Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2878 ggr
[Varulv]
0

Asperger-irritation

Jag blev för en stund sen så till den grad irriterad på min sambo, att hon slog igen köksdörren och låste in sig (i köket).

Varför?

Jo, fördi hon hade tidigare bett mig om hjälp med någon matematisk uträkning inför något papper hon skulle fylla i. Jag hjälpte henne med det som jag genast såg var det, som var relevant.

Men dock var det en massa annat tjafs. Hon kunde ändå inte förklara vad det var som hon inte klarade ut. Men jag, jag såg ju precis vilka parametrar som hon behövde hjälp med för att lösa sin uppgift. Men nejdå, det var något annat också osv.

Jag blir helt enkelt vansinnig på sådant. Nämligen på folk som vill ha hjälp av mig men inte kan förklara exakt vad det är som de vill ha hjälp med. Där träder min asperger-irritation in med full kraft.

Någon annan, som möjligen känner igen sig i dethär…? Obestämd

Emo
1

Kommunikationsproblem - är det något typiskt för aspergare?

Här lär man något nytt varje dag. FlörtSkrattandeOskyldig

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JohannaEkroth
1

*räcker upp handen*

Jag har tålamod, men när folk envisas om att inte kunna förklara vad exakt de behöver hjälp med eller pratar om irrelevanta saker i samband med just det det egentligen handlar om.. Tyst

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
1

Japp, blir väldigt frustrerad/irriterad när jag inte får klara raka besked. T.ex när jag ska hjälpa till med nåt någon stans och frågar vad. Får jag då till svar att jag kan göra lite som jag tycker och inte klara besked så blir det kaos i hjärnan vilket leder till irritation. Har några gånger velat slänga allt jag haft för handen och bara dra..Obestämd

[Varulv]
3

Tack kära ni för - som jag upplever det - "stöd-svar"! Glad

Nu, när jag tänker efter, så bad jag en arbetsgivare flyga och fara en gång, just på grund av en vag "instruktion"… Obestämd

Vederbörande sökte förmodligen stöd hos mig i mer, än vad som var mitt uppdrag just då. Detta är något som blir utöver mina gränser; något jag helt enkelt inte klarar av.

(Har nog sparat det mejlet någon stans. Kanske ska jag presentera det i Kudd-rummet…? - så får jag lite reaktioner från er andra, förhoppningsvis…?)

mayolica
4

Hur ska man kunna veta vad någon vill ha hjälp med om dom inte talar om det.???

Jag blir inte irriterad först av att någon som ber om hjälp är otydlig med information,men när jag vänligt ber personen förklara vad den menar och personen fräser något tjurigt istälet för att svara ordentligt blir jag irriterad, personen får ingen hjälp.

~ mayolica ~

JohannaEkroth
0

mayolica - Ja, då tappar jag också tålamodet.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
3

Exakt! Och detta är precis vad som brukar hända, att den som vill ha hjälp är den som blir irriterad… Oskyldig

Kanske, för att man som hjälpare (tillika aspergare) ställer (relevanta men för dem förvirrande) frågor (med enda syftet att skapa ökad klarhet fastän det för dem rör till det ännu mer?) … Obestämd

Cafesinner
2

Jag har alltid problem med att folk inte hör eller att folk inte pratar "rent ut"… den mänskliga rasen pratar luddigt aaagh

[Varulv]
2

#8 Håller med! Senast i dag råkade jag ut för en NT som höll en lååång utläggning om något, som hade till enda syfte att rättfärdiga eller göra det naturligt att be om just min hjälp istället för… osv.

Nej, till oss aspergare bör man komma med raka puckar: "Varulv, vill du hjälpa mig med detta?" - "Javisst", säger jag då; "självklart!"

Flört