Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 4942 ggr
[MissNathalie]
2012-07-11 21:39
0

Vanföreställningar.

Det är så här att min sambo har en "droginducerad psykos med hörselhallucinos". Han hör alltså röster, t ex när vatten porlar.

Är intresserad av hur man hanterar en person med vanföreställningar. Han förstår själv att rösterna inte finns på riktigt men tycker så klart att det är obehagligt och blir rädd när de skriker åt honom helt plötsligt.

Han äter Seroquel 200mg dagligen så nu har det blivit bättre. Men nyfikenheten kvarstår givetvis om hur man ska bete sig. :)

Karmatarerskanise
2012-07-11 22:27
0

Vad menar du med hur du ska bete dig? Behöver han hjälp när han hör rösterna?

JohannaEkroth
2012-07-11 22:39
0

Har du hört dig ör på Ångestsjukdomar iFokus eller Beroenden iFokus, Nathalie?

Jag har inga erfarenheter av detta själv. Hoppas någon annan kan ge dig tips och råd.

Lycka till! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[MissNathalie]
2012-07-12 12:16
0

#1, innan han fick diagnosen trodde jag bara att han var dum i huvudet. Han visste inte att han hörde röster och trodde att jag också gjorde det eller i värsta fall att det var jag som sa sakerna. En gång hittade jag honom med en sladd runt halsen med vilken han försökte strypa sig själv för att jag var så arg på honom…

Nu blir jag inte arg längre eftersom jag vet vad det är för fel, men jag tycker ändå att det är otäckt eftersom jag inte vet vad rösterna säger eller sånt där. Jag har läst någonstans att man inte ska förneka vad en människa med psykos upplever sig höra eftersom det är deras verklighet. :S Men vadå, ska man låta de tro att det är sant eller?! Förvirrande

indra-bus
2012-07-12 14:26
0

Nej man skall inte spela med i "hansvärld" de är svårt o veta riktigt hur du skall göra när man inte ser. Tycker nog att han borde vara inlagd tills han kommer ur psykosen.Den kan bli värre.

En tjej jag hade hand om som fått en lätt för lossnins psykos hoppade från balkongen o skadade sig för livet tex.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Karmatarerskanise
2012-07-12 16:03
0

#3 Usch vad jobbigt. Du borde nog kontakta psyk och fråga om råd.

mayolica
2012-07-12 17:18
0

Det är viktigt att man själv klarar av att hålla sej lugn och ta det lugnt,samtidigt vara naturlig och inte göra det till någon grej. en psykotisk person behöver ha en lugn o trygg miljö omkring sej, människor han känner sej lugn o  trygg med, inte för mycket folk omkring sej. Var verklighetsförankrad, att leva med i den alternativa verkligheten skapar mer förvirring.  ( att inte spela med i psykos-världen betyder inte att man förnekar den)

Mat och sömn är oxå mycket läkande (jag hade även valt att  komplettera med  ett eller ett par väld utvalda kosttillskott)

Om jag har förstått rätt har han varit hos läkare och fått behandling för den psykosen han är i nu.  Förhoppningsvis  har ni oxå någon vårdkontakt som följer upp?

Om det är en riktig psykos kan han behöva läggas in? Det är mycket krävande att vårda en psykotisk familjemedlem själv hemma.

Lycka till.

~ mayolica ~

[MissNathalie]
2012-07-13 15:19
0

Tack för alla svar, gav mig lite att tänka på. :)

Karmatarerskanise
2012-07-13 15:32
0

Min väninna som jobbar med folk som bland annat lever med psykoser sa att man inte ska hålla med, utan på ett milt sätt förklara att det inte stämmer.

Henrika85
2012-07-13 15:39
1

Min omedelbara reaktion är att han borde vara inlagd på psyk till han blivit bättre. Du ska inte behöva ta ansvar för och vårda honom själva i hemmet!

Du skriver att han redan försökt strypa sig med en sladd, och det är allvarligt. Någon sorts vårdkontakt måste han väl ha, eller? Vad säger de?

Är du TS utbildad inom psykiatri (ex. mentalskötare) och har du någon som helst erfarenhet av psykotiska personer? Jag tycker absolut inte att du ska spela med i hans hallucinationer. Det är en snar balansgång det där, att samtidigt inte förneka den psykotiske personen hans upplevelse och ändå hålla sig förankrad till verkligheten. T ex. så kan man säga "Jag förstår att du upplever det så, men det är ingen mer här som pratar" om han hör röster. Bara ett exempel.

Men som sagt, jag tycker att han skulle vara i behov av slutenvård tills han blir bättre. Det är ett alldeles för stort ansvar för dig att bära. På psyk kan dom t ex bedöma om han behöver extravak (en person som sitter med och "vaktar" hela tiden för dom som inte vet; används främst till svårt psykotiska och självmordsbenägna patienter).

Du kan ju inte stanna med honom hela tiden även om du skulle vilja.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

mayolica
2012-07-13 19:39
0

Jag håller med  #9. Men jag uppfattar det som att han står under pågående behandling och har vårdkontakt ( han äter medicin så nu har det  blivit bättre ?)

Vilken grad av psykos , hur allvarligt det är och om situationen är hanterbar hemma går ju inte att avgöra för oss här?  Men med tanke på dom frågorna som ts ställer och symptomen hon beskriver,så anser jag att  profesionell vårdkontakt ska finnas med.. jag har flera års erfarenhet.. Tyvärr är det inte helt ovanligt att  personer som borde lagts in blir hemskickade av psykvården.

