Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: adhd-add
Läst 4003 ggr
willowpysen
0

Så ledsen... vad ska jag göra???

Ja, vad ska jag som mamma göra? Har två underbara pojkar en i 1:an och en i förskoleklass. Den stora pojken med ADHD mår så dåligt. Det är gap och skrik och utbrott i princip varenda morgon när det är skoldags. Han hatar att gå till skolan och jag tror han har ångest oxå, precis som jag. Jag har själv ätit antidepp i tolv år och undrar om inte han oxå borde ha ngt. just nu får han Strattera och en liten dos theralen för att kunna somna på kvällen. Ska till BUP idag, disskutera medicin,skolsituationen, och ev. avlastning. Finns här någon förälder som har barn med ADHD el. likn som fått avlastningshjälp?

Själv låg jag inlagd på psyk.avd i två veckor för ett litet tag sedan.Min man och släkten ställde upp till MAX, men det håller ju inte i en evighet.  Och det är precis på bristningsgränsen igen. Jag orkar inte mer men vet inte vad jag ska göra. Lille pojken har Tourettes och autismspektrumstörning och mår oxå dåligt av stora killens utbrott. Själv är jag så utmattad så jag vill helst frånsäga mig alla förpliktelser, somna och helst aldrig vakna mer.

När den stora pojken mår bra är han helt underbar. och bra mår han när han har skollov. När han får vara ute i skogen och arbeta fysiskt. När vi hade massor med ved hemma som skulle klyvas, då var han med och bar och släpade, hur duktig som helst och han var så glad. Han älskar djur och natur och egen tid med pigga avslappnade föräldrar och hatar krav, tider att passa, stress och skolarbete. Jag älskar ju min familj, men jag orkar inte ta hand om den…. Just nu hemma själv, efter stort besvär är barnen i skolan och jag bara gråter när jag är själv, vet inte vad jag ska ta mig till……

"En stund i taget - här & nu"

martdat
0

När min dotter var i den åldern så hadde jag hjälp via socialen av något som hette familjehuset här, i stödjande syfte. '

jag fick chans att prata en massa och de var med o stöttade så jag vågade göra saker med min dotter utan att riskera att hon fick utbrott när jag var själv och inte kunde hantera det hela.

de var med mig o handlade och gjorde utflykter och ibland satt jag bara där o pratade o mådde dåligt.

de var ett bra stöd i vardagen även om de inte kunde lösa grundproblemen,,

jag vet även familjer som fått hjälp på morgonen att lämna till skoaln med hjälp av dem för att det skulle bli mindre konflikter,. min dotter har ADHD. asbergers. tics, ODD o heteretopi i hjärnan. men när hon var i den åldern hadde hon ingen diagnos satt av läkare,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kristina130
0

Förstår att det måste vara fruktansvärt tungt för dej, det kan verkligen inte vara lätt att hålla ihop själv i din situation.

Ett tips ( och jag hoppas att du verkligen inte tar illa upp, för det är inte menat så!!! ). Jag har själv varit avlastningsförälder åt en kille som hade DAMP ( det hette ju så förr innan ADHD-diagnoserna kom ) . Jag hade honom varannan helg så att föräldrarna skulle få möjlighet att vila. Tror du att det skulle vara en möjlighet för Er, för ni måste ju också få vila iblnad, och bara vara. Ingen människa orkar annars!!! Och, då får ju killen göra av med litet enerfi och ni blir förhoppningsvis litet piggare.

Detta var bara ett förslah, som jag tror skulle kunna vara bra för er.

Kramar i massor!!!!!!

kristina130
0

Ser att jag som vanligt läst slarvigt;)). Du har rätt till avlastning. Och, det är inte alls ovanligt att man ber om det när man är i din situation, man är inte mer än människa!

martdat
0

känner tyvärr ijen känslan, kollappsat  flera gånger under årens lopp, sjukskriven jusst nu för gränsen blev nådd.

har du bra stöd av din man elr har han samma känsla som du??

JohannaEkroth
0

Lillpojken har ju rätt till LSS med sin AST-diagnos(autismspektrumtillstånd). Det vet du säkerligen och har säkert läst om vad det är.

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,

Tyvärr har inte din äldre kille automatiskt rätt till LSS (lagen om stöd och service) men man kan ansöka enligt punkt 3, men det är inte säkert att han får det.

_3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

_

Tio olika typer av stöd

LSS innehåller tio olika typer av hjälpinsatser. Insatserna är

• rådgivning och annat personligt stöd
  • personlig assistans
  • ledsagarservice
  • kontaktperson
  • avlösarservice i hemmet
  • korttidsvistelse utanför hemmet
  • korttidstillsyn för ungdomar över tolv år
  • bostad i familjehem eller bostad med särskild service för ungdomar över tolv år som behöver bo utanför föräldrahemmet
  • bostad med särskild service eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna
  • daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd och hjärnskador som man har fått i vuxen ålder.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

willowpysen
0

Ja, vi kommer förmodligen söka hjälp i form av avlastning. Jag skulle vilja ha lite "egen tid" dels tillsammans med den stora pojken, kunna hitta på ngt som han verkligen gillar och bara umgås med honom, och en annan gång samma med den lille pojken och någon gång vill jag kunna ha en "dejt" med min man innan förhållandet går åt skogen.

Nu under skoltid är jag ensam hemma och det behöver jag verkligen vara, det är en befrielse att bara vara och slippa konflikter. Just nu är jag sjukskriven till halva september, men det lär väl bli förlängd sjukskrivning, finns lixom inte på kartan att börja jobba som jag är nu, när jag bryter ihop för minsta lilla. Somnade ca. 20:30 igår, gick upp 7:15, och ska gå och lägga mig igen om en stund så jag orkar med att vara på BUP i e.m. Kan sova klockan runt om ingen väcker mig.

Min man skulle försöka börja jobbet senare nu några dagar så jag slipper ta morgon-fighten med lämning i skolan. Men det är inte heller hållbart i längden. Vet snart inte vad jag gör och ju mer jag tänker på det desto mer ångest får jag. och desto mer längtar jag tillbaka till psyk.avd. Är utskriven nu, men önskar att jag haft permission istället så att jag kunnat åka tillbaka.

willowpysen
0

#5 Tack!!!

willowpysen
0

Som det ser ut nu så får pappan ta lite föräldraledigt och ta lämningarne på morgonen…. Bara där föll en stor tyngd från mina axlar, och nu trappar vi ner stratteran för att sätta in sertralin och s om det blir bättre av det, annars är det Metamina som vi i så fall får pröva. men vi får ge ssri-medicinen nån månad och se om det blir bättre. Ska även ha möte med rektor, lärare och speciallärare angående skolgången.

Känner mig själv som om jag bara överlever en dag i taget, har ingen livslust precis, men får hoppas på att längre fram…… då ska det bli bättre……..

martdat
0

kram.