Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7430 ggr
BellaLL
0

Cymbalta

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon som har testat Cymbalta och fått god effekt? Har Asperger/ADD och ätit cymbalta i nio dagar nu. Men jag kan inte sova på nätterna, vaknar en gång i timmen och har mardrömmar hela tiden. Har även fått förhöjd ångest.

Har tidigare haft Cipralex vilket inte alls fungerade. Strattera fungerade sådär och Medikinet samt Concerta funkade inte alls. Tidigare hade jag Zoloft som var bra ett tag men efter ett avbrott på 8 månader pga graviditet så fungerade inte den heller när jag började igen med den.

Blir snart helt knäpp av alla dessa mediciner som inte hjälper. Är tacksam för tips!!! Är villig att testa vad som helst nästan. Det enda som tar bort min ångest är Xanor men den får man ju inte ta så mycket av då den är starkt beroendeframkallande.

Niklas
0

Cymbalta kan ta uppemot en månad att få full effekt har jag för mig.

Här finns FASS text om Cymbalta:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607005101&DocTypeID=7

Bland vanliga biverkningar står det:

"kraftlöshet, ångest, upprördhetskänslor eller konstiga drömmar"

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Blomkrukan
0

Cymbalta… har för mig att jag åt det pga depression för länge sedan men jag kanske minns fel. Den hjälpte iaf inte så jag fick testa en ny. Zoloft har jag också ätit pga depression. Är det pga depression du äter medicin eller beror det på något annat? Mot min depression fick jag Venlafaxin tillslut och den fungerade.

Mot ångest tar jag Oxascand, den hjälper mig….

Har även haft problem med sömnen, har ätit Propavan och Zopiklon. Dom båda gjorde att jag fick min sömn.

Zaphix
0

Ätit cymbalta och flera andra liknande preparat förut, men ingen gav nåt resultat. Fick bara bieffekter, njurarna tog stryk bland annat.

Kommer inte äta nåt sånt igen iaf. Ett helsike att sluta med dom.

Nu äter jag Voxra mot nedstämdhet, gjort det i ett och ett halvt år nu, vet inte om det fungerar dock. Kanske hade varit värre utan den, vem vet.

Enda medicinen jag verkligen märkt resultat av och mått bättre av, det är Lyrica. Den äter jag pga. att jag har GAD, sänker definitivt grundångesten. Ger bieffekter, men det positiva överväger. Vet dock att det kommer bli ett rent helsike att sluta med Lyrica. Men det tar jag då.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ekorren
1

Cymbalta är den värsta medsen jag har provat, sömnen pajade helt och kände mig fysiskt sjuk. T o m läkaren plockade bort den fortare än kvickt vilket inte hör till vanligheterna.

Blir såååå frustrerad när jag tänker på alla mediciner man måste prova….och vänta…om dom fungerar…nähä…inte den här gången heller….obetydlig effekt…mest biverkningar och så utsättningsbesvär på det…suck..

sudniF
0

Fiskar upp en gammal tråd. Skäms

Circadin eller melatonin, hur pass hjälper sånt? svårt att få eller är det beroende på läkare och hur pass bra (usel) man är på att be om det eller kräva att få hjälp?

Har jätte svårt att sova på nätterna, både att somna på kvällen och vaknar mycket och svårt att somna igen.

Brukar strunt i det och hoppas att jag sover igen det när jag hamnar i perioder då jag i det närmaste sover hela dagen av utmattning.

Nu har jag dock många veckor framöver då jag bara måste hålla, jag får inte krascha. Men jaghåller inte ihop som de tär nu ens.

Har gjort samma misstag som förr, full turbo för att hålla ihop och så brakar jag.

Jag kan bar ainte braka nu, får inte. Så kan tex melatonin eller Circadin hjälpa så sömnen blir bättre och jag kanske håller liiiite iaf?

Zaphix
0

#5: Äter melatonin och det hjälper mycket för mig, Circadin hjälpte knappt alls.

Kan absolut rekomendera melatonin.

Vet inte hur svårt det är att få den, tror man måste prova Circadin först. Är ju licensbelagt och som jag förstått det får en läkare bara ha licens för ett läkemedel i taget, så gäller väl att läkaren inte redan har en licens tror jag.

Får du det inte utskrivet så kan du köpa det ifrån hälsokostbutiker utomlands. Vet att min pappa gör det iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sudniF
0

#6 tack, ja usch måste bara tordas ta upp det och ta plats.

BMTech
1

Jag vill ge en annan bild av cymbalta. Jag fick cymbalta mot deppretion och panikångerst. Samtidigt fick jag min ADHD diagnos. Dom 2 första veckorna på cymbalta va ett totalt mörker. Mardrömmarna var fruktansvärda. Tappade erektion hade sömnproblem Fick yrsel och gick in i ett allmänt zombie tillstånd. Men sen efter dom 2veckerna började det hända saker. Jag fick lust att göra saker igen. Träffa människor. Började jobba igen utan att det kändes svårt. Sen gick det spikrakt uppåt i ett halvår. Mådde bra. Kunde skratta och känna lycka. Blev mer utåtriktad och trevlig. Fokuserad. Träffade en tjej som jag flyttade ihop med efter en månad. Efter ett halvår till startade jag eget företag. Lång historia kort. Jag satt och grät på soffan och gick inte ut. Efter cymbalta och nu 2,5 år senare. Så har jag samma sambo som jag älskar. Jag har ett bra jobb och även ett eget företag som går bra. Jag har helt enkelt ett underbart liv. Vissa biverkningar kvarstår fortfarande men inget jag inte kan leva med. Svettas mycke. Har lätt yrsel ibland och erektionen är väl inte helt hundra men funkar. Där är mina erfarenheter av cymbalta. Jag anser att dom räddade mitt liv.