Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 18521 ggr
PiganX
4

Biverkningar av Theralen?

Har ju börjat med Theralen (5mg tabletter) som jag ska ta varje kväll för sömnen, och dämpa ångesten. Men känner av flera olika biverkningar. Har läst lite om den och vet ju att man kan få biverkningar, men tänkte ifall det fanns nån här som ville dela med sig av sina erfarenheter.

• Jag blir ju seg av medicinen, vilket är meningen. Men om jag av nån anledning hetsar upp mig (blir stressad/arg) så får jag hjärtklappning, känns som att min ilska fördubblas typ. Den blir iallafall starkare än vanligt och det känns som om kroppen inte kan hantera den.

• Jag darrar mycket.

• Kan inte riktigt fokusera blicken på datorskärmen, blir svårare att läsa texter, och ögonen delar inte in texten i stycken automatiskt. Blir jättejobbigt att läsa, helst långa texter.

• Dagen efter känner jag mig nästan bakis. Skakis och ingen ork i kroppen.

Tänkte kolla med er som ätit/äter Theralen, om biverkningarna går över med tiden eller om det kommer vara såhär hela tiden? För om det här inte slutar så kan jag ju inte fortsätta.

Zaphix
1

Jag blir seg i huvudet dagen efter, snubblar mer på ord än vanligt och får inte fram det jag vill ha sagt. Måste prata långsamt och verkligen noggrant för att det inte ska trassla sig med munnen. Känner att jag framstår som rätt korkad dagen efter jag ätit theralene..

Men det beror helt på vilken dos jag tas, ju högre dos desto mer ångestlindring, men samtidigt så blir jag mer korkad dagen efter då.

Läkaren lät mig prova ut dos själv och när jag tog theralene nästan varje dag fungerade det bäst med 2 ml, nu när jag sällan tar det så räcker det med 0,75-1 ml..

Så ett tips är att prata med läkaren om du kan få prova dig fram med dosen själv och se vilken som fungerar bäst för dig. Kan ju vara så att du har för hög dos nu..

För mig blir biverkningarna mildare om jag tar theralene nästan varje dag, men tar jag det mer sällan blir det värre. Så kroppen vänjer sig väl antar jag och då minskar biverkningarna också.

Jag har alltså flytande theralene, aldrig provat i tablettform, men skillnaden lär ju vara rätt liten.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

PiganX
0

Jag känner likadant, måste prata långsammare och vara nogrannare för att inte sluddra. Fast ändå sluddrar man ju inte, utan det är mer att man snubblar på orden. Känns ganska jobbigt att prata.

Och min läkare har sagt att jag ska prova mig fram. Har märkt att det räcker med 2-3 tabletter för att jag ska bli trött, men min ångest lindras inte helt då. Och det är ångesten som håller mig vaken, och gör att allt blir jobbigt på dagarna.

Så jag bör kanske be om något annat?

Zaphix
0

Finns inte så mycket annat än alla dessa antihistaminer som man kan lindra ångesten med för stunden om man inte vill äta nåt beroendeframkallande. Kan ju vara värt att prova typ lergigan som är en liknande medicin, gav mig inte samma biverkningar iaf.

Ett annat alternativ är väl att prova mer långtidsverkande ångestdämpande medicin. Det som fungerar bäst för mig är lyrica, de biverkningar jag får av den är klart värda effekten. Äter mirtazapin på kvällen vilken gör mig trött och verkar ta bort lite av kvällsångesten, men tar några veckor innan den gav någon effekt. Den gav bara biverkningar i början, blev väldigt trött första veckorna av den, men nu har det gett med sig.

Tar inte theralene bort ångesten utan bara ger biverkningar skulle jag be läkaren att få prova andra alternativ.

Ett tips är att inte prova benzo och sånt innan du testat alla andra alternativ iaf.

Min och Dackes blogg

PiganX
0

Ska vänta och se hur det utvecklar sig, ska ju tillbaks dit om ett tag, minns inte exakt när. 2-3 veckor tror jag att det var, så jag får väl prata med min läkare om det och se vad hon säger.

Ladydragon
0

Själv äter jag Lergigan tabletter mot oro,ångest och sömnbesvär

dom biverkningar jag har märkt är torr i munnen och trött kan va lite trött dagen efter oxå

så Lergigan kanske kan va ett alternativ för dig

tänk nu bara på att får du det utskrivet så be om att få 100 st utskrivet direkt 30 st ingår inte i högkostnadsskyddet vilket gör det onödigt dyrt

jag håller helt med 3# prova först olika antihistaminer innan/om du ger dig på Benso då Benso är väldigt beroendeframkallande

PiganX
0

#3 Du tar de tabletterna till kvällen då, eller? Men dämpas din ångest under dagen då?

Självklart, tror inte ens en läkare skulle börja med att skriva ut sånt innan jag testat andra saker. Tungan ute

Ladydragon
0

kanske skrev lite luddigt jag tar Lergigan när det behövs helt enkelt ibland på morgonen ibland på kvällen

min dosering som jag har fått är 1 tablett 1-3 gånger dagligen alltså 1 tablett var 8 timme om det behövs

det beror helt på läkare tyvärr Obestämd min läkare vill hellre skriva ut beroendeframkallande läkemedel för mina sömnbesvär (Imovane,Stilnoct) än Lergiganen Skrikandes
men efter långa diskussioner med henne så verkar hon förstå att jag är väldigt nöjd med Lergiganen

i mitt fall så det va första jag fick prova va just Imovane helt vansinnigt enligt mig

Zaphix
0

Lergigan är en vid-behovs-medicin, inget långtidsverkande. Tar du det på kvällen sitter intge effekten i under dagen sedan, iaf gjorde det inte dt för mig.

Enda biverkningen lergigan gav mig var att jag fick en ännu sämre närsyn. Har glasögon för översynthet vanligtvis också, men lergiganen förstärkte det. Kunde inte läsa böcker även om jag hade glasögonen på mig. Blev dock bättre så fort jag la ned lergiganen..

Läkaren hade inte hört om den biverkningen innan, så lär vara ovanlig.

I övrigt är det en trevlig medicin biverkningsmässigt, iaf för mig.

Min och Dackes blogg

PiganX
0

Tack för era tips!

Biverkningarna är mindre idag, så på den fronten är det ju bra. Men min ångest dämpas inte riktigt, hade lite svårt att sova igår trots att medicinen gjorde mig dödstrött, just för att jag hade ångest. Har känt det på dagarna också, även om ångesten inte är lika kraftig på dagarna.

Deaadwalking
0

theralen har aldrig funkat för mig riktigt jag känner mig bara bakis dagen efter men det har väl aldrig egentligen lugnat ner mig. Jag får stesolid istället det funkar bra för mig =)

kristina130
1

Har du provat atarax? Jag har theralendroppar också som jag tar ibland när jag sovit jättedåligt, men jag blir som en zoombie dagen efter. Atarax är ju litet mildare, och det är inte beroendeframkallande.

PiganX
0

#10 Inte funkat för vad, ångest eller sömn?

#11 Nej, det har jag inte.

Grejen är ju att Theralen funkar bra för sömnen när jag tar ca 3-4 tabletter, bara det att jag inte funkar som jag ska dagen efter. Men den dämpar inte ångesten som jag hoppades att den skulle.

Deaadwalking
0

#12 Ja förlåt glömde visst av det inget av dom faktiskt. jag känner mig som sagt bakis av dom men dom har aldrig hjälpt mig vid ångest eller när jag ska sova.