~ mayolica ~

Henrika85
2012-07-13 19:53
0

Tyvärr är det inte helt ovanligt att  personer som borde lagts in blir hemskickade av psykvården.

Jo, tyvärr är det ju så. Det är förståeligt att inte alla kan vårdas på sjukhus, men många som verkligen behöver det blir hemskickade med en pillerburk i tron om att dom ska klara sig själva.

Jag blir dock lite förvirrad av begreppet "droginducerad psykos". De brukar ju vara ganska kortvariga och gå över när substansen har gått ur centrala nervsystemet, så vitt jag vet? Det vore intressant att veta hur länge TS sambo haft symptomen och vad som orsakat dem.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

mayolica
2012-07-13 21:00
0

#11   Jo det är så jag tänker oxå?

Men går det över till en riktig psykos kan det sitta i länge då spelar det inte så stor roll vad som utlöste psykose nför . det blir ofta värre o värre för dom som får drogp-sykoser,om dom fortsätter droga.. Det kan bli så illa att dom fastnar i psykose och inte kommer ur,eller att tar år att komma ur-

~ mayolica ~

indra-bus
2012-07-13 21:12
0

Drogrelaterade psykoser kan gå över forteller  så kan man fastna i en psykos de är inte alls ovanligt o de är ett arvaligt tillstånd.

Hur går de för er??

[MissNathalie]
2012-07-13 22:50
0

Han har haft denna hörselhallucinos i 2-3 år (han hade missbrukat i ca 5 år och varit drogfri nu i ett) och det verkar kvarstå. Som sagt äter han Seroquel nu vilket är dyrt men effektivt. Men.. kommer han få äta dessa resten av livet tror ni?

Henrika85
2012-07-13 23:05
0

#14 Låter som en väldigt jobbig situation. Jag tror inte att någon här kan svara på hur länge han måste äta Seroquel, det kan nog bara tiden utvisa. Hur mycket bättre har han blivit av att äta dem? Hör han fortfarande röster?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Knaprig
2012-07-14 00:49
0

hört en låt som handlar om Borderline som jag tänker ger en bra bild av hur det kan bli… för personen i närheten. tycker du ska tänka igenom det här ordentligt, prata med någon som har utbildning.. Du behöver veta vad du ger dig in på, på allvar. Så du inte tar på dig för mycket, tar på dig skuld för saker som inte är ditt fel utifall det händer nåt osv.. Hoppas det går bra..

här e låten om nån ville höra också, men den har inte lyckligt slut kan jag ju förvarna om. Så behöver det ju så klart inte bli men… psykoser är allvarliga saker..

http://www.youtube.com/watch?v=Rz_Mpw1aJjU

Knaprig
2012-07-14 00:54
0

det blev kanske ett dumt inlägg det där.. men vet inte hur allvarliga problem han har bara, och det är väldigt jobbigt att stå ut med någon som har sådana problem.

har släktingar som haft psykoser hit och dit.. och har väl inte slutat så bra alltid. Å som sagt vet inte hur illa det är för honom men tänker bara att jag själv skulle må sjukt dåligt av den situationen, som den som måste "se på" alltså. Men du verkar mer som att du kanske ändå klarar av situationen, speciellt nu när du liksom vet.

men tycker ändå du borde ha nån kontakt med någon så att du har möjlighet att släppa taget, för stunden, om det behövs. och låta dom som är tränade för det ta över.

Ta inte på dig för mycket.

mayolica
2012-07-14 01:06
0

Han kommer troligtvis att få äta dom ett bra tag,hur länge vet jag inte,det är omöjligt att veta i nuläge.det kan bli månader 1 eller flera år, det kan även bli att han får äta antipsykotisk medicin resten av livet?

Det beror på hur det går med läkningen och hur allt kommer att utvecklas. Skulle kunna gissa att han får ta dom minst två år,troligtvis längre? (men det är bara en gissning)  Tror det kan vara bra att ta det med läkaren som sköter medicineringen.

Nu vet inte jag riktigt vad det är för psykoser? men det är vanligt att psykos ligger vilande , restsymptom efter psykos kan finnas kvar långt efterå. Rrisken är då stor att psykosen aktiveras igen. Centralstimulerande mediciner rekomenderar man inte i det läget,eftersom sådana mycket lätt kan trigga igång psykoser.

Dom som haft psykos brukar ska ha varit friska minst två år helst mer, innan dom får sådan utskriven.,

lycka till

.

~ mayolica ~

[MissNathalie]
2012-07-21 20:56
0

Grejen är den att han har ADHD och han medicinerades med Ritalin trots att hans läkare visste om att han är pyskotisk (hans läkare sa till och med att han led av Paranoid Schizofreni, denna diagnos ändrades sedan till det jag skrev i inlägget). Detta måste gjort det hela ännu värre? :S Är det något man bör Lex Maria anmäla?

mayolica
2012-07-22 15:13
0

Ja centralstimulerande mediciner kan trigga igång psykoser och göra det hela värre,det är inget ovanligt.

Jag är inte insatt i hur det är med Lex Maria?  Men jag hoppas att ni får ordning på det.

~ mayolica ~

indra-bus
2012-07-22 16:08
0

Ja de låter i mina öron som att hälla bensin på elden.. De finns en patient ombudsman i varge kommun (tror jag) Henne/han kan du ta kontakt med så hjälper denna dig.. Kan kanske vara lite svårt att få tag på nu i semester tid.

Tycker absolut att du skall anmäla de. Tycker de är helt otroligt. Men blir tyvärr inte förvånad.

Hoppas att de löser sig för er.. Styrke kramar..