Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 2626 ggr
OogleMoogle
2012-09-07 19:26
0

Problem med beröring

Jag har under de senaste veckorna fått svårare och svårare att hantera fysisk kontakt. Jag har upplevt det här förut men inte speciellt intensivt och nu är det verkligen ett stort problem :/

Jag har gradvis mått sämre och sämre med begynnande depression, ångest och problem på jobbet pga min ADD, men det här med beröringen har kommit smygande och är nu ett stort problem i min relation. Igår så skulle jag gå förbi min sambo för att hämta vatten varpå han ville krama mig så där mysigt spontant och jag i princip knuffade bort honom ilsket utan att tänka på vad jag gjorde. Jag fick bara panik av tanken på beröringen fastän jag älskar min kille och vet att han bara vill vara snäll. :(

Hur gör man när man verkligen blir jättestörd av kramar, klappar och annan vänlig beröring av ens partner som bara vill väl? Jag älskar ju allt sånt annars men just nu är det jättesvårt och han mår dåligt nog som det är av att jag ständigt är ledsen och irriterad.

[Varulv]
2012-09-07 20:31
0

Jag kan faktiskt känna likadant, stundom. Tror att det beror på, att vi i ett slags cykler blir mer, eller mindre, sårbara för kränkningar i vår personliga integritet.

Om en annan person kommer och vill beröra - kramas, ta på osv. - så går det att tolka som att vederbörande gör anspråk på ens person. Ett slags tvång, således. Det kan vi under vissa omständigheter acceptera - under andra omständigheter inte acceptera.

Och i båda fallen är vi i vår fulla rätt! ObestämdFlörtCool

PiganX
2012-09-07 20:51
0

Jag kan krama människor i min omgivning, som t.ex mina vänner och min familj, inte okända. Men jag gillar inte klappar, eller att folk nuddar vid mig sådär spontant när man pratar eller så. Gillar inte heller att skaka hand med nya människor, eftersom jag inte ser meningen i att röra i varandra när man ändå säger hej med munnen, tycker i vissa lägen att det är obehagligt när nån rör vid mig, oftast om det är sådär spontant och självklart.

Så jag förstår dig. Prata med din partner, berätta hur du känner och att det inte är nåt personligt riktat mot honom.

OogleMoogle
2012-09-07 21:57
0

Jag tror att jag bara är ovanligt känslig för det mesta just nu. Hur kläderna sitter på kroppen, ljud, ljus och beröringen ingår i det där som liksom stör. Jag får försöka förklara hur det är och att det inte är hans fel. Jag är mest orolig eftersom jag är medveten om att senaste tiden har varit väldigt tuff för oss båda pga mitt mående och jag pratar mycket om olika saker som jag inte klarar eller som är svåra för mig.

Jag känner mig mest krävande och jobbig för det mesta eftersom relationen blir så ojämlik när jag ständigt behöver speciell behandling för att jag har problem :( Det här känns som det allra tråkigaste att behöva förklara.

PiganX
2012-09-07 22:50
0

Så känner jag också, att jag är krävande för att jag har mina problem. Men det är ju bättre att prata om det, än att gå runt och må dåligt över det. Tycker jag iallafall.

Styrkekramar till dig!

muammar
2012-09-07 23:18
1

Kort och enkelt, din sambo måste förstå att det inte fungerar med fysisk kontakt på det sättet just nu - försök förklara för honom, förstår han inte, så är det hans fel.

OogleMoogle
2012-09-08 09:49
0

Jag försöker att förklara lite i taget. Det har blivit lite överväldigande på senaste tiden när alla mina problem läggs på hög. Under vissa perioder så har jag det inte alls lika svårt, men just nu är är det ju så.

Jag vill ju kunna ha en relation där jag får förståelse och hjälp med mina besvär men samtidigt så känner jag inte att jag kan kräva hur mycket som helst. Jag kanske borde försöka få honom att ta del av den hjälp anhöriga kan få. Om vi nu ska leva ihop livet ut som vi så ofta pratar om så lär det ju hända fler gånger att jag hamnar i stora svackor och behöver anpassa min vardag.