Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1596 ggr
Wide Awake Dreamer
0

Sjukskrivning-hur gör man?

Kom på att jag måste fråga en sak. Jag har nu varit sjukskriven sedan förra måndagen och skall troligen sluta mitt jobb framöver. Men visst är det så att man måste ha läkarintyg från och med andra veckan, som man sedan visar arb.givaren? Och efter två veckor blir det FK som tar över?

Jag kan inget om sånt där då jag aldrig varit sjukskriven i den här omfattningen tidigare. Men visst är det så att jag måste träffa läkare/psykolog redan denna vecka och få ett intyg? Shit, jag hatar att ringa till VC, jag vet inte ens vad jag skall säga den här gången. Jag försökte maila min fd terapeut på VC, men hon har inte hört av sig.

Maja2
0

Ja, du måste besöka en läkare för att få ett sjukintyg från dag 7, som du ska visa upp för din arbetsgivare, sedan ytterligare läkarintyg som ska in till försäkringskassan efter dag 14

[Nathalie62]
0

Det bästa är att ordna sådant redan nu så du har det klart innan det blir aktuellt och det är också lämpligare om du kan besöka din läkare istället för att ringa/meila, det ger oftast bättre "effekt" då.

Maria
0

Fem arbetsdagar (1 vecka)kan man vara hemma utan sjukintyg men sedan så krävs det sjukskrivning av en läkare.

Arbetsgivaren betalar de två första veckorna och sedan är det försäkringskassan som står för betalningen.

Jag är tveksam till att en psykolog kan sjukskriva dig. Jag tror det måste vara en läkare. En psykolog får ju t.ex inte skriva ut mediciner.

Det bästa är att du vänder dig till antingen din ordinarie läkare eller din vårdcentral.

/Maria

Wide Awake Dreamer
0

Jag har ingen ordinarie läkare utan har bara varit hos psykolog på VC tidigare. Men då gäller det alltså att ringa på VC och be att få träffa en läkare angående sjukskrivning? För det verkar ju inte gå att bara komma dit…

Maria
0

Har de ingen akutmottagning så måste du nog ringa snarast.

/Maria

[Nathalie62]
0

#4, Ja du bör få tag på en läkare på Vårdcentralen.

Wide Awake Dreamer
0

OK, tack för svaren!