konsentration adhd
Har ni alltid svårt med konsentrationden eller kan ni fokusera på saker ni är intreserade av?
Själv är jag sådan att är något för mig inte intresant är de nästan omöjligt att fokusera trots medicin.
Men om något intreserar mig blir jag hyper fokuserad o hör inte om någon pratar med mig.
Tex jag har hittat en intresant forsknings atickel som jag läser o en kompis kommer riger på dörren går in säger hej. Så hör jag inte för än denne vrålar HALLÅ!!
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Alltid mer eller mindre problem med fokus och koncentration. Vare sig det är nåt som intresserar mig eller inte. Men jag pendlar ganska bra om det är nåt kul jag pysslar med. Alltså om nåt händer runt mig, nån går förbi, nån mobil ringer eller vad som helst, kollar jag läget men åter går sen till vad jag gjorde. Men är det nåt tråkigt jag håller på med är det mkt svårare att åter gå till uppgiften. Blir så snabbt trött däremot av allt pendlande i uppmärksamheten.
Njäe jag har ju både ADHD och AS och man önskar ju att den där hyperfokus delen av AS kunde ha drabbat mig lite, men icke.
Jag kan aldrig fokusera och koncentrera, jag flyter iväg och blir grötig eller ping pong bollstankar som flyger åt alla håll.
Oavsett hur intresserad jag än är.
Dottern och sambon däremot, dom kan verkligen försvinna in i saker. På förskolan kan dom verkligen få "väcka" henne ur det hon pysslar med.
Sambon kan jag få tjonga till nästan för att få kontakt med i sånna lägen.
Sonen däremot verkar vara mer som mig på den punkten, hoppar hit och dit .
Mer eller mindre.
Oftast mindre.
Har alltid kunnat läsa, men koncentrerar mig inte så bra då heller, men kan hålla fokus rätt länge då även om tanklarna flyger hit och dit.
Kan hålla fokus ruskigt bra när jag kör häst, aldrig så bra fokus som då. :)
Utan medicin har jag enligt testerna sämre koncentrationsförsmåga är de flesta med ADHD till och med, men med medicin är det nästan liga bra som en vanlig människa. Men det är verkligen ifrån situation till situation där..
När det är riktigt illa så kan jag inte fokusera alls, oberoende av intresse.
När jag är i något slags normalläge där jag mår hyffsat bra så kan jag fokusera på intressanta saker som stimulerar mig. Läsa böcker, teckna och måla. Jag har haft perioder av hyperfokus som är riktigt trevliga så länge jag inte tar mig vatten över huvudet. Jag kan bli nästan manisk och sen krasha totalt efter några timmar.
Med medicin blir jag bättre på att organisera och att hålla energin uppe, men jag blir fortfarande lika lätt störd av distrationer. Jag håller just nu på att försöka anpassa min arbetsplats så att jag lättare ska kunna vara organiserad och hålla arbetsmoralen uppe.