Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1813 ggr
[Varulv]
0

Rikedomsvillkor

Hej!

Anser du, att

• det är okej att bli rik, bara man gör samhällsnytta
  • det är okej att bli rik på dobbel och spel, men inget annat
  • det är okej att bli rik på arv, men inget annat
  • det är okej att bli rik på vad som helst, bara man följer lagar och förordningar
  • det är okej att bli rik på vad som helst, så länge man inte ertappas med nån oegentlighet
  • det är okej att bli rik på vad som helst no matter what
  • det inte är okej att bli rik - på några villkor överhuvudtaget

ObestämdGlad

Allamej
0

det är okej att bli rik på vad som helst, bara man följer lagar och förordningar… Min åsikt. Men rik kommer jag aldrig att bli och jag får vara väldigt glad om jag klarar mig i huvudtaget

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Emo
0

Varulv, du har missat att tala om vad du lägger i begreppet rik

- men annars anser jag det är okej att bli rik på vad som helst, bara man följer lagar och förordningar + god moral och etik.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
2

#1 Ja fast man vet ju aldrig, Allamej… - En dag står du kanske där som miljardär… (under namnet "Pärledrottningen"…) Kyss

[Varulv]
0

#2 Jag hade närmast penga-rikedom i åtanke, Emo. Flört

Emo
0

#4 1 miljon, 5 miljoner, 10 miljoner (SEK) eller mer?

Är man rik när det kommer in mer än vad man ger ut, fattig om man ger ut mer än det kommer in eller har du en bättre definition.

[Varulv]
0

#5 Bra fråga, värd att fundera över.

Fattig, tja… jag känner mig inte fattig så länge jag äger en upplevelse av att  k u n n a  förverkliga något inköp eller dylikt (men behöver alltså inte realisera det, om jag inte känner att jag måste) - exempelvis: jag har ju en sådan där "tjock-dataskärm". Ibland tänker jag, att det skulle kännas lite fräscht och lyxigt att kunna unna sig en sådan där platt-dito… Vet jag att jag äger pengarna i och för sig, så behöver jag inte inköpa nämnd skärm så länge den gamla fungerar. Känslan av frihet finns där - sålunda känner jag mig inte fattig (i just det avseendet)!

"Rik" - ja det är man väl, när man plötsligt har fått ett nytt bekymmer: hur förvalta kapitalet!? När kanske  d e t  blir ett heltidsjobb: kapitalförvaltning.

Lagom är bäst, anser jag! Flört

Zaphix
1

Egentligen är det inte mig moraliskt rätt att bli rik så länge det finns fattiga. För mig är det etiskt korrekt att dela med sig av de pengar man har i överflöd till andra som är fattiga.

Sedan beror det ju på vilken nivå man räknar som rik också.. Till en viss gräns är det okej, men när man har över den gränsen är det inte okej.

Var gränsen går vet jag dock inte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Emo
0

Där tycker jag du träffat huvudet på spiken. Utmärkt definition:

"Rik" - ja det är man väl, när man plötsligt har fått ett nytt bekymmer: hur förvalta kapitalet!? När kanske  d e t  blir ett heltidsjobb: kapitalförvaltning

Skönt att inte vara rik.FlörtSkrattandeOskyldig

[Varulv]
0

#7 & 8

Och kanske är detta något att fundera lite over särskilt (kapitalförvaltning).

Du, Zaphiz, trumfar genast med, att man, som kapitalförvaltningsstrategi bör dela med sig till sina medmänniskor, så att det blir rättvist och lika.

Erinrar mig något citat i något sammanhang av Alfred Nobel, som blev ställd inför samma request (att ge åt de fattiga). Han gav emellertid nobben. Och försvarade sin ståndpunkt med, att han ansåg sig ha en bättre strategi i beredskap för att åstadkomma maximal lycka i samhället (och därmed utrota fattigdom, bör man förmoda).

