Hur tänker män?
Jag förstår då rakt inte hur killar/män tänker då det gäller städa.. Här var det ut med allt från ett rum, damma av hyllor, rensa, kasta, skära itu ett terrarium så det kunde kastas, skrubba garderobs dörrar.. Sedan bära in allt och anser rummet vara KLART.. Hallå det ska ju dammsugas och golvet ska skuras.. Hur i *&/%&%¤%#%* tänker män?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Verkar vara ett dumt beteende! Men du - bara för att din sambo råkar vara man, varför skyller du hans dumhet på oss andra män? Det kan jag då rakt inte begripa…
#1 Vi är ej ett par, vi är inte nå kärlekspar, vi är endast vän och vi är inte sambo..
Frågan var att jag riktade detta även till andra män för få en glimt av hur det tänker.. I om hjälpa till i hemmet med allt vad det innebär, ge t ex ett litet handtag om det finns djur i familjen oavsett om det är hans eller inte. Eller anser män eller kvinnor för den delen att mannen endast ska jobba, sova, äta, se på tv, spela spel och inte lyfta ett finger i hemmet och kvinnan ska göra allt..
Jag har levt med en man *inte denna* som anser kvinnan ska göra allt men var en hel del annat där med, han var en inbota fullblods egoist, starkt revirhävdande.
Man skall inte ta mig för karlhatare för det är jag inte även om det kan låta så..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Svar: Inte alls.. 
Oki doki - då förstår jag! Du ville helt enkelt kasta ut frågan: "Hur tänker män?", eftersom du - märkt av negativa erfarenheter av män - misstänker att män, som folkgrupp, i princip är funtade så som dina erfarenheter säger dig att män är. Har jag rätt eller fel?
Själv är jag man. Lever i ett sjuttonårigt förhållande med en kvinna som vill fortsätta leva tillsammans med mig, även om vi har haft - och alltjämt har - våra duster. Och det är klart att, när jag funderar på det, vi - kvinna och man - kanske har lite olika perspektiv på städning. Själv kan jag ta mig för att göra rent några ytor när det är så dags. Min kvinna hon har ett tvång att föra fram dammsugaren genom varje kvadrattum av bostaden vareviga fredag (eller lördag).
Vem av oss har rätt eller fel? Och beror det specifikt på, om vi är man eller kvinna? Det kan vara något att fundera på! 
Självklart är vi olika och tycker och tänker olika! Hur trist vore det inte annars? För mig är det en kul grej, att karlar inte tänker alls, precis som många gubbar inte förstår sig på fruntimmer, de skakar på huvudet..
Livet är en utmaning! 
Sen ber jag om ursäkt om någon tar illa upp, för det är inte meningen.. men det kan vara skönt att ha en glimt i ögat emellanåt, och att inte allt är så allvarligt.
- Är du man eller kvinna, Maine? 
P.S. Du behöver inte svara på frågan, ty jag blev nyfiken och gick in på din sajt, och där kunde jag ju raskt konstatera att du är kvinna, utan tvekan!
Personligen ser jag inte vad könet har med saken att göra… 
#6 trodde det var självklart när jag sa att män inte tänker alls..;)
Fast jag undrar förstås varför du blev nyfiken? Lät jag androgyn i mitt inlägg? *skojar!!*
tycker synd om alla män som är pedantiska.
tror att det är en myt
men i en myt finns en aning sanning, men den beror på dessa överbeskyddande mammor som inte lärde sina söner att städa.
inte på könet
i så fall på det kvinnliga könet sk. mamma
Är du en kille varulv!??!?! 
Jag har alltid trott att du är en tjej 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
*Smiter förbi denna tråd i hög hastighet, vilt fnissandes* 

#8 Håller med, vilket jag gjorde redan i förstone.
#9 Nej men precis som du sa, att män inte tänker alls, så tänkte jag inte efter ordentligt utan blev bara allmänt osäker om, utifall du gav uttryck för en kvinnlig ståndpunkt eller en manlig dito. Hade jag varit en tänkande varelse, då hade jag inte behövt gå till din sajt för att kollationera, huruvida du vore kvinna eller man. Som den icke-tänkare jag är, begav jag mig till din hemsida, och fick där fortare än quickt bekräftelse på ditt rätta kön!
#10 Skulle kunna ligga en rättså stor visdom i det, timmelin…
#10 tycker synd om ALLA som är pedantiska, och då särskilt de som har det som ett tvångsbeteende. Det kan inte vara kul..
Jag är inte pedantisk, och jag behövde inte städa när jag bodde hemma..
Det är inte kul att vara hemma hos nån som rättar till allt efter en.. Då har man lust att bara vika ett hörn på en duk i smyg.. *skrivet med glimten i ögat*
Varulv såg inte det jag skrev
*gråter blod*
*Här står det något*
#11 Här uppdagas nu sanningen för dig, Emalj-Johan. Har alltid trott du är kille, men förstått att ditt avatar-namn syftar på Emalj-Johanna…?

