"Dampknölen"- svullen i nacken?
Jag vet inte om det bara är jag, men jag upplever åtminstone att min ADD varierar, att jag har sämmre och bättre dagar. Vissa dagar är jag så "dampig" att jag undrar om Ritalin:et funakr över huvud taget, och ibland är jag så skärpt att jag nästan känner mig "normal". Känner ni igen er i det?
Nu är det så att min sambo påstår att min "dampighet" hänger ihop med att jag blir svullen i nacken, alltså längst upp på ryggen innan där halsen börjar. Ju värre jag är, destå mer svullen blir jag, och när det är som värst blir det som en bula eller "dampknöl" som han kallar det. Jag har så klart svårt att se/känna det här själv, men när det är riktigt illa tycker jag att jag kan se svullnaden i spegeln. Det känns också mer ömt.
Nu låter ju det här som värsta hypokondriker-grejen, och jag är som sagt inte hundra själv på att det här verkligen hänger ihop för jag vet inte hur man skulle förklara det rent medicinskt, men min sambo är övertygad. Han brukar komma hem fån jobbet och klämma mig i nacken och sedan utbrista "oj! idag har du haft det jobbigt va?" eller "hmm, inte så dampig idag eller?" och han har alltid rätt.
Har dålig koll på anatomi, men sitter det inte någon lympfkörtel eller liknande där? Har dock aldrig hört att det skulle ha något samband med ADD/ADHD, fast om det varierar från dag till dag så tyder ju det på någon kemisk obalans i kroppen, så varför inte..?
Är det bara jag som har en "dampknöl" eller är det någon annan som känner igen sig i detta?

Kan det vara så att du under dina sämmre dagar spänner dig mer så att du pga spänningar får en öm och svullen muskel just där? Det får iallafall jag ibland om jag varit väldigt spännd.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Om du stressar mer under dina sämre dagar kanske du har högre kortisol under dessa? Högt kortisol gör en ofta svullen i ansikte/hals/nacke samt mage.
Min sambo, som jag misstänker kan ha AD(H)D, har precis en sådan där dampknöl, vars svullnad/rodnad mycket riktigt varierar. Ofta har hon ont vid knölen eller i ett stråk lite åt höger, som jag då får massera och smörja in med Ormsalva på kvällarna.
#2 Spännande, det är möjligt att det hänger ihop med stress, jag menar jag blir lätt stressad av att ha en dålig/dampig dag och jag blir mer dampig när jag är stressad. Vilket nu som är hönan och ägget. Fast jag har inte märkt att jag blir svullen någon annan stans än precis där i nacken.
#3 Oj, det var intressant! Jag har ju inte så farligt ont i den, den blir bara öm om man masserar den, men det kan ju vara samma sak.
Har också "dampknöl" sedan sex månader. Kollade läkarböcker på nätet, en ansamling av nerver från rygg å nacke. När jag ber någon känna så säjer de att jag överdriver, ändå ser jag ett halvt ägg i spegeln på vänster sida enbart. Har huvudvärk som strålar därifrån. Frågade min husläkare som svarade "jag är inte så bra på det där". Suck vad gjör man. En vän som är sjukgymnast maserade ett par ggr å det blev bättre en vecka. Har vad jag vet eller fått höra inte ADHD. Thomasina

hm spännande… sån får jag oxå men jag vet inte vad det beror på och jag har inte lagt märke till om jag haft en jobbigare dag…
//L