Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 9340 ggr
n-athalie
0

viktuppgång av strattera

Jag blir så ledsen.. Jag som inte ens klarar sex timmar i skolan, har klarat en intensiv kurs på trafikskolan i en vecka, börjar 8.00 och går hem vid 18.00. med hjälp av stratteran.

Det sägs att stratteran ska funka nu, efter åtta veckor och jag märker verkligen det! MEN jag har gått upp cirka fem-sex kilon på åtta veckor, och jag har aldrig vägt så mycket som jag gör nu. Jag har alltid vägt lite under femtio.. ÄNDÅ HAR JAG RÖRT PÅ MIG MER!

Jag har i hela mitt liv varit rädd för att gå upp och hela denna vecka har jag bara känt mig så tjock och varit låg..

Självklart vill jag sluta med stratteran, men jag kan kontrollera mitt humör mycket bättre och jag är nästan aldrig deppig längre, så att jag ligger i min säng en hel dag.. Vilket är skönt.. Men just det här med vikten är så otroligt känsligt för mig så att jag skulle kunna skita i stratteran om det verkligen inte finns något som kan hjälpa.

VAD SKA JAG GÖRA?!

LinaIsabell
0

Be om att concerta/ritalin utskrivet iställlet?

n-athalie
0

Har haft Concerta, och när den gick ut blev jag bara värre än vad jag var utan..
plus så fick jag ALLA biverkningar :P

Ritalin, har jag för mig med bara sitter i 12 timmar :(

mayolica
0

Hej n-athallie .

Förstår att du är lessen,nu när medicinen äntligen började funka går du upp i vikt. Gråter Nej det låter inte roligt. Men det är ju inte säkert att viktökningen kommer fortsätta?Obestämd Jag tycker att du ska kontakta läkaren och ta upp problemet, förklara för h*n att viktökning är ett stort problem för dej.

Hoppas det löser sej för dej. Lycka till.Flört

~ mayolica ~

mayolica
0

#2 Vadå sitter i 12 timmar? Man brukar få ta Ritalin flera gånger,det finns kapslar som brukar sitta i ca 5-6 timmar, det finns även snabbverkande tabletter som bara sitter i ett par timmar. Man kan kombinera kapslarna och tabletter för att få den dosering och lång tid som behövs.

~ mayolica ~

n-athalie
0

Jag ska ringa till min läkare imorgon,och kolla vad hon säger.
Jag har ju gått upp ända sen jag började, så finns nog inte stor chans till att jag slutar gå upp :(

Min bror har med ADHD (min pappa, och två av mina systrar med) och han äter Ritalin en gång om dagen, dock tar han två tabletter.

Och han har riktigt starka adhd symtom om man säger så.

mayolica
0

#5   Det är väldigt olika hur medicinerna fungerar för olika personer och hur länge den verkar , hur hög dos dom behöver och hur många gånger om dagen.

Doseringen måste provas ut och anpassas individuelt efter hur mycket och ofta som just han/hon behöver. Det går inte att utgå från hur stor någon är och/eller hur starka ADHD symptom som syns på en person, och gissa sej till vilken styrka på dos som behövs och hur ofta medicinen ska tas. vissa kan behöva  ta kapslar två-tre gånger om dagen och även komplettera med tabletter några gånger. Det är så olika.

Vissa personer kan ha väldigt kraftiga ADHD symptom och det fungerar bra med låg dos.

~ mayolica ~

Karmatarerskanise
0

Om du fingerar bättre i vardagen ska du inte sluta med medicinen. Vikten går att fixa igen.

Har du ändrat matvanorna något?

n-athalie
0

Några matvanor, jag är en sån person som stoppar i mig det jag är sugen på, och har aldrig fått några konsekvenser av det. Och jag orkar inte heller tänka på vad jag äter. Jag älskar nämligen mat! Jag blev glad när läkaren sa att man kan gå ner i vikt, men ingen nämnde att man kunde gå upp. Då skulle jag aldrig börjat med medicin, då jag var väldigt skeptisk till medicin efter att jag fick alla biverkningar av concertan. Dock gick jag ner ett kilo på concertan.

Karmatarerskanise
0

Men du får ju väga för och nackdelarna med varandra. Är det inte viktigare att fungera i vardagen än att vara 6kg smalare?

Att tänka på vad man äter innebär inte att man inte får äta. Jag älskar också mat men måste efter min viktnedgång tänka på vad jag stoppar i mig. Jag äter fortfarande gott :)

n-athalie
0

Jag är ledsen att behöva säga det, men jag är tror att funka i vardagen och sluta med medicin för att inte gå upp väger lika mycket..

Karmatarerskanise
1

Då anser jag att du har en väldigt fel syn på det. Hälsa borde vara viktigare än vikten. Vikten kan du göra något åt, måendet inte, om du inte får hjälp av din medicin.

Men ja, vi prioriterar väl olika helt enkelt.

Men jag klarar inte av folk som skiter i att äta medicin och sedan sitter hemma med bidrag, när de egentligen hade klarat av att jobba om de ätit sin medicin.

n-athalie
0

va? kan man få bidrag av att ha ADHD?
Jag fick min diagnos när jag var 17 så jag har levt med ADHD i hela mitt liv iprincip, och hade precis accepterat att jag hade svårare än andra i skolan när det kom som ett slag i ansiktet att jag hade ADHD.

Jag kan erkänna att jag inte tror på ADHD, utan mer tror att det bara är en stämpel, typ som en grupp med mer energi än andra och att uppfostran inte var direkt lyckad.

Karmatarerskanise
0

#12 En del får om det påverkar deras liv så mycket att de inte klarar av ett vanligt jobb.

Menade inte att du lever på bidrag, men det finns folk som sitter hemma när dom egentligen är arbetsför.

Jag tror på ADHD, men tro däremot att det diagnostiserar allt för lätt idag. Ibland räcker det att folk säger att dom har svårt med koncentrationen och inte kan sitta still.

n-athalie
0

Jaha, nej men jag går fortfarande i skolan och jobbar samtidigt, och så får vi självklart inte glömma att jag har häst!

och om man har någon i familjen som har ADHD, så tror jag det är lätt med.

Henrika85
0

#11 Jag förstår dock TS oro över att gå upp i vikt. Hittills är det ju "bara" 6 kg, men det kan komma att bli mer… Och att kroppen förändras mycket över kort tid kan ju påverka självkänslan negativt också, så det får man ta med i beräkningen. Och går man upp trots att man äter som förr och dessutom rör sig mer… nej, det är inte så roligt, så jag förstår TS oro.

n-athalie, det är onekligen en jobbig situation du har hamnat i. Jag håller dock med Hera om att du bör prioritera ditt mående och kanske skära ner lite på maten och se om det hjälper. Du skriver att Concerta och Ritalin inte passar dig, men finns det någon annan medicin som du skulle kunna testa som har samma effekt som Strattera, men som inte har viktuppgång som biverkning?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
0

Jag har själv varit fet, så jag vet allt om hur det är med viktuppgång. Men jag vet också att man kan gå ner, det gjorde jag.

n-athalie
0

Vad jag kan läsa mig till så finns inte viktuppgång med bland biverkningarna av Strattera :(

Karmatarerskanise
0

Det är ju också så att man med åldern förändras, och ibland är det så att man inte kan fortsätta att äta som man gjort innan. Ju äldre man bli, ju lättare kan det vara att lägga på sig vikt.

n-athalie
0

Jag är arton, och det var när jag började med stratteran för 8 veckor sen som jag gick upp.  Så det har inte med min ålder att göra.

Sen äter jag inte godis hela tiden, jag tycker inte ens om godis bara choklad.
Jag är väldigt kräsen när det gäller mat, så det är ju inte flöt mat och godis jag äter.  Utan jag äter hemlagat men jag räknar inte kalorierna, kanske tar en halv portion mer om jag tycker det är riktigt gott, det var mest så jag menade när jag sa att jag är van att stoppa i mig vad jag vill.

Karmatarerskanise
0

Har inte sagt något om godis. Man kan gå upp av vanlig mat också.
Men ja, du får snacka med din läkare.

n-athalie
0

lättare av att gå upp i vikt av godis än mat.

Karmatarerskanise
1

#21 Jag har aldrig ätit godis, men gick upp till över 100 kilo på 4 år från att ha varit i nedre delen av normalvikt. Man kan gå upp av allt.

Så jag tycker det är lika lätt att gå upp av allt annat som av godis. Det handlar helt enkelt om mängd.

n-athalie
0

Oj.. det är väldigt mycket.

Karmatarerskanise
2

Japp. Det värsta var att jag inte förstod hur stor jag var fören min läkare vägde mig.

Nu har jag gått ner till normaltvikt igen genom att träna och äta mindre.

n-athalie
0

Men kände du inte och såg att din mage och dina lår blev större?
Jag känner det efter bara 7 kilo..

indra-bus
0

En kompis till mig äter en medicin kommer inte ihåg namnet. Hon gick upp 30 kg på bara några månader. O de spelar ingen roll att hon tränar o äter rätt hon går inte ner ett gram.

De är en bivekan av medicin. Men hon klarar sig inte utan så hon väljer ändå viktökningen. Fast hon tycker inte de är roligt när folk gratulerar henne för att hon skall få barn igen.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Karmatarerskanise
0

#25 Nej, precis som en anorektiker inte ser hur smal den är, såg jag inte hur stor jag var.

n-athalie
0

Shit, det är ju nästan läskigt..

Karmatarerskanise
0

#28 Ja, hjärnan är bra på att lura oss.