Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6354 ggr
Multimorsan
0

Från Ritalin till Amfetamin

Go´middag!

Har medicinerat med Ritalin p g a min ADHD sedan några år tillbaka men då effekten inte är optimal har jag nu fått utskrivet Amfetamin (licensförskrivet) på försök istället. Har provat både Concerta och Strattera tidigare för att se om dom fungerade bättre men utan framgång.

Är det nån annan här som har provat Amfetamin och kan ge sina uppfattningar om hur det har fungerat? För- och nackdelar? En bipacksedel eller bra information på nätet om Amfetamin verkar ju vara omöjligt att hitta, det mesta som skrivs verkar göras på Flashback och det känns inte som rätt forum…

//Mm

Porklash
0

Nä flashback handlar det väl mer om hur man ska kunna missbruka medicin? Jag upplever det oftast så.

Men vilken amfetaminbaserad medicin är det du ska få? Det lär väl heta nåt eller?

pEr

SSKAnna
2

www.lio.se/upload/52577/amfetamin20051117.pdf

Hoppas den funkar för jag kan av någon anl. ej klistra in länkar…

Jag har Metamina (dvs. dextroamfetamin), den du får är Amfetamin Recip, som innehåller både dextro- och levoamfetamin. Det är konstigt att vissa läkare väljer att förskriva den eftersom levoamfetamin inte har några effekter på ADHD; du kanske ska höra med din läkare?

Jag tycker det finns stora fördelar med amfetamin framför metylfenidat; särskilt när det gäller biverkningar. Jag tycker att det känns som ett "renare" preparat som inte ger så mycket rebound-effekter som t.ex Ritalin.

Vad undrar du mer?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Porklash
0

Ah okej. Ja det låter lite konstigt då SSKAnna.

Jag själv funkar perfekt på Metylfenidat men har från min läkare hört att t.ex. Metamina har oftast mindre biverkningar. Lättare att få en jämn effekt också enligt honom.

pEr

SSKAnna
2

Vad har du för klok läkare som faktiskt erkänner det?? Annars tror jag att många läkare väljer att "propagera" för Metylfenidat av ren princip.

Jag frågade en gång på min mottagning (där de förmodligen är bättre på att reparera cyklar..) varför de inte ville skriva ut Metamina och fick svaret: "Det är ju amfetamin"… WOW! Säg något jag inte redan visste!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Kaktuz]
0

Ändå är de så liten dos att de inte påverka dem flesta med just det ämnet i..