"Att komma in i Guds rike för den som äger penningar torde vara lika svårt som för en kamel att gå igenom ett nålsöga" eller nåt sånt… Skäms säger bibeln någonstans.

Ja, sannerligen - att förvalta kapital, det är nog ingen dans på rosor…

Men att vara sant fattig, det är minsann ingen dans på rosor det heller… Obestämd

Wide Awake Dreamer
0

Rik tycker jag att man kan kalla sig när man kan klara sig gott på avkastningen av sitt kapital. Sen vilka summor det handlar om är lite vanskligt att säga, det beror ju helt på vilken livsstil man vill ha.

Och bara man följer lagar och förordningar, och i viss mån etik och moral, så tycker jag att det är OK att bli precis hur rik som helst. Men visst skulle jag föredra om världens rikedomar var bättre fördelade.

Och visst skulle man själv vilja vara rik, inte minst för att slippa oron för framtiden och känslan av att aldrig ha råd med något. Men å andra sida, med dagens finansiella oro i världen kan väl knappast någon känna sig säker.

Men om någon "råkade" ge en några hundra mille eller så, så skulle man ju inte direkt tacka nej… Skrattande

[Varulv]
0

Nej sannerligen icke, Wide Awake Dreamer! Flört

PiganX
0

Klart det är ok att bli rik, så länge man inte blir rik för att man är kriminell eller liknande. Och sen tycker jag att om man är rik, så kan man dela med sig av pengarna. Allra helst om man är sådär snuskigt rik. Då kan man göra något bra av pengarna, för andra som finns här på jorden.

[Varulv]
0

Erinrar mig "änkans skärv"… Obestämd

[Joanna76]
1

"det är okej att bli rik på vad som helst, bara man följer lagar och förordningar"

Och så länge man inte gör något omoraliskt. Fast nu säger jag emot mig själv. Så första punkten stämmer nog bättre på mig. Skrattande

PiganX
0

#14 Hur menar du med omoraliskt, om jag får fråga? Glad

muammar
0

Nej. Pengar borde inte existera, endast de rättfärdiga ska erhålla positioner.

PiganX
0

#16 Hur menar du?

Admantine
1

Jag tycker det är ok att bli rik pengamässigt om man inte trampar på andra individer som människor, djur och natur, samt att man använder en "rimlig" del av pengarna till sådant som gynnar andra individer. Sen hur mycket var och en anser vara rikt är ju individuellt…

[Joanna76]
0

#15 menar att man inte ska kunna bli rik på tex vapentillverkning. Sådant som är omoraliskt.

PiganX
0

#19 Jaha, du menar så. Ja, jag håller absolut med dig!
Jag tänkte att du menade att det är ok att vara rik så länge man inte är omoralisk (då tänkte jag mer på något litet misstag/snedsteg). Glad

muammar
0

#16 De mest upplysta ska inneha maktutövande positioner - resten ska lyda.

Admantine
1

#21. Du menar sådan där smarting som Idi Amin…? Som utnämner sig själv som någon halvgud som alla ska lyda annars får en ett skott mellan ögonen? :-D Lite extremt anar jag här…eller har jag fel?

muammar
0

#22 Idi Amin hade sina poänger, dock var han ej av rätta virket.

Liberalism och annat trams att tjäna pengar på inget ordentligt arbete är avskyvärt.

Admantine
1

#23. Nåja, enligt min åsikt hade Idi Amin ingen poäng alls, han var en diktator och tyrann av värsta sort och dessutom totalt vrickad. Men vad är ordentligt arbete man ska tjäna pengar på för dig?

gulzebra
2

Det är okej att bli rik sålänge det inte sker på andras bekostnad (då menar jag inte som i att man blir rik på att sälja det andra tillverkat utan värre grejer, typ barnarbete, folkmord, såna saker)
Exempel: Lundin Oil, Coca Cola, Apple, påven.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram