur man lindrar rastlösheten/frustrationen?
Har du provat att minska på socker?
Jag har själv ADHD, den här frustraionen som du beskriver.
Kanske minskar, om ni slutar med allt onödigt socker, såsom godis, kakor eller glass.
Det är bara en tanke…
Kolhydrater i sig, är ju ingen direkt vän med oss som har ADHD
#1 Ja, kosten är viktig, det vet jag. Vi äter inte speciellt mycket onödigt socker. Vi äter vanlig mat, väljer grovt bröd i stället för vitt osv. Vi har även testat med tillskott av Omega 3.
Ut och cykla, tillverka eget papper, spela bordspel, läs en bok för honom
Mer kommer jag inte på
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Ja, stimulans är ju det bästa…
Även om ingenting känns roligt och motiverande just de här stunderna.
Så är stimulans av all form, bra
Bok stund är nog bra. Kommer ihåg att vi läste mio min mio för mina barn.O de var spännade tycte de då." Läs mer mamma" får han något annat att tänka på. Fysisk aktivitet som inte är "stimmig" så han blir fysiskt trött. Eller om han har något som han är jätte intreserad av som han kan pyssla med.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.