Sonens utredning klar
Det har rullat på ganska bra med nioåriga sonens utredning. Vi tog kontakt med BUP strax före jul och testerna och intervjuerna avklarades under våren. Nu efter sommaren har det varit ett par kompletterande undersökningar, och igår fick han diagnosen ADHD. Ingen blev väl särskilt förvånad över detta, men det känns ändå rätt befriande. Psykologen berättade att sonen har en hög begåvning, men tämligen urusel koncentrationsförmåga. Han är även överaktiv samt har bristande impulskontroll. Ett skolexempel på ADHD, med andra ord. Precis som sin far. :-) Även om vi inte kommer hålla detta hemligt IRL, så tror inte jag vill skriva så mycket mer om sonen här på den öppna sajten. Men jag har en hel del frågor. Får väl söka inträde i Kuddrummet så att jag kan ventilera lite mer ingående… Det tar väl lite tid att smälta alltihop, det har varit en otroligt grundläggande utredning. Vi har blivit rejält manglade hela familjen!
Skönt att han fått en diagnos så han kan få den hjälp han behöver :) Och ni kan få det stöd ni behöver!
Håller med Hera.
Hoppas ni får bra hjälp och stöd.
Kan tänka mig att, ialla fall jag, skulle uppleva en utredning av barnen än tuffare på alla plan än vad det var att göra utredningen på sig själv.
Ja, vi hoppas att diagnosen ska öppna lite dörrar i skolan om inte annat. Den här kommunen ger helst inte stöd efter behov, utan efter formella diagnoser… Frågan om medicinering ska utredas nu, det blir en egen omgång. Pust!