ADHD vs ADD
Efter att ha tillbringat en hel del tid här på Bokstavsfolk, har jag noterat att många av er tycks göra en klar distinktion mellan ADHD och ADD. En skillnad som jag personligen inte gör, då jag upplever att ADHD och ADD är olika uttryck för samma sak. Låt mig förklara…
Som jag ser det, kan hyperaktivitet uttrycka sig på väldigt olika sätt. Å ena sidan, som en rent motorisk hyperaktivitet - en "oförmåga" att sitta still - och, å andra sidan, som oro, pillrande med småsaker och tusen tankar samtidigt. När man läser på om hur ADHD ofta tar sig uttryck hos tjejer, inser man ganska snabbt att den sistnämnda varianten är överrepresenterad här. Men varför hävda att tjejerna saknar hyperaktiviteten, när det bara är en fråga om att hyperaktiviteten tagit sig andra, mer stillsamma och inte lika uppenbara, former?
Personligen anser jag därför att det är rentav felaktigt att göra en sådan åtskillnad på ADHD och ADD, där ADD betraktas som någon slags motpol till ADHD genom dess "avsaknad av hyperaktivitet".
Hänger ni med i mina tankegångar? Och vad anser ni själva?
Men är inte att pilla med saker och inte kunna sitta still så också en typ av hyperaktivitet?
Jag tänker ADD som ingen hyperaktivitet alls, snarare tvärtom, underaktivitet. man kommer sig inte för saker och blir mest sittande liksom.
Kan ha helt fel.
#1 Jag håller med dig; som jag skriver här ovan, räknar jag också oro och att pilla med saker som en form av hyperaktivitet.
Men som jag förstår det, blir de personer som pillar med saker snarare än springer omkring som virvelvindar i rummet oftast diagnostiserade med ADD än ADHD. I mitt tycke, är det endast en fråga om hur den som utreder väljer att tolka beteendet. Mga väljer ju att tolka "hyperaktivitet" som just den fysiskt aktiva varianten som springer runt och verkar förbise det faktum att hyperaktivitet även kan inkludera en mängd andra beteenden som inte alltid är lika iögonenfallande för omgivningen.
Hmm, vad jag har läst så kan ADHD och i detta fall H:et stå för både hyper- (över) och hypo- (under) aktivitet.
Jag tror det t.o.m. stod så i atikeln om ADHