Värmedyna någon?
Under min utredning fick jag bolltäcke som förslag till mitt sömnproblem/min orolighet (utreds för AS och ADHD).
Jag tackade nej för materialet fick det att isa i kroppen, men när jag berättade om detta för min flickvän sade hon följande:
"Men Sanna, din värmedyna är ju din version av ett bolltäcke. Så fort du är lite orolig eller trött eller liknande så hämtar du den".
Och det stämmer helt klart, bara att jag inte tänkt på det innan.
Så fort jag inte mår topp behöver jag den och så fort jag ska sova behöver jag den… När jag är stressad osv. Det är lugnande och betryggande helt enkelt.
Någon som också har en som de använder? Annars kan jag tipsa om det!
(Menar alltså vetekudde som man värmer i mikro eller ugn.)
Åh en sån skulle jga vilja ha nu mot min värk.
Har ingen sån men jag skulle kunna tänka mig ett bolltäcke.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Ja de är bra mot värk med!
Varför vill man ha ett bolltäcke egentligen:o…. läskigt.
Det är tyngden man vill åt så att kroppen blir lugn av det och har lättare att somna.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Vetekudde har vi haft här hemma. Faktiskt väldigt skönt att lägga in den i mikron för att sedan - när den blivit uppvärmd - hänga den över axlarna till exempel. Tack vare vetets värmemagasinerande egenskaper, så bibehöll vetekudden sin sköna värmeavgivande förmåga en hel kväll (och mer därtill), om man så ville.

Vetekudde har jag men blir inte av, däremot sån där kanske omiljövänlig elvärmedyna är mina överlevnadsgrej ;)
Nä men den räddar mig mkt vid ryggens trassel men det kanske är främst då, men nog kan det nog kanske ha viss annan effekt också.
Inte tänkt på det.
MEn jag tror frmst jag hamnar där om det är svinkallt i huset eller ryggtrassel.
nu vet jag inte hur det bolltäckt du fick känna på såg ut? hade det något överdrag på sig?
jag har själv bolltäckte och först så har man själva täcket typ som ett hopsytt påslakan med bollar så inte bollarna rullar ut då dom är lösa inuti
sedan över detta så har i alla fall jag ett påslakan överdrag som är vattentätt ifall jag skulle spilla kräkas kissa eller svettas på det då det är oerhört komplicerat att tvätta bolltäcket…
sen så över alltihopa så har jag ett eget påslakan över fick råd om detta då det gör att bolltäcket gör en så mycket lugnare om man känner igen påslakanet lukten och tyget
så det är 3 överdrag påslakan allt som allt…
jag är riktigt dålig på att förklara så jag vet inte om det är begripligt det jag skrev ovan 
sen som någon skrev ovan så är det ju tyngden man vill åt med bolltäcket att det ger en känsla av lugn när man har något tätt omkring sig på det viset jag tycker även det är lugnande att rulla runt bollarna inuti täcket
angående vetekudde så har jag en sån oxå men jag gillar då inte alls dom små hemska kornen som rullar runt där inuti jag står dock ut med det så värmen är oerhört skön när man har riktigt ont nånstans

Du kan även välja ett Kjedje täcke i stället för bolltäcket.
Men olika från person till person vad man föredrar.
Men bägge har samma funktion det ger en tyngd och en omslutande känsla som många upplever som en trygghet och känner sig lugnare och tryggt och man får lättare att somna.
Bolltäcket tyckte jag var bökigt det var otympligt och dessa bollar hade en förmåga att glida till ett ställe så bildade klumpar.
bollarna låginte helelr stilla och prassalde och förde oljud tyckte jag.
Men Bolltäcket blev också fruktansvärt varmt så tyckte inte alls om det.
Däremot Kjedje täcket är inte större en ett vanligt täcke där man sytt in metall kjedjor i kanaler i täcket så dom ligger absolut stilla.
man har på ena sidan vaderat täcket så man känner inte av kjedjorna överhuvudtaget medans andra sidan av täcket inte har samma vadering och där man kan känna kjedjorna.
Vissa föredrar att känna kjedjorna andra föredrar att inte göra detta så enkelt att välja vilket man vill ha.
Kjedje täcket blir inte alls bökigt och det låter inget alls om detta o blir inta alls lika varmt.
Det finns i 3 olika vikter 6 kg, 8 kg eller 10 kg.
Jag har ett kjedje täcke nu och sover mycket bättre med detta täcke en vad kjah gjorde utan detta täcke.
Men det tog 3-4 veckor att vänja sig vid täcket först kändes det lite obekvämt så man får räkna med att det tar ett par veckor att vänja sig med detta täcke o samma sak med bolltäcket.
Lasse
Har hör om sådana täcken men hur blir de om man e som mig inte still ens när man sover.
Jag är tydligen som en propeller o ingen sover frivilligt brevid mig mer än en gång för de åker i golvet jag snor täcket o rullar in mig i de, även om vi har ett varsitt eller en fot i huvudet för jag vänder mig om o vaknar i bland som pippi.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#8 Hihi, indra-bus, om du har ett 10-kilostäcke kanske du också ligger stilla i sömnen. ;-)

Just det och hur bra sover du när du snurrar runt som en propeller i sängen.
Det var precis det samma med mig att jag snurade runt och inte låg stilla. sängkläderna var bara i en enda stor röra på morgonen. hände även flera gånger i mitt senaste förhållande att jag hittade henne på soffan på morgonen eftersom hon inte kunde sova eftersom jag var så orolig i sömnen.
Men med ett täcke på 10 kg sprattlar jag inte lika mycket och får en mycket bättre och lugnare sömn.
Lasse
Häftigt att det hjälper mot snurrande.
Då skulle hela våran familj behöva sänkas under sånna täcken.
Här är allt också i ett strul och sonen i vår sängg upp o ner och lillasyster på tvärsan och jag snurrandes, hm nä sambon är nog hyffsat still *s*
Fast han är den som mest brukar uppskatta tunga täcken, jag får lite klaustrofobikänsla av tyngder på mig.