ångest av concerta/ritalin
Är det bara jag som får ångest av dessa perparat?
Jag slutade helt med Ritalin för en vecka sen pga det och sen var det ngn som sa att det kanske räcker med halva dosen för mig så idag testar jag med att bara ta en tablett Ritalin och genast fick jag tokångest. Jag testar veckan ut och funkar det inte lägger jag av
Synd att du kände av ångesten även på en lägre dos. :(
Min personliga erfarenhet, är att man känner av relativt snabbt hur man svarar på denna typ av mediciner, då de skiljer sig avsevärt från t ex antidepressiva vars effekt uppnås först efter en längre tids användande. Visst kan det dock vara så att vissa biverkningar avtar med tiden, även när det gäller Ritalin eller Concerta, men om ångesten kvarstår även vid en lägre dosering tycker jag nog att du gör bäst i att avbryta medicineringen och meddela din läkare detta. Det är ytterst individuellt hur vi svarar på de substanser medicinerna innehåller.
Jag måste dock fråga dig en sak: Har du en ADHD-diagnos? Jag må vara lite smått förvirrad och ha fått saker och ting om bakfoten nu, men är inte du diagnostiserad med "endast" AS? (Jag förklarar anledningen till min fråga i nästa inlägg.)

Jag fick oerhörd ångest av både Concerta, Ritalin och Medikinet, även vid låga doser utspridda på dygnet.
Avbröt behandlingen och äter sedan dess bara stämningsstabilisernade och antidepp medicin, samt mina kära zopiklon och numer Stesolid också vid behov.
Det är ganska vanligt att kvinnor med ADHD/As får ångestproblem av metylfenidat, men ge inte upp! Jag ska prova Strattera om två månader och kanske kan den medicinen vara mer till hjälp för oss med ångestproblematik?
Kram
#2 Jag förstår. Du skriver att du är lite tveksam till ADHD:n och det är nog lite det även jag är inne på. Jag kan ju omöjligt veta detta, det var mest en känsla jag fick. Tycker att du fick ett bra förslag i #3 angående Strattera - kanske kan det vara värt att testa?
#7 Jo, jag har ju ätit massor av olka sorter för ångest depp och PTSD men inget hjälpper utan jag mår bara sämre eller går upp i vikt. Det är ett dilemma det här
#8 Ja, tyvärr är det ju oftast den typen av biverkningar på sådana preparat och det gör det knappast bättre. :/ Men, som sagt, kanske Strattera kan vara ett alternativ? Om inte annat, kan du föreslå det för din läkare och se vad h*n har att säga om saken?

vat tråkigt ni får Ångest som biverkning av mentylfenidatet för mig är det tvärtom.
När jag glömmer min Concerta eller av annan anledning inte tar Concertan får jag ångest.
Men jag hade ju ångesten redan innan jag började med Concertan så inget som tillkommit.
Så för mig så försvann ångesten när jag började med Concertan.
Vi fungerar så olika fast vi har samma medicin så en konst att hitta en medicinering som fungerar ultimat.
Jag får huvudvärk och troligtvis av Concertan men den hjälper i övrigt så otroligt mycket så då är huvudvärken ett betydligt mindre problem en dom problem jag får om jag inte tar Concertan.
För finns inget man stoppar i munnen som inte påverkar oss både positivt eller negativt i kroppen. Oavsett om det är medecin eller det är att dricka vatten
Lasse