#17 ahhahahah 
Emalj är ju nån glasbeläggning, ihihihihihihihihh
#10 Men vänta nu… Varför skulle just mamman ha lärt sina söner att städa?
I min familj, var det min far som städade. Han är visserligen död sedan, hm, 8 år tillbaka. Min mor städar, än i dag, lika illa som mannen som beskrivs i TS:s inledande inlägg - vilket innebär att jag inte har varit nöjd med städningen i hennes hus de senaste åtta åren. Morr.
#15#16 Visst såg jag! Men du hann före mig innan jag hann svara… 
#19 huvudsaken är väl att din mor trivs? Om det nu inte är en misär hon lever i…
#20 Busigt hörredu!!! 

Evert är i farten…… Och Arne
#14 Jag är precis så där som du beskriver. *ger sig tillkänna som pendant* 

Jag tror att, på just detta forum, så finns det nog en och annan tjej som också tänker "tokigt" när det gäller städning. Själv har jag nog en rätt tydlig vision om hur ett välstädat hem ska vara, fast det är kanske inte alltid som jag når upp till mina mål, så att säga. 
vi städar 50 % var, om vi är lika mycket lediga
fiction. är ju ganska gammal, typ 40.hjälp fniss fniss
men var väl gammaldags i mitt tänkande, tänke att mammor är ju mer lediga. så därför att dom städar mera.
men jag gillar att det var din pappa som städade
pedantisk är jobbigt om man har det som svårigheter, men inte annars.
och herregud maken skulle inte kunna vara pedantisk, jag bor ju här med.
. men jäkligt stor tur att jag har han. annars hade det varit stökigt här hemma.
#21 Nej, hon trivs inte med det själv heller. Hon vill inte ens plocka hem folk när det inte är välstädat och fint. Nu bor jag dessutom inneboende hos henne, så jag tvingas ju stå ut med det jag också.
Nåja, jag sköter det mesta av städningen själv därför… Lämnar dock hennes sovrum åt henne själv och där inne ser det rätt illa ut.
Varför inte vara vara glada för det som görs? Det är dumt att slösa för mycket energi på sånt.. Och hur folk städar hemma hos sig, det struntar jag i.. Trivs bättre hemma hos dem som har en dammtuss i vrån, än de som går och rättar till allt. Och den dagen min unge flyttar hemifrån så tänker jag inte anmärka på hennes städning, och hon har inget att säga om min! ;)

"Mammor är mer lediga"!!! Tur att det inte är så många militanta anarkofeminister här, då skulle du bli ordentligt manglad
.
#19 Precis egentligen vad jag ville ha sagt. I träslöjden, bland annat, fick vi killar lära oss att städa - det gällde att sopa av hyvelbänken efter avslutat arbete, och sedan sopa golvet. Det var en ritual som ingen av oss elever hade någonting emot. I lumpen fick man sedan verkligen lära sig städning! Blev naturligt; gick in i ryggmärgen mer eller mindre. Men det var inget, man gick och ältade eller ens tänkte på. Göras det, som skulle göras, mera. Och på den vägen har det blivit. Jag tänker aldrig på städning. Ändå städar jag så fort det finns behov av det. (Men när min sambo städar var fredag, uppstår sällan det behovet…).
#25 Hihi, ja, lite gammaldags kanske. 
Hemma hos oss var det mamma som var karriärskvinnan och kom hem vis 20-tiden till ett lagat mål mat och TV:n. Pappa gjorde allt det traditionella "kvinnogörat; lagade mat, tvättade, städade, köpte kläder, handlade mat… Mamma läste läxorna med oss barn, följde med på föräldramöten och tjänade pengar. - Ombytta roller deluxe!
Kanhända är det därför jag tycker att det är helt "normalt" - tillika "manligt" - med män som kan sy och laga god mat?

