Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: adhd-add
Läst 4963 ggr
Moshimoshi
0

Jag blir bara smalare och smalare...

Hej gott folk!

Jag är en man på 38 år som fick min (ADD)-diagnos för ca ett halvår sedan.

Jag var otroligt peppad inför utsikten att få chansen att styra upp mitt liv med hjälp av medicinering, och jag kan inte direkt påstå att jag är mindre peppad sedan jag började. Jag funkar helt enkelt jävligt mycket bättre nu, och har ett mycket gladare humör också (nästan den största positiva förändringen).

Men jag har åkt på en jobbig biverkning. Det är så att jag redan från början är smal. Jag har alltid haft en effektiv förbränning och har kunnat äta i princip vad som helst utan att vare sig gå upp eller ner i vikt.

Efter start av medicinering (Medikinet) så har jag nu rasat i vikt. Totalt har jag gått ner ca fem-sex kilo. Det låter inte mycket, men med tanke på att jag inte hade ett gram överflödigt fett innan, så är det mina muskler som ryker. Jag fattade inte först vad det var som pågick, mer än att jag hade ont i kroppen, men efter ett tag såg jag i spegeln att jag hade gått ner ganska mycket.
Det här rycker tyvärr undan det självförtroende jag vunnit på att känna mig smartare och mer effektiv. Jag har övervägt att sluta, men inser att det inte är möjligt att gå tillbaka till den jag var tidigare.

Jag har varit hos en dietist och vi har gått igenom mina matvanor (som redan var bra), men kom överens om att jag skulle äta mer mellan måltiderna, vilket jag också gör. Men jag fortsätter ändå gå ner i vikt! Jag tycker egentligen att jag äter *mer* nu än innan. Jag tänker verkligen på att lassa på, oavsett om jag är hungrig eller ej, och äter betydligt mer fet mat, nötter, frön, torkad frukt, fet fisk osv än vad jag någonsin gjort tidigare i mitt liv. Mer balanserat och mycket mer kalorier. Ändå går jag inte upp ett gram - snarare tvärtom.

Någon annan här som har haft liknande problem och som har några erfarenheter eller strategier kring detta?

Jag vet att detta inte är ett problem för många. Men för mig som redan är smal, är det ett stort problem. Jag vill ju helst inte försvinna helt…

JohannaEkroth
0

Jag har inte samma problem, men har bara en simpel fråga. Kan du inte få energidrycker/proteindrinkar utskrivet?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Moshimoshi
0

Jag frågade faktiskt om det, men dietisten ansåg (vilket jag tycker var förnuftigt) att det inte var någon bra idé eftersom det inte är en direkt varaktig lösning (om jag ska fortsätta medicinera livet ut). Å andra sidan kanske det är en idé om ingenting annat fungerar, som en sista utväg.

Caf_Roy
0

Det är väl bra för att få tillbaka de kilon du tappat och som understöd tills du hittat en diet som fungerar.

Och några universala sanningar som kanske är lätt att glömma bland alla tabeller och näringsvärden:

1. God mat tar mindre plats i magen än äcklig

2. Det finns alltid plats för efterrätt

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Ladydragon
2

ett tips är att det kan nog va en god idé att gå till doktorn om du inte redan har gjort det så dom får utreda dig ordentligt

jag tycker det kan låta lite som att ämnesomsättingen inte riktigt fungerar…

AnneN
1

Säger som #4 kolla upp ämnesomsättningen, det kan vara så att du har hyperthyreos (rubbning i sköldkörteln).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[aspie]
0

Men är det inte så att de flesta som äter medicin för ADHD går ner i vikt? Det gjorde även jag. Vet många som varit tvugna att sluta medicinera adhd:n för de fått för kraftig viktnedgång. Eller har jag missförstått nu som vanligt? Obestämd

Admantine
1

Jo, det verksamma ämne i de medicinerna gör att aptiten kan minska och ämnesomsättningen kan öka. Tack å lov tycker jag som var rejält överviktig innan. Nu efter att ha ätit Concerta ett par år går jag ner mycket långsammare, så det verkar ge sig med tiden för mig även fast jag nu också fyller på med Ritalin på morgonen för att överhuvudtaget vakna.

Men jag tror inte att det avstannar helt med viktnedgång om man äter mat på normalt sätt, dvs inte svullar i sig, kanske någon annan här är mer insatt och har ätit medicin under längre tid kan svara på det?