Inför första besöket
Hej!
Jag har en fråga till er som gjort adhd-utredning. Jag ska snart på ett första möte, samtal för att se om man ska gå vidare med adhd-utredning. Eftersom jag är mycket glömsk inser jag att risken är stor att jag glömmer berätta det jag vill så då tänkte jag förbereda mig och skriva ner lite punkter. Är det någon som gjort det? vad ska jag tänka på då?
tacksam för tips!
Skriv ner i ounktform vilka svårigheter du har, vad som du vet inte håller sig inom "normalen". Allt är av vikt.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag förberedde mig inte för mina NPF-utredning utan det har sina frågor och tester de kör med alla. Var bara dig själv.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag säger som Peller Långlös. De hade sina färdiga frågor som jag svarade på, och tester, utifrån det fick jag diagnos.
Fösta mötet, innan utredningen, alltså hurvida man behöver en utredning, är det alltid bra att vara förberedd på, så att man får allting sagt som man vill säga.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tack för era svar. Jag skrev ner punkterna sen glömde jag pappret…
#5 Hoppas det gick bra trots att du glömde papperet 
Skrev ingenting och det behövdes inte,men nu är ju förståss inte jag en sån som skriver listor. Är man en sån person som skriver listor eller punkter inför möten så kan det säkert vara en fördel att göra så inför första mötet tror jag.
Vad gällere utredningen tror jag inte att det gick att glömma något som borde varit nerskrivet eftersom hela utredningen var så omfattande. Fast det gäller den stora utredningen som görs av neuropsyk-team,det tog ungefär ett halvår innan allt var klart och det var ganska många gånger och timmar.
Men dom har ju lite olika sätt som dom gör neuro-psyk utredningar på. Vet tex endel som gjort ADHD-utredning på vuxen-psykiatrisk öppenmottagning på en eftermiddag.
~ mayolica ~

Dels gör man en intervju där läkaren ställer frågor och mig frågade man mycket om min barndom och om min skolgång och tonårs period.
Efter intervjun fick jag fylla i olika skattnings skalor var väl 4 -5 A4 sidor med olika frågor har jag för mig.
Den läkaren som intervjuade mig var riktigt otrevlig och provocerande i sina frågor.
Efter samtalet så skulle detta sammanställas och sedan skulle deras ADHD grupp besluta om vidare utredning eller inte.
Min läkare sa till mig att hade jag haft ADHD i 45 år utan hjälp så behövde jag ingen hjälp nu heller.
Hon sa rent ut att hon inte trodde jag hade ADHD utan bara var ute efter medicineringen. Men att när hon läst mina ifyllda papper så tycket hon jag borde utredas för dyselexi i stället.
Ngt som kan vara bra är att fråga dina föräldrar om din barndom för var flera frågor om mina första år som jag inte kunde svara på.
Men sedan kollade man även med min mamma och man kollade uppgifter från skolhälsovården.
Vilket jag fick skriva på papper om att jag godkände jag fick även godkänna att dom kollade polisregister och med sociala myndigheter.
Sedan tog det ca 3 månader då jag fick besked om att man beslutat om att göra en utredning och vid andra besöket så krävde man drogtester och alkotester och att jag medicinerade med antabus under utredningen.
Men helt olika från läkare till läkare denna läkare jag gick hos krävde detta av alla som utreddes men dom som gick hos kollegan behövde inte göra detta.
När jag sedan efter flera besök hos läkare och psykolog och fler skattnings skalor så fick ag diagnosen ADHD.
Men det räckte inte utan efter diagnosen blev jag remiterad till neuropsyk för ytterligare utredning och en bekräftelse och 2 års vänte tid för denna utredning.
Denna utredning var dels olika sorters tester dels memori siffer minne bokstäver en del på tid och olika tester på datorn för impuls kontroll osv.
Vilket belv flera A4 sidors läkare utlåtande om resultatet på alla dessa tester och hur detta påverkar mig i min vardag.
Då först beslutades det att jag skulle börja medicinera med Concerta.
Så samanlagt tog min utredning nästan 3 år att göra.
Lasse
JAg ska på samtal nr två i morgon. Är sjukt nervös.
Var inte det! Tänk istället såhär: "Idag (alltså i morgon) är det jag som är huvudpersonen. Alla svaren på de frågor som kan komma att ställas, är det ju bara jag (och ingen annan) som sitter inne med…!"
Se mötet som en favör för just dig! 

Bra svar av Varulv för vi alla fungerar väldigt individuellt och testerna säger vissa saker individuellt och andra ser man första efter man samantäller det och en test i kombination med en annan test betyder en sak så du kan inte göra så mycket utan gör så gott du kan o svara så gott du kan så blir slut resultatet så nära man kan komma och lättare för dom att ge rätt hjälp i slutändan.
Finns inget som är rätt eller fel i dessa tester elelr samtal så du kan inte göra några fel.
Lasse
Bra sagt av tarotlasse även. 
Nu är dean D här.
Funderar på, kommer jag få veta vad läkaren tror eller måste man vänta på ett samtal eller nåt?
*Dagen D Ska det stå -.-''
Skulle inte tro att du får några "förhandsbesked", utan du får nog ge dig till tåls till slutet av utredningen… 
Antagligen. Blev inte ens klar med hela min bakgrundshistoria. Så ska tillbaka i veckan igen. Det här är igen rolig upplevelse. Mkt känslor som rörs upp. Hur orkar man en utredning då undrar jag OCH sköta ett jobb? Hur har ni andra gjort. Hur har det gått för dig TS?!
Kan bara kort säga, att min utredning föregicks av mer än två decennier av självanalys, så just jag var rätt väl förberedd. Jag kände min bakgrundshistoria väldigt väl, kan man säga. Så de uppslitande känsloreaktionerna var redan avklarade.

Tack för alla svar och synpunkter.
Jag antar att man kan säga att det gick "bra", jag ska dit igen.
Tänk om de kommer fram till att det är helt normalt att vara så glömsk och virrig och rörig som jag är, vad gör jag då? Diagnos eller inte, problemen finns ju där. Och jag hoppas inte det ska ta tre år som för Lasse, du måste ju ha världens tålamod, det har inte jag. Eller så hade du inget val antar jag.
:)
Det bästa är nog att sluta oroa sig och bara lägga korten på bordet, det är väl det enda man kan göra. Hoppas du får det besked du önskar!

Nej jag hade inget val och kanske tog det längre tid med min utredning för att man ville utesluta att mina sömnbesvär orsakade koncentrations problemen.
Eller att jag började missbruka när jag var 12 år och att detta tidiga missbruk skulle påverkat mitt när minne, sömn problem och mina koncentrations problem i dag.
Men dom olika utredningarna uteslöt detta och där man kom fram till att detta i stället var besvär orsakade av min ADHD inte tvärtom.
För utredningen visade att jag hade koncentrations problem redan när jag började skolan vid 7 års ålder och att jag inte fick fortsätta 1a klass eftersom jag inte kunde sitta still och att jag pratade oavbrutet och störde lektionerna så jag bedömdes som skol omogen och fick börja skolan ngt år senare.
Men även att utredningen visade på att jag hade vissa problem som inte kunde sättas i samband med sömnbrist eller ngt annat.
Så det står i läkarintyget att man uteslutit att mina besvär orsakas av ngt annat en ADHD och att jag uppfyllde kriterierna för den diagnos som tidigare ställts av öppenvårds psyk.
Lasse

För Man kan få ADHD symptom som koncentratipons problem imbulsivitet minnes störningar av andra orsaker en ADHD.
Sömn problem är ett missbruk är ett annat därför alkohol o drog förbud ender utredningens gång finns även andra sjukdommar som kan ge liknande besvär och då vill man utesluta detta först innan man ger en diagnos och börjar med en medicinering på en före detta missbrukare. Kravet var att jag inte missbrukat under dom senaste 6 månaderna för att bli godkänd för att nedicineras för Concerta och det klarade jag med råge men ändå fick jag dessa regorösa kontroller på mig under min utredningen
Kram och god natt för i kväll fäör er alla.
Lasse
#19 ja , finns inte mkt annat att göra.
Jag tror att den där oron mellan usch vill inte få diagnos eller usch jag är bara lat och dum, ah nått åt det hållet (ordmärkt mig inte snälla
) är rätt vanlig.
Fast frågan är ju om man verkligen är oavsett diagnos, lat och dum med vilje. Kan ju finnas mycket annat bakom också. Eh yrande pladder i väntan på hovslagaren.