#31 Varför ledsen? :( Ngt jag skrev?
Äh, jag är totalt värdelös på att städa. Jag klarar inte av dammsugarljud, jag dammsuger alltså inte tots att jag har en håravsöndrande hund. Jag sopar, men bara där det syns.
Jag har kläder liggande här och var, utan att jag ens tänker på att de är där. Disken kan ligga i diskhon lite för länge, trots att jag har diskmaskin..
Papper, böcker, tidningar är i oordning, lite överallt.
Mamma kommer hem till mig emellanåt och hjälper mig komma igång med städningen. Ändå flyttade jag hemifrån för sex år sedan.
Min ex-sambo, av det manliga könet, hade annan städteknik än mig. Jag tyckte det viktigaste var att plocka undan saker, han tyckte det var viktigare att dammsuga bakom soffan och städa källaren.
Typiskt manligt av honom?
Det skulle jag nog inte säga, snarare att han var en produkt av sina föräldrars beteende. De är som mig, plockar lite och städar det värsta, men kan ha kaos i övrigt. Saker överallt, men instängt i rum som inte användes eller lagård och uthus.
Han irriteterade sig på det när han bodde hemma, alltså blev han tvärtemot dom när han väl flyttade hemifrån.
Är mitt städande kvinnligt?
Nej, inte i mina kretsar åtminstone. Alla har det välstädat för jämnan och gillar inredning. Men det är antagligen vanligt med min oreda även hos andra av det kvinnliga könet.
Inte ens jag vet dock vart jag vill komma med det jag skriver ibland, det är lite spännande. Kanske hör ihop med min oreda hemma hos mig? (How intresting!)

#31 Det var inte meningen att göra dig ledsen (om det var jag som gjorde det). Vad jag menar är att: formuleringen "mammor är mer lediga" kan ses som ett tecken på en lite skev kvinnosyn och nervärdering av kvinnors arbete i hemmet. Jag tror inte att du har vare sig skev kvinnosyn eller nervärderar kvinnors arbete. Jag bara lekte med tanken.
Hej svejs på er allihop! Låt oss nu vara lustiga och glada! 
#35 På tal om lustigt och glatt, kom jag just på att jag borde kalla dig "loup-garou". Hihi.

#35 Jo jag försöker, men det tar lite fel ibland. Jag får förtydliga mig igen. Jag är inte elak! Om någon tycker att jag är elak, så säg till, så förklarar jag mig. Jag gillar alla här inne, men om jag, mot förmodan, skulle ogilla någon, eller någons beteende så skickar jag ett PM och delar på så vis mina tankar med vederbörande.
Timmelin, om jag har gjort dig ledsen så ber jag naturligtvis om ursäkt. Det var inte alls min mening.
/T

#36 Åhå nu blir vi franska också!
Då måste du bli…fiction…
#39 Menade inte heller ngt illa; jag har ofta glimten i ögat när jag säger saker, därav denna smiley: 
Kram!
Hej Timmelin. Du är en trevlig prick ! 
ni är gulliga.

Ja detta med städning mitt ex var helt förtvivlad när jag städade. Jag kunde börja städa i köket för att se att kökshanduken skulle behövas bytas.
Gick till badrummet och lade den i tvättkorgen och började då städa i badrummet också. Sedan kom jag ju på att jag skulle byta handuk i köket. Går då in i sovrummet och hämtar en ren handuk. Och ser då att det behöver ju fixas i gaderoben och få lite ordning där så öser man ur allt ur gaderoben och så går man in i köket med handukarna o så börjar man i köket igen.
Tillsut så har man börjat att städa i hela huset men inte färdigställt städningen ngn stan.
Själv är man jätte stolt för att man städat hela dagen och naturligtvis påtalar man ju detta för exet när man möts i dörren när hon kommer hem från jobbet och jag på väg till mitt kvällspass.
Min arbets terapueft skrattade gott åt detta för så typiskt när man har ADHD och är impulsiv har koncentrations problem och har dåligt när minne.
Så tror det är mer skillnad på funktionshinder eller inte en att det är problem mellan man o kvinna.
Men vet ni likheten mellan en kvinna och en Kondom ?
Jo båda tillbringar mer tid i mannens plånbok en på hans snopp.
Ha en trevlig kväll på er alla.
Lasse
Om man har svårt att se och veta var man ska städa är det jättebra med ett städschema som talar om till ex i punkter hur man ska gå tillväga.

Nu har jag inte läst hela tråden men tycker det är ett fantastiskt fenomen, de så kallade könsbundna stereotyperna..
De flesta jag känner av det kvinnliga könet har problem med att deras "karlakarlar" inte städar i den mån de vill. (lite förenklat)
Jag har bara lyckats dra hem pedanter som om möjligt städar mer än mej som pga mina djur har en släng av städmani.
Har en hel bunt tjejkompisar som faktiskt när de lever som singel har ett hem man mest kan likna vid "ungkarlslya" men när samboskap vanskas skylls det på sambon..
Så summan av det hela (ta inte illa upp nu kvinnor!) är att jag inte tror att viljan att ha/skapa ordning och reda inte är könsbundet.
Jag tror däremot att vi (ja, inklusive mej själv) är bättre på att klaga!
Har själv ett medvetet kontrollbehov över mitt hem, framförallt vad andra gör med mitt hem…
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus