Fick nyss brev om utredning!!
Nu är jag tillbaka efter att uppehåll från förra inlägget. Jo nyss dimplade det ner ett brev från psykiatri sydväst där det står att jag blivit uppsatt på väntelistan för en utredning, och att jag kommer få förtur m.m bla allt med vårdgarantin osv. Jag är så sjukt glad just nu!! även fast jag vet att det kommer dröja så viste att jag inte att jag redan skulle ställas i kö. Jag va ju på vårdcentralen i fredags och får redan brevet! Nu til min fråga. Mitt ex var på vårdcentralen i maj och fick då sin remiss, under hela sommaren har han varit tvungen att gå på två bedömningsamtal med 1månad emellan, och nu idag ska han få träffa en läkare. De ska sedan komma överens om dem tycker att det finns en grund för uredning. Hur kommer det sig att det gick så fort för mig? Känns lite orättvist, jag menar jag behövde inte gå på ett ända bedömningssamtal? beror det på läkaren kanske, eller på oss som personer? :/
// Carro
Grattis! Jag förstår verkligen hur skönt det kan vara.
Det där med att det tar olika lång tid kan mycket väl bero på vilken läkare man får träffa och också hur man uttrycker sig tror jag. I ditt fall så kanske din läkare var mer säker.
I mitt fall så bad jag aldrig om någon utredning själv utan det var min tredje psykolog som efter några månaders terapi tog initiativet. Jag hade själv ingen uppfattning om vad mina problem berodde på så det var skönt att hon snappade upp det och förstod vad det var.
Hoppas att ni båda kan få riktig hjälp nu :)
Det behöver väl inte vara så konstigt egentligen att olika individer kan vara olika lätta eller svåra att bedöma. Och det är ingens "fel", vare sig läkarens eller patientens - det bara råkar vara på det viset.