Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1570 ggr
alpabo
0

Fôrvirrad!

Är det någon som känner igen sig ?

Häromdagen knackade jag på hos grannen för att bjuda in dem. Spont visste jag att frun i huset var gravid. Jag började därför med en vänlig kommentar ang. magen. Sedan slog det mig. Men jisses är hon verkligen gravid ? Då kom minstingen i familjen fram. Hon såg så liten ut så helt plötsligt slog det mig: tänk om hon redan hade fött och det var FÖRRA året hon var gravid. Jag blev hetl förvirrad! Sedan började de prata om att den stora var på kollo. Ja det bekräftade ju bara att hon HADE fött.Men…kom på att det faktiskt fanns ett till barn där på deltid (hälften hos mamman).

Hon ÄR gravid :)

Sånt här händer stnändig. Det är inte ansiktsblindhet men jag blandar ihop information. Super jobbigt.

Jag kan även dröma om människor som är så verkliga att jag i månader tror på det jag drömt ex att någon dött eller liknande.

Någon annan där ute med samma problem ?

Sanni87
0

Det låter lite jobbigt det där. Men har inte vart med om det själv :)

[CajsaBajsa]
0

Ja det där känner jag så väl igen! Jag kan presentera person A för person B och sen komma på att de ju träffats flera gånger innan eller så.

Jag kan bli osäker "var det verkligen hon som var gift med honom eller var hon gift med någon annan? Hur var det nu?" och så.

Det är inte bara med personer. T.ex. en gång på arbetsträningen så skulle jag gå till kapprummet, som alltid står öppet. Men så var dörren stängd, då blev jag helt förvirrad och undrade om jag bara inbillat mig att kapprummet brukade vara där, vågade inte öppna dörren och se efter för tänk om det var nåt rum man inte fick gå in i. (Så jag frågade och det visade sig att en snubbe bytte om där inne fastän han egentligen borde byta om på toaletten).

[Varulv]
0

Om man minns saker eller inte om människor beror nog mycket på hur pass intresserad man är av just vederbörande. Jag kan känna igen mig i det TS beskriver vad gäller vissa bekanta man möter, där man måste tänka efter så det knakar om deras förhållanden: "Hur är det nu igen, hade A just gift sig - eller blandar jag ihop A med B här…? Obestämd" Osv!

Att drömma superrealistiskt om andra människor (som man känner), det är en förmåga som jag har även. Så sent som i natt drömde jag faktiskt om en viss person som jag känner, och det var lika verkligt som "i verkligheten". Men jag blandar sällan ihop dröm med verklighet! Flört

[CajsaBajsa]
0

#3 Det där med intresset stämmer ju till viss del. Men jag är så virrig ibland att jag blandar ihop saker om de jag bryr mig mycket om också.

T.ex. så var jag i kyrkan då min mans brors nya barn skulle välsignas. Jag tittade några rader fram där min mans bror satt brevid sin fru (jag känner båda två och bryr mig väldigt mycket om dem), och brevid honom satt hans pappa (min svärfar) och brevid henne satt hans mamma (min svärmor). Jag kom på mig själv med att tänka att det måste vara hans pappa och hennes mamma, och börja fundera på hur familjen hängde ihop. Fast detta är ett konsitgt exempel för jag vet ju mycket väl hur det hänger ihop. Kanske var det bara stress som förvirrade min hjärna tillfälligt.

[Varulv]
0

Låter åtminstone ett uns oroväckande… Obestämd

Men iofs är det inte helt lätt det där med familjeförhållanden och hur olika individer är knutna till varandra…! För mig talar sånt ibland på ett naturligt sätt men inte alltid. I vissa fall kan jag ha väldigt svårt för att begripa hur exempelvis jag själv är släkt med min morbrors syssling på farmödernet eller nåntingen ditåt… ObestämdFlört

[CajsaBajsa]
0

Ja, ibland skrämmer jag mig själv…

"I vissa fall kan jag ha väldigt svårt för att begripa hur exempelvis jag själv är släkt med min morbrors syssling på farmödernet eller nåntingen ditå"

Va? Tungan ute

[Varulv]
0

Jag menade bara att "normala" släktförhållanden har jag inga problem med att så att säga föreställa mig för mitt inre: jag vet väldigt väl vem som är min mor; vem som är min far; jag håller reda på vilka som är mina syskon; och farmor - farfar - mormor - morfar med; jämte morbröder - mostrar - farbröder - fastrar; och deras barn alltså mina kusiner. Men sedan tar det i regel rättså stopp.

[CajsaBajsa]
0

Jaha då förstår jag :) Men det är nog rätt normalt. Du ska vara glad att du inte är ingift i en familj jag känner. Låt oss kalla den familj "Z". En kvinna från "Z" är gift med en man ifrån familj "X" och en bror till henne är gift med en kvinna från "X". Deras barn är dubbelkusiner. De två kvinnorna har bytt efternamn med varandra kan man säga. För att göra det ännu krångligare så har två systrar ifrån familj "X" gift sig med två bröder ifrån familj "Y". Sen har farmorn från familj "X" gift om sig med morbrorn i familj "X". Snacka om komplicerat. Hängde ni med? Tungan ute

Men alltså, angående den där gången jag undrade om min svärmor var mamma till min svägerska, det var nog bara någon tillfällig stressförvirring.

[Varulv]
0

Tvi för den lede! Förvånad

Tur man slipper slikt! Foten i munnen

Tja, tillfälliga stressförvirringar kan ofta ställa till det rejält för en…! Obestämd

alpabo
0

Ännu en av mina trådar som svävar ut Obestämd

Karmatarerskanise
1

Jag har lärt mig att aldrig kommentera magar eller möjliga graviditeter, kan bli såååå fel :P