Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 10522 ggr
SSKAnna
0

Har du adhd+ värk??

Är det någon annan som har porblem med värk och måste äta medicin för det SAMTIDIGT som någon centralstimulerande medicin?

Jag har haft ont i ryggen sedan jag var 16 och har ätit flera olika preparat för detta. Värken försvinner inte så jag har inget val, jag måsta ta något för den.

Nu har jag Temgesic, som jag har ätit i närmare 14 år, sedan jag började med Lyrica har jag dock halverat dosen :)

Min nuvarande läkare tycker att det "strider mot behandlingspolicy" att man äter cs och opiater vilket dock aldrig varit ett problem för mig.

Jag kan inte vara den enda med ADHD soim också har ont?? Jag vet att fler äter cs+värkmedicin och jag undrar var ni finns?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Amizcupcake
0

Läste i någon adhd-bok att tjejer med ADHD ofta får fysiskt ont. Att det psykiska gör att ifall man exempelvis är ledsen kan få svinigt ont någonstans i kroppen, så tror man att man skadat sig. På bup sa dom till mig att om jag fick ont alldeles för ofta pga mina känslor etc så skulle vi fixa någon bra medicin som skulle hålla i sig hela dagen.

Jag har ju länge haft problem med äggstockarna, haft ont i dom men varje gång jag åkt till akuten, så har inget varit fel på mig. Därför har jag kopplat det till min oro över att bli en likadan mamma som min mamma, efter detta har det inte gjort lika ont… men det har tagit mig 5 år att lista ut det. Dock får jag fortfarande ont i dom till och från osv…

Men när det gäller andra grejer… exempelvis om jag trillar och får ett stort köttsår, får hjärnskakning, bryter armen osv så gör det inte alls lika ont som när jag får dom psykiska sammankopplingarna till smärtan i kroppen.

Amizcupcake
0

Men för tillfället äter jag bara vanliga panodil zapp. Åt det varjedag tsm med conserta förut.

[Varulv]
1

Min zambo tycks vara likadan, och jag har ju länge misstänkt ADHD (hon kan bland annat inte koncentrera sig när jag ska berätta någonting, utan fokuserar då på än det ena än det andra istället; hon kan omöjligen sitta still mer än ytterst korta stunder etc.). Hon har haft kronisk värk i leder och andra kroppsdelar i allom tid, men läkarna har aldrig kunnat finna något somatiskt fel egentligen; man har prövat en uppsjö mediciner på henne inklusive Lyrica etc.)

Admantine
0

Jag har ADD och, som läkaren tror, fibromyalgi. Har smärtor som flyttar runt hela tiden. Värst är nacken, axlarna och armbågslederna. Min partner har ADHD och nästan jämt hemsk värk lite här och där. Jag äter Treo comp och Concerta. Treon är ju inte bra för magen men det är det enda jag testat som hjälper. Min partner är mer restriktiv med värkmedicin men kan ta citodon eller treo comp ibland +Concerta.

kristina130
0

Ja, jag har ADHD + värk i en stelopererad rygg. Men jag är litet ( mycket medicinrädd ) , vågar inte äta mer än alvedon+ipren för min rygg. Tidigare hade jag citodon ( åt 8 st om dagen + Ipren ) men slutade med dessa när jag började med ADHD-medicin. Men, har du inga biverkningar tycker inte jag att det skulle vara några problem, det är jag som är så rädd, tror alltid att jag ska drabbas av det värsta.

mayolica
0

Ja jag har Ritalin och har oxå temgesic (buprenorfin) har fibromyalgi och det är den värktabletten jag tycker har gett bäst effekt hittils av alla jag provat. Jo visst går buprenorfin bra ihop med centralstimulerande.

Jag tror och har misstänkt länge, att fibromyalgi och ADHD mm kan ha ett samband?  (Jag skrev en tråd om det för ett bra tag sen)  Jag skulle kunna tänka tex att obehandlad ADHD skulle kunna utlösa fibromyalgi,mycket på grund av den press man utsätter sej för. Tex om man har familj och försöker få vardagen att funka normal,t och undrar varför det som flyter så lätt för andra tycks vara helt omöjligt, hur man än sliter käns allt helt hopplöst och man gick bara och undrade varför,vad är det för fel???

~ mayolica ~

SSKAnna
0

Tack mayolica!

Jag vet att det finns andra som har den här kombinationen utan problem också. Jag är nyfiken på var du går, om du inte vill skriva det här så kanske du kan sskicka ett pm?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Chestnut
0

Eftersom det finns ett vetenskapligt samband konstaterat mellan HMS (hypermobilitetssyndrom) och bland annat ADHD & AS kan jag tänka mig att det är rätt vanligt. HMS är dessutom en diagnos få läkare känner till, många med värk utan diagnos har HMS visar i princip all forskning som gjorts på området de senaste 10-15 åren… Vanligt dessutom att man feldiagnostiserats med fibro eller har fått sekundär fibromyalgi till följd av HMS.

(NT som på något vänster halkade in här i jakt på lite svar angående en familjmedlem med NPF)

Med vänliga hälsningar
Chess

mayolica
0

#8  Tack för info, kände inte till den diagnosen,men det kan mycket väl vara det som jag har?fast fibro som jag fick som diagnos efter utredning på spenshult för ca 15 år sen är ju snarlikt förståss, och det stämmer oxå?. Men jag tror ju inte att alla med fibro har samma grundsjukdom. Endel sorts fibromyalgier tror jag är kopplad till ADHD occ/eller andra neuro-diagnoser,men endel fibromyalgi tror jag kan ha andra orsaker?  Bra att du halkade in.Flört en länk till min tråd

http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/4d713d14b9cb46222105437e-adhd-fibromyalgi

~ mayolica ~