15-årig tjej med ADHD
Hej. Jag är en 15 årig tjej som har fått diagnosen ADHD. Började ta Concerta för ca 3 månader sen och har ökat dosen från 18 till 36 under den tiden. Det har hjälpt mycket med medicin sedan jag fick en diagnos, jag har bättre tidsuppfattning, omdöme och kan styra mina impulser bättre.
Trots allt detta har jag hamnat i fel umgänge. Umgås nästan bara med äldre kompisar som är ute i helt fel riktning. Kriminalitet är bara en liten del.
Jag har alltid varit den personen med mycket vänner, energiska och glada. Som alltid är på språng och har något nytt på gång. Hundra bollar i luften samtidigt ungefär. Men mina vänner har även sett mina nedgångar när jag nästan isolerar mig själv från omvärlden. Det finns liksom inget mellanting. Min mamma brukar säga att jag har en ON/OFF knapp.
Ska börja nian till hösten och har ganska dåliga betyg. Har fått extra-hjälp i matte och NO eftersom jag har svårt med det logiska tänkandet så det beror inte på att jag har svårt i skolan. Jag orkade bara inte med. Jag kunde inte få något gjort, hur mycket jag än försökte. Det gick bara inte. Hade mycket hög ogiltig frånvaro i åttan, och det blev bara mer och mer ju längre tiden gick. Gick ut åttan med 155 poäng.
Nu även fast jag tar medicin känns det inte som om alla tankar jag har kan sorteras lite bättre i huvudet. Allt snurrar fortfarande som en orkan. Kan inte tänka en tanke klart innan den nästa kommer. Finns det något sätt att hitta den strukturen i tänkandet eller är det omöjligt?
Har även en fråga till.
Jag kan inte komma på en enda gång jag har varit riktigt lugn. Har testat typ allt. Massage, avslappningsband, avslappningsövningar. Hur blir man lugn? Kan det höra ihop med min andra fråga?
Själv har jag drag av AS och inte ADHD, men jag ska ge dig ett par tips som funkar för mig så kan du ju prova om de funkar för dig.
Vad gäller att få struktur i skallen kanske det hjälper om du skriver ner det du tänker eller förklarar något om det du tänker på för någon annan. En tankekarta kanske kan vara ett hjälpmedel också.
Mitt recept på att bli lugn går i princip ut på att göra av med all mental och fysisk energi man har så att man sen inte kan göra annat än att sjunka ihop i en dvala-lik hög.
Steg 1: Skriv ett långt prov, typ högskoleprovet, som kräver din fulla uppmärksamhet och hjärnkapacitet under en längre tid. Det behöver inte gå bra på någe vis, det är bara för att motionera huvudet (och kanske att det går att träna upp den mentala konditionen? Jag vet inte). Det är ett helsike att försöka slappna av på kommando, hjärnan har en förmåga att lägga i en överväxel då, bara för att jäklas tror jag.
Steg 2: Ut och spring! Frisk luft och motion har en förmåga att rensa huvudet på "slaggprodukter". Motion frigör även endorfin som ger den där känslan av att må bra.
Steg 3: Nu har du gjort av med all överflödig psykisk och fysisk energi. Ta ett bad och sjunk ner i en skön fotölj med en kopp varm choklad och kanske en riktigt bra lättsam bok.
Funkar inte det är det enda jag har kvar att rekommendera en ridtur, men det krävs nog att man är beroende för att det ska ha full effekt.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"