Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 9543 ggr
Karmatarerskanise
0

Mediciner och alkohol

De flesta mediciner som Ritalin, Concerta, lyrica mm. bör inte blandas med alkohol. Avstår ni som äter medicin helt från alkohol, eller händer det att ni dricker ibland?

[WX5]
0

Dricker ingen alkhol så jag har inte testat denna kombination.

Svea-
0

avstår i princip ..men det händer att det blir någon alkohol ibland.dock mkt mkt sällan.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Spacegirl31
0

Jag dricker inte alls numera.

* ~* Ha en bra dag *~*

Blomkrukan
0

När jag åt antidepp så drack jag alholhol någon gång, kanske en gång/halvår. Kände inget speciellt genom att blanda medicin och alkohol.

Karmatarerskanise
0

Olika mediciner påverkas på olika sätt av alkohol, medans vissa mediciner inte alls påverkas. Många mediciner förlorar effekten, vissa gör att man kan bli mer påverkad av alkoholen, andra gör att man känner av biverkningarna mer.

Och en del människor märker inget alls.
Sen finns de ju de mediciner som påverkar lever och njurar och då bör man absolut inte inta alkohol i kroppen.

Freke
1

problematiken som samhället ser med brukande av centralstimulerande medel som Concerta och Ritalin är, gör att du kan dricka mycket mer utan att bli påverkad i samma utsträckning vilket gör en samhälls risk enligt dom..

Där av råder dom att man inte dricker under medicinering, men det är inte så att kroppen tar mer skada, för alkohol är trots allt den drogen som kroppen tar mest stryk av i alla lägen

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Tassy]
0

Nu äter jag inte medicinerna själv, men en vän till mig hoppar helt enkelt över concertan den dagen, eller så blir det nåt glas ändå, han känner inte av det säger han.

coffee-girl
0

#6 Jag misstror dig inte! men jag vill ändå fråga, eftersom ett ex till mig, som drack för mycket och hade Concerta hade en annorlunda reaktion.

H*n tålde mer alkohol första timmarna, tills Concertan hade gått ur kroppen. Då kom all fyllan på en gång istället. Inte alltid kul, om jag gick till stan, med en spiknykter partner, som utan att dricka mer blev blev jättefull efter en stund när bara alkoholen återstod av det vederbörande hade satt i sig. H*n sa också att det är så man reagerar. Men det är säkert olika…

Själv tar jag ingen medicin mot ADHD, eftersom Ritalin inte hjälpte mig och jag inte fick testa några andra sorters cs.

Freke
0

#8 klart att det är olika på olika individer, likadant som det finns folk som inte tål något vare sig med eller utan medicinering.

Som alltid finns det ingen regel eller fullständigt faktum, men det som är helt säkert när det gäller cs och alkohol så är det ingen större fara då inga inre organ tar mer stryk av kombn cs-alkohol eller bara alkohol..

Då den stora boven i det hela är alkohol..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Zaphix
0

Dricker inte alls numera, ser inte riktigt vitsen med det nu. Äter för mycket medicin för att det skulle fungera, måste t. ex. äta sömnmedicin varje kväll vilket är lite onödigt att blanda med alkohol.

Äter även många andra mediciner som inet ska blandas med alkohol, men har druckit med dom ändå.

Jag mår bättre av att inte dricka alkohol, så ajg gör inte det längre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Spacegirl31
0

Äter man t ex Lyrica så ska man INTE dricka alkohol, det står i FASS att man bör avstå från alkohol under behandlingen, man kan enl FASS hamna i koma..

Jag är av samma åsikt som dig Zaphix.

* ~* Ha en bra dag *~*

Karmatarerskanise
0

#11 Alla de mediciner jag räknade upp är mediciner som man avråder att blanda med alkohol.

tarotlasse
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kombinationen med Concerta/Ritalin är inte alls bra och kan ge förödande effekter.

