Anonymitet +Ifokus
Jag vill bara tala om att just denna sajt är googlebar bl.a så allt som skrivs inne på iFokus alla ämnen är öppna, utom dem låsta så klart, men inte alla låser sina frågor eller livsord.
Ville bara säja det.. Att man inte är anonym bara för man har ett alias bakom sig..
Jo jo.. Dock så vill jag mest varna då många skriver rätt öppet om sitt, och sen på profil står de var dem bor, samt stad.. 
Nej självklart men många just inne på bokstav samt barn, tänker inte alltid innan. Många ha ju viss beteende att vara ärlig etc om sig och då kan sådant ske.
Jag förstår det och därför är det bra med varningen.
Vi menar nog samma sak
/Maria
I think so to 
Kaktuz, anledningen till att vi har fått så mycket nya medlemmar här på Bokstavsfolk är Googles förtjänst. 
Att diskutera öppet i trådarna om ämnen i allmänt och hur man själv är. Men en del saker vill man inte dela med sig i trådarna och då kan man skriva Anonymt. Att anonym-funktionen kom till är just för att fler skall våga säga lite mer privata saker öppet. Kanske om personliga problem som man skäms för.
En annan sak man alltid skall tänka på är att inte skriva saker öppet som kan röja eran identitet om man inte vil förstås.
Sedan har vi ju vårat Kuddrum där man kan skriva anonymt samt visa vem man är som skriver, samtidigt. Men i kuddrummet skall inte utnyttjas till att bli den del där man mest skriver. Utan det måste fortfarande ske öppet på sajten. Annars ser sajten död ut och ingen kommer att vilja skriva.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Ja Höstis, det vet jag väl med 
Jo men som jag nämde över, så finns de en hel del som inte tänker på sådan sak pga deras diagnos etc..
Ja, man hoppas att alla unga lär sig och förstår detta och inte dras med i känslostormar på Internet. Överlag ska man försöka att tänka lite mer på vad man skriver, tror jag…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
" så finns de en hel del som inte tänker på sådan sak pga deras diagnos etc.. "
Ja, detta anser jag med dig är en sak att varna lite för. Många som har en diagnos kan vara väldigt ärliga (och därmed kanske godtrogna) till sinnes. Vilket kan göra, att de i vissa sammanhang skriver kanske alltför öppenhjärtigt. En sådan sak behöver inte innebära någon fara alls, och normalt sett ska alla kunna skriva i princip vad som helst - det hör till det öppna samhällets grundsatser. Men givetvis - som i alla sammanhang, så kan det finnas ondsinta, vilka försöker utnyttja folks öppenhet.
Kan bara nämna en sak, mera för skojs skull. På en annan community så blev jag väldigt god vän med en annan där. Av någon anledning fick hon reda på mitt riktiga namn. Då ville jag givetvis veta hennes…! Men nja; det fick bli en gissningstävlan, en rolig lek. Med de knappa men ändå reella fakta jag - genom att gå tillbaka i trådarna - kunde ansamla om personen, så kunde jag inom bara några få dagar presentera för henne hennes riktiga namn, personnummer, adress, make etc. Ingen konst alls!
Så vad jag vill ha sagt med detta är, att de som vill ta reda på saker om dig, de kan göra det utan några som helst hinder. Alldeles oavsett vad du skriver i dina trådar.
Själv har jag ju en hemsida, där jag viker ut mig fullständigt. Det har fått bli min strategi. Jag vill helt enkelt leva i den sortens samhälle, där det ses som värdefullt att känna varandra på ett sant sätt.
Fast att nån kan ta reda på mitt personnummer har ingen större betydelse för mig, vad skulle folk göra med den informationen?
Komma och knacka på min dörr och fråga om den får peta mig på magen och sedan äta saltgurka ifrån en smutsig tallrik?
Att någon från nätet skulle ha någon nytta av mitt personnummer är mindre chans än att jag skulle bli anfallen och våldtagen när jag är ute på stan. Det är i alla fall vad jag inbillar mig.
Jag försöker tänka på vad jag skriver på öppna delen här, vill inte vika ut mig allt för mycket om någon bekant hittar hit och känner att de vill läsa smaskiga privata saker om mig. Men samtidigt så vill jag kunna vika ut mitt privata jag lite mer på ett forum än vad jag skulle göra i verkliga livet. Är en balansgång.
Jag är öppen med vem jag är på iFokus, mest för att jag är aktiv på hästforumen och väljer att skriva om mig själv och min häst där. Här skulle jag lika gärna kunna vara helt dold med vem jag är, skulle inte ha någon betydelse för diskussionernas skull känner jag. Men nu är jag rätt öppen.
(nej, jag har ingen saltgurka så det är ingen mening att du kommer på besök)
#13 Jag tror att du och jag har samma uppfattning i det här målet, Zaphix. Vi tror på att vi och våra medmänniskor intresserar oss för varandra på ett sunt och konstruktivt sätt. Samt att vi tror på, att samhälllet utvecklas av att vi delar med oss av våra erfarenheter och våra levernen.
Det är i alla fall min bestämda övertygelse (och jag tror din, även?).
Hör inte hit egentligen, men läser här då och då och såg den här tråden.
#13 Zaphix för mig betyder personnummer alla siffror även de fyra sista. De fyra sista ska man aldrig skriva ut någonstans så att utomstående kan se dom.
För tyvärr lever vi i ett samhälle där det finns personer som stjäl andras identiteter och tex köper saker på nätet och då uppger någon annans namn och personnummer. Enda dom uppger som är någorlunda riktigt är ju adressen dit sakerna skickas.
Dom kan även använda namn och personnummer om dom låtsas sälja något. För om någon kollar så stämmer ju de uppgivna uppgifterna fast inte för den personen.
Men du kanske menade födelsenumret, alltså bara år, månad, dag.
hej
walter, ja det skulle ju vara hemskt om någon skulle stjäla ens identitet.
Annars, jag bor på en mindre ort och det jag skriver bryr jag mej inte om ifall någon som bor här skulle få reda på att det är jag, däremot skriver jag inte saker som jag inte vill ska komma ut/ dela med andra. Tycker någon som bor här att jag är en konstig ADHD-mupp, ja, då får de väl tycka det. Jag har levt med fel diagnos så länge och fått fel medicin, jag har precis som alla andra här inte bett om att få vara sjuk. Jag har heller inga stora önskningar, bara att kunna må så drägligt att jag klarar av att jobba litet och att jag kan vara en bra mamma och sambo.
Har dock full respekt för de som väljer att vara anonyma (var och en bestämmer ju själv) !!!
#12 Jo menar så, dem som är sådana. Haft många såna på tex Luarstorm förr, dem blev tyvärr hittade lätt.. Och inget vacker slut..
#16 Mja liten är den kanske men stor i käften ^^ Tur ändå att det finns låsta trådar :)
#17: Jaha, intressant, trodde personnummer var sexsiffriga. ;)
Nej, seriöst. Att någon tar reda på mitt personnnummer och använder det i såna syften skulle väl vara lite småjobbigt såklart, men att risken ökar för att jag skriver som min egen person här är jag skeptisk till.
Varför skulle någon välja att använda just nin identitet bara för att de läst inlägg av mig här?
Det är ju en lite omständig väg för att hitta ett personnummer på..
#18 Du menar #15?
#19: Ja, fingrarna var snabbare än hjärnan. ;)
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/allt-fler-identiteter-kapas_7031511.svd
Känns inte som man direkt vill råka ut för detta. Det kan bli stora problem med skulder och kronofogden, och tar tid och ork att reda ut… Kanske står man där själv sen med skulderna! Tror inte polisen prioriterar detta heller, så man får nån hjälp.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
en annan aspekt är oxå hur kul är det speciellt på den här sajten då det pratas mediciner diagnoser symptomer och annat..
om till exempel din granne din arbetsgivare din dejt dina släktingar dina vänner…börjar att googla och får fram allt och mer därtill om allt du har skrivit…det kan bli både pinsamt och riktigt jobbigt
en annan aspekt är oxå att det finns riktigt sjuka människor människor som gör allt och mer därtill för att ta reda på allt och mer därtill om dig och som tänker utnyttja det för att göra dig illa och kanske även dina vänner din släkt och andra som han/hon får reda på
både fysiskt och psykiskt som hot till skadegörelse misshandel och annat…
jag har valt att försöka va så anynom som möjligt på grund av främst att jag har levt under dödshot jag vet hur sjuka människor kan vara…
jag vill inte skrämmas men har man olika diagnoser så kanske man inte alltid tänker efter före…
Även på tex Facebook kapas ju konton, men de ha ofta med att folk använder samma lösen till dit som till mailadress med mera.

Jag är helt öppen om vem jag är. jag heter pEr Åhman bor i Sollefteå och kallar mig Porklash när jag är ute och lirar så… Man kan hitta mig på nätet utan problem.
Kan tänka mig att vissa saker jag uttrycker här ibland, men kanske än mer på beroenden, kan ligga mig i fatet i vissa sammanhang men då är det så.
pEr
Kanske inte står klart för alla, men personnummer är en offentlig uppgift - bara att ringa till Skatteverket, så får du exempelvis mina fyra sista siffror…
(vad du nu ska ha dem till…?)'

#18 Zaphix du är inte ensam och det finns även tvärtom att det finns personer som tror att födelsenumret innefattar de fyra sista efter strecket.
Fast tänker man på orden så säger dom ju vad det gäller. födelesenummer är ju när man är född. Personnummer är något som är personligt enbart för dig. För de sista fyra siffrorna är unika för varje person. (finns undatang då gäller det flyktingar/invandrare som fått lika i väntan på ett eget)
#26 Varulv jag utgår från att du menar födelesenumret alltså år, månad, dag. För de fyra sista efter strecket lämnas inte ut. Skulle skatteverket lämna ut dom så gör dom fel. Däremot så talar dom om år, månad, dag om man ringer.
hej
#27 Nej där har du definitivt fel, walter. Otaliga gånger har jag fått reda på personnummer utav Skatteverket. Och inget hemlighetsmakeri med det - både de och jag har varit fullständigt införstådda med att det varit fråga om offentliga uppgifter.
#28 Du pratar om alla 10 siffror även de fyra sista efter strecket. Har inte hört att det ska vara offentliga uppgifter, däremot år, månad, dag. Att de fyra sista är personliga och inte lämnas ut av just säkerhets skäl.
hej
#29 Nix, glöm din föreställning därvidlag, walter. Personnummer är offentliga uti Sverige.
… Men vad skulle nu de fyra sista sffrorna då ha för betydelse, enligt ditt förmenande, walter…? 
Varulv du har rätt och jag fel. Eftersom jag blev osäker så startade jag en tråd på brott och frågade.
Då finns det ingen som helst säkerhet mot identiteststöld.
Vem som helst kan ringa och få mitt personnummer och kan då tex ta lån i mitt namn. För i många sammanhang måste man ange hela personnumret som identifikation, tex att få lån, så finns då som sagt ingen säkerhet.
De sista 4 brukar vara det sätt man verkligen kan identifiera sig som sig själv.
hej
Nej där har du verkligen fel.
Spelar ingen roll hur många siffror, koder etc. som man begär av dig - du måste ändå godkänna (transaktionen) på något vedertaget sätt i slutändan för att den ska börja gälla.
Det är en sak att identifiera sig.
En helt annan sak att "godkänna".
Så det så! 
Nja nu vet jag inte. Nu har jag inte tagit sms lån, men de är väl lätta att ta.
När jag själv för några år sen ringde och tog ett lån så behövde jag inte bekräfta mer än med mitt personnummer ingen underskrift på något papper eller så. Men sen sattes det ju in på mitt konto och det är ju den enda bekräftelsen som dom fick så att säga. Vet inte om det går att få postväxel idag.
När jag tex handlat mot faktura på nätet så har jag inte behövt godkänna med mer än att skriva mitt personnummer.
hej
Låter märkligt, minst sagt! Men då har de väl ändå, på något annat sätt, känt sig övertygade om, att just du (som levande, fysisk person) velat vara med på noterna…?
#27: Var iofs rätt sarkastisk när jag skrev det om sex siffror. ;)
Vet såklart att personnummer har tio siffror, vore rätt opersonligt annars..
#34 Ja eller så var de beredda att ta smällen om det hade visat sig vara en bedragare.
#35 Jag är en sådan person som inte ser sådant i text. Visst du hade en smiley, men även dessa har jag svårt att tolka (förutom de glada) än svårare med de som är skrivna och då jag vet att det finns människor som säger fel så var det det jag trodde gällde dig.
hej