Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 4156 ggr
Fridborg
3

Dåligt boendestöd

Hej!

Jag har boendestöd två ggr i veckan. Mina diagnoser är AS och ADHD och det innebär bland annat att jag behöver hjälp med städ, räkningar, telefonsamtal och annat i vardagen/hemmet.

Mitt ordinära boendestöd har semeter och det är vikarien jag har problem med.

Han tar inte av sig skorna när han kommer in utan tar på sig skoskydd. Sedan gummihandskar och spritar händerna efter framför mig. Han har svår astma så jag måste vädra en halvtimme innan han kommer. Han pratar med mig som att jag är fem år fast jag har bra mycket högre IQ än han själv och leker psykolog och undrar hur jag känner på djupet med olika saker och ställer dumma frågor bara för att konversera om någonting. Han har dessutom lämnat sina skoskydd i min hall.

Jag försöker leva så normalt jag bara kan och tar hem människor hit, det är inte alla som vet om att jag har boendestöd och jag tycker det är pinsamt att ha skoskydden i hallen (har inga vettiga lådor att ha dem i och jag tycker inte jag ska behöva ha dessa heller. Och vad är det för fel med att ta av sig skorna när man kommer hem till någon?). Jag tycker det är otroligt kränkande att han tar på sig gummihandskar, det är mitt HEM, jag bor inte i någon vårdinrättning tan bor helt normalt i en hyresrätt. Jag förstår om han vill ha på sig det när man diskar, men han diskar inte eftersom han inte tycker att det är kul. (Mitt ordinära gör det medan jag gör andra sysslor).

Mitt problem är att jag inte vågar säga till utan låter bli att svara när han ringer och säger att jag inte orkar eller att jag inte är hemma för att slippa träffa honom. Jag har själv försökt hålla efter, men det blir så mycket att även om jag städar varje dag hamnar jag mer efter och nu vantrivs jag i mitt hem eftersom det blivit stökigt och äckligt. Det är inte bara att städa för mig, det är därför jag har boendestödet.

Jag vill mest bara skriva av mig, jag förväntar mig inte att ni har några lösningar. Jag är bara så deppig och ledsen över situationen.

tarotlasse
0

För att boende stöd, personlig assistent, God man ska fungera så måste kominkationen fungera från båda håll.

Annars är situationen ohållbar han har sina skyldighter o rättigheter liksom att du har det.

Tycker du ska prata med personen för personkemin är oerhört viktig för att det ska fungera och fungerar inte personkemin så kan du kräva en annan person som boende stödjare.

Tycker själv att det inte vore så svårt att ta av sig skorna hos ngn.

Men har för mig  att man då enligt reglerna  i stället ska ha inne skor på sig samma som med spritningen så är man skyldig att tvätta sig och sprita sig före och efter ett besök.

Men det kan man ju faktiskt göra i badrummet inte så öppet.

Läser själv vård o omsorg nu och regler om att arbeta i ngn annans hem.

Så din boende stödjare följer nog bara reglerna men  jag tycker själv det är självklart att man tar av sig skorna när man besöker ngn.

Men när jag fick besök av Vård och Omsorgsförvaltningen för bedömning av tekniska hjälpmedel så tog dom på sig sko skydd när dom gick in i LGH.

Men dom frågade faktiskt om det var ok innan.

Det ska bli intresant och se hur dom gör i morgon när dom  kommer igen.

Lasse

Fridborg
0

#1 Mitt ordinära boendestöd tar alltid av sig skorna, har aldrig handskar och spritar inte händerna framför mig. Visste inte ens att de behöver göra det, så hon gör säkert det när jag inte ser.

När hon kommer till mig är vi två vuxna människor i mitt hem som gör saker tillsammans. Inget känns som att jag blir omhändertagen och det är viktigt för mig. Att en person kommer och ska vara min vårdare tycker jag känns kränkande. Jag har själv jobbat på hemtjänsten i 3 år och jag vet hygienrutiner, men det är människor man ska hjälpa på och av kläder, ta i personliga saker och annat. Att hålla i en dammsugare eller i mina räkningar kan ju inte vara en hälsorisk för mig och andra, kan man tycka. Men att kliva in i lägenheten innan man ens sett vad som behöver göras med handskar… ja.

Sedan tycker jag att det är jobbigt att han pratar med mig som om att jag inte förstår någonting. Jag har hög IQ och är väldigt påläst. Det är också kränkande när han gör så. Första gången vi sågs försökte jag förklara för honom att hans förhållandesätt mog mig gjorde mig obehaglig till mods och att han bara behöver vara sig själv, inte vårdpersonal. Det gick tydligen inte in.

Att han sedan har luftvägsproblem fattar jag inte varför han jobbar med detta. Jag har et ganska rent hem i jämförelse med många andra de går till och att jag inte får min timme för att han inte kan andas tycker jag är helt fel. har man så svår astma kanske man ska hitta ett annat slags jobb.

tarotlasse
0

Nej det är lite för mycket det är du som bestämmer i ditt hem det är du som styr vad du vill och behöver hjälp med.

Du ska göra det du kan boende stödjaren ska stötta aoch pucha dig så du får struktur o får det att fungera. Boende stödjaren ska inte vara eller bete sig som en dadda då har den valt fel jobb.

Har man allergi mot hundar ja då ska man inte arbeta med hundar  har han problem med din lgh så ska han ju inte arbeta i din lgh.

Samma har man problem med rökare ska man inte arbeta hos rökare. För alla parters skull.

Så här verkar det dålig planering och kunskap om era olika behov av enhets chefen  så ngt du får ta upp vid den individulla planen som du kan kräva.

O den kan du själv bestämma om vilka som ska vara med på och vem som ska föra protokoll  och  där du skriver ner vad du förväntar dig för hjälp i framtiden o hur du villa ha det.

sedan får socialassistent arbets terapeft boende stödjare eller god man se över vad dom kan stödja dig med vilka som är med är det du själv  som bestämmer och avgör.

Lasse

tarotlasse
0

Jag har precis haft besök av arbets terapeften och inga sko skydd denna gång. Utan tog av sig skorna och gick in i Lgh som vanligt folk he he.

Men sist  var dom två personer och då hade dom sko skydd med sig men frågade först om det var ok.

Men jag har bekanta som arbetar i Hemtjänsten och där är det skoskydd som gäller dom har ett så  otroligt tufft arbets shema och oftast är dom bara inne och vänder för att sedan fortsätter till nästa person.

Lasse

Fridborg
1

Jag har som sagt själv jobbat inom hemtjänsten och där hade vi skoskydd. Men då hade vi mindre än en timme, dvs ca 15-20 minuter på oss att göra det han ska göra hemma hos mig, nu har han en hel timme så så himla bråttom kan det inte vara att han inte kan ta av sig skorna (och låta bli att sprita händerna framför mig).

Dessutom, mitt ordinära boendestöd som har precis lika mycket tid på sig sitter och dricker kaffe och pratar med mig. Och tar av sig skorna.

[Varulv]
0

Jag tycker spontant att du gör rätt i att reagera som du gör, Fridborg. Det handlar om att visa människovärdig respekt. Du är inte ett vårdpaket, och ingenting som katten har släpat hem…!

Och den som kommer på hembesök till dig ska inte visa dig översittarfasoner. Basta.

Fridborg
1

#6 Jag hade inte heller personligen diskat hos en främling utan handskar, men jag tycker att det är god kutym att ta av sig skorna i någon annans hem. Det är jobbigt nog för någon högfunktionernade som jag att behöva ta emot vårdinsatser och dessutom känna mig mer eller mindre efterbliven. Som att jag bor i ett grupp-boende eller något.

Sedan gör han inte så mycket, han brukar gå runt, se förvirrad ut och fråga skumma frågor med armarna i vädret med sina gummihandskar, som att han är rädd att nudda någonting.

Nej, ska bli skönt när ordinarie kommer tillbaka!

[Varulv]
0

Jag trodde inte att boendestöden skulle göra saker rent praktiskt (som att diska och städa)? Utan mer vara vägledare eller "stödjande vänner" i konsten att skapa lite ordning och reda? Och att den boende själv ändå fick göra allt detdär praktiska?

Det där med (ljusblåa) skoskydd det förknippar i alla fall jag med ett slags distanstagande. Vår fastighetsskötare brukar ta på sig skoskydd i stället för att ta av sig skorna när hen kommer och ska fixa något. Detta känns helt rätt menar jag. Och när man går på fastighetsvisning - det vill säga att hundra personer klampar in i någons privata hem utan några relationer för övrigt - då är skoskydd också okej kan i alla fall jag tycka.

Men ett boendestöd ska väl fungera lite som en ställföreträdande vän. Då känns skoskydd för opersonligt. För att inte tala om gummihandskar och spritande av händer…

Borde inte detta "måndagsexemplar" till boendestödjare ha burit munskydd också då, med tanke på hens astma… ObestämdFlört

Fridborg
0

Jo, du har så rätt :P Men vi brukar göra saker tillsammans för att få det att gå snabbare. Det är inte så att jag sitter och tittar på när hen gör något. Men jag har inte två diskhoar och två dammsugare så vi brukar göra varsin grej :P

Ja som jag har fattat det så är det ju inte vård jag ska få utan stöd. Jag vet hur man gör saker, men kommer inte igång. Har pratat med mitt ordinära om det här med att vi städar tillsammans, och meningen är att jag under lång tid ska se för "ett inre öga" när det blir stökigt och inte känna att det som behöver städas e överväldigande och jobbigt. Sedan har jag ryggproblem också så jag får ont i ryggen om jag städar för länge. Meningen är att jag tillslut kommer fixa de här sakerna själv, hennes jobb är ju att arbeta bort sig själv från mitt hem så jag blir helt självständig. Nu låter det kanske som väääldigt lång tid, men jag har kommit långt på 3 år med henne, ser mycket snabbare när det blir stökigt, men jag märker nu hur fort det faller när hon inte är här.

Ja han kan väl komma med gasmask om inte annat. Nu är det dammigt och jävligt så han kommer väl inte ens in genom dörren imorgon innan han måste gå -_-