Vet en kille i 18 års åldern som medicinera med Concerta som drack 4 starköl på en fest och blev medvetslös och fick föras till sjukhus.

Jag själv dricker alkohol fortfarande kan ta ett glas vin eller så till maten då och då.

Men vet jag med mig att jag ska på en fest eller ngt större firande så hoppar jag över concertan den dagen.

Ngt som även min läkare har rekomenderat mig att om jag ska inta alkohol vid ngt tillfälle så ska jag låta bli concertan den dagen.

Lasse

Spacegirl31
0

#12, ah, såg inte att du nämnt Lyrica.

* ~* Ha en bra dag *~*

Karmatarerskanise
0

Glad

[Fiction]
0

Jag dricker visserligen rätt sällan, men det händer att jag dricker trots att jag medicinerar med Ritalin. Om jag skall dricka på kvällen, tar jag min morgondos som vanligt men hoppar över eftermiddagsdosen. På så vis bör det mesta ha gått ur systemet innan jag druckit ngt alkoholhaltigt. Har hittills inte känt nånting alls av detta - och då har det hänt att jag har festat till ganska rejält nån gång.

Rekommenderar det dock inte och vill understryka att det säkerligen är individuellt hur man reagerar på kombon Metylfenidat - alkohol.

[WX5]
0

Man skall nog inte ta dagen efter heller för alkholoen finns ännu kvar i kroppen. Tänker jag fel eller?

Karmatarerskanise
0

#17 Beror nog på hur mycket man har druckit. Super man till det sitter det kvar nästa dag också.

[WX5]
0

Okej. Glad

[Narcissa]
0

har druckit en gång sen jag började med atarax, inget hände utom att jag sov i lite mer än ett dygn. Har faktiskt ingen aning om det är så farligt att dricka när man tar atarax, men tror inte att det skulle hänt något alls om jag inte hade överdoserat.

Karmatarerskanise
0

#20 Alkohol kan förstärka effekterna av atarax, så det rekommenderas inte.

[Narcissa]
0

#21 aa ok, men vet du om det e mkt farligt att dricka om man tar 25g 2 ggr om dagen (asså vad kan hända)? inget jag planerar att göra dock, bara undrar :)

Karmatarerskanise
0

#22 Det är olika från person till person. Så det kan vara farligt.
Du kan alltid fråga din läkare om det.

Man ska aldrig blanda mediciner med alkohol.

[Narcissa]
0

ok :)

Perceptionjavisst
0

Hey! Dricker och blir betydligt mer lättpåverkad. Concerta plus antidepressiva. Billig i drift så att säga. Tre alkoläsk och festen är startad.

tarotlasse
0

Vad tusan har du för Läkare det är inte tillåtet att blanda Concerta o antidepreciva kan ge fruktansvärda biverkningar

När jag började med consertan så fick jag först trappa ner och sluta med den antidepresiva medicinen för dom går inte i hop kemiskt,

När jag sedan gick till apoteket så blev det även där ett jäkla hallå o ville först inte lämna ut Concertan efter som jag hade ett recept på antidepresiva att plocka ut.

För en livsfarlig kombination förklarde dom på apoteket.

Nu i våras gick jag in i en depresion och min ordinarie läkaren var inte där så fick en annan o han ville vill skriva ut antidepresiva men datorn larmade och sa att han inte fick kombinera Concerta o antidepresiva han letade efter om det fanns ngt undantag o som skulle fungera i hop men det fanns inte.

Så var bara att välja antingen antidepresiva eller Concerta absolut inte båda.

Lasse

Perceptionjavisst
0

Hej Lasse! Tack för ditt inlägg!
Det har jag aldrig hört talas om? Jag som träffar läkare och sjuksköterskor på löpande band. 

Någon annan som käkar båda medicinerna?

Zaphix
0

Jag har ätit antidepressiva tillsammans med Concerta och Ritalin i två år uutan att varken läkare eller apotekspersonal har nämnt något om det.

Jag tror det beror på vilken typ av antidepressiva det är, jag äter inte SSRI-preparat, kanske är dom man inte ska blabda?

Min och Dackes blogg

Perceptionjavisst
0

Jo jag äter ett SSRI-preparat vid namn Cipralex. Vad äter du Zaphix?

Zaphix
0

Voxra, går på dopamin och noradrenalin istället för serotonin.

Min och Dackes blogg

Perceptionjavisst
0

Är det inte MAO-hämmare som inte ska ätas tillsammans med Concertan?

Perceptionjavisst
0

Enligt google är varken Cipralex eller Voxra en MAO-hämmare så vi kanske kan simma lugnt? : )

Karmatarerskanise
0

#26 Det beror ju helt på vilka ämnen som antidepp medicinen innehåller.
Finns ju så många olika mediciner, så att säga att man inte kan blanda någon som helst antidepp medicin med Concerta blir ju väldigt fel.

lilli-l
0

Min läkare på ÖVP sa att det inte är något problem att äta cipralex och Concerta samtidigt.

Samma sa dotterns läkare på BUP. Att det går bra att kombinera dom två, inga problem.

Man blir ju lite misstänksam, men samtidigt ska ju dessa två läkare veta det..tycker manObestämd

Men jag har mött läkare förut som sa att det var helt ok att äta Tramadol och cipralex tillsammans och det ska man INTE!

Båda höjer serotoninhalten och man kan få serotogent syndrom och det kan vara förenat med livsfara om man inte kommer fort under vård.

Suck! Det fick jag reda på genom läkemedelsupplysningen! Skrämmande va?

Carpe Diem….Fånga dagen

Karmatarerskanise
0

#34 Jasså? VAr kan man se information om att tramadol höjer seratonin halten?
Trodde det var ett morfin liknande preparat.

lilli-l
0

#35 På Janusinfo.se kan man gå in och kolla interaktioner mellan olika läkemedel och då ser man att cipralex och tramadol ska undvikas att tas samtidigt, p.g.a risken för serotogent syndrom.

Men det är också ett morfinliknande preparat.Flört

Jag som är jättekänslig för läkemedel och biverkningar m.m mådde jättedåligt av kombinationen tramadol+cipralex. Kändes som om jag skulle få epileptiska anfall! Som om kroppen skulle börja krampa, och när jag pratade med läkemedelsupplysningen så sa dom att jag INTE skulle äta dom medicinerna tillsammans!

Men oxycontinet går bra ihop med cipralexen och det sa dom även där på läkemedelsuppl. att den kombinationen är bättre.

Janusinfo har något som kallas "kloka listan" och den är jättebra. Man får registrera sig för att få tillgång till sidan, men det är gratis iallafallSkrattande

Carpe Diem….Fånga dagen

vuxenadhdbipo
0

Skulle absolut inte dricka med tex Concerta osv. Man ska ju inte dricka med något eg. Men jag gick ut ibland då jag låg på maxdos lyrica och även hade lamotrigin och sertralin. Skulle tippa på 10 ggr/år. Men sen gärna 1 dl vin då och då till maten.

Skillnaden motför omedicinerad skulle jag vilja påstå är att jag blev väldigt mkt tåligare mot alkohol.

Vet däremot andra som alltid blivit väldigt snedfulla. 
Och de flesta "lössläppta". Om det berott på alko+medicin eller bakomliggande diagnoser låter jag vara osagt ;)

Oliviahack
0

Jag tar Strattera för min ADD, vet någon om det är farligt att dricka med den i kroppen? Jag tar den dagligen.

Karmatarerskanise
1

#38 Sök på din medicin i fass.se, där står det om man kan blanda med alkohol eller inte.

Amizcupcake
0

När jag käkade Concerta så drack jag inte alkohol om jag hade Concerta i blodet. Men eftersom jag tog pillret vid 7 så kunde jag dricka vid 20.00 om jag ville. Eller så skippade jag tabletterna helt den dagen. Sen beroende på hur jag kände mig dagen efter så kunde jag skippa Concerta också. Om jag kände mig bakis så skippade jag, kände jag att jag var som vanligt så tog jag piller.

Men nu när jag tar Strattera så vet jag inte hur jag ska göra… den medicinen sitter ju i dygnet runt…. Det står inte på bickpacksedeln att man INTE får ta den i samband med alkohol.

Det enda jag vet är att man inte får ta alkhol med metylfenidat, men det är ju inget sånt i Strattera.

Är det någon som vet hur man ska göra med Strattera och alkohol?

För den medicinen är lite svårare att få ut ur blodet än vad det är med Concerta. Borde ha frågat doktorn.

[MissNathalie]
0

Jag käkar Citalopram och jag dricker alkohol. Det enda jag upplever är att jag inte känner mig lika berusad i huvudet som jag är i kroppen.

greenlight
0

jag äter Metamina och jag dricker ibland, med medicin när jag dricker känns det mer "normalt" jag blir på vanligt bra humör och fungerar(jag dricker mig inte jättefull, utan mer berusad)… utan min medicin blir jag mer trött och tråkig av alkohol.

jag håller mig till samma dos som vanligt och om jag tål mer eller inte vet jag inte, men jag behöver inte dricka mycket för att vara nöjd

kristina130
0

Jag dricker inte. Jag drack inte innan jag började med mediciner heller, får sådan panikångest dagen efter att jag ansåg att det inte var värt det.

Moshimoshi
0

I början kände jag inget behov av att dricka men har sakta men säkert åtefått mina "dåliga vanor".

Den enda skillnaden jag märkt är att jag känner en bättre effekt av medicinen på en öl. Men därpå så tycker jag det känns som en vanlig fylla.

Vad är det egentligen, förutom att vissa biverkningar kan förvärras, som är riskabelt med alkohol och CS? Några rent fysiska risker - om vi bortser från att alkoholen i sig är skadlig (i för stora mängder)?

Karmatarerskanise
0

Medicinen fungerar inte är väl det största problemet har jag fått veta. OCh en del mediciner påverkar redan lever och njurar, så alkohol på det blir ännu större belastning.

greenlight
1

#45"Medicinen fungerar inte är väl det största problemet "

det känns mest realistiskt, eller att effekten blir sämre

Karmatarerskanise
0

#46 För mig är det samma sak, om effekten blir sämre fungerar ju inte medicinen som den ska.

greenlight
0

#47 okej, själv kan jag känna mer eller mindre effekt av medicinen olika dagar, men i vilket fall hjälper den mig mycket

mayolica
0

Dricker nästan ingen alkohol,en cider 2 gångeer om halvåret och några små glas likör till jul. Jag mår inte bra av alkohol,blir jag sugen på nån cider och köper hem några kan jag dricka en sen blir dom stående tills någon annan får syn på dom och dricker upp dom. Jag tror att det beror på att mediciner och alkohol inte går bra ihop så kroppen säger ifrån.

~ mayolica ~

Admantine
0

Aha, nu fick jag veta lite nytt… Jag äter Concerta sedan ca 2 år tillbaka och har druckit en hel del vin, men min läkare har inte sagt något!
Eller så har jag inte uppfattat det eller glömt det. Jag har undrat varför jag tålde så mycket, nu förstår jag.

Jag har visserligen det senaste halvåret inte varit särskilt sugen på vin eller alkohol, så det blir något glas ibland bara. Men jag kan inte hoppa över att ta medicin en dag för då slocknar jag som en bäbis tidigt på kvällen efter att ha varit som en zombie hela dagen. Undrar hur alkohol på det skulle funka… Antagligen skulle jag somna direkt efter ett par klunkar bara.

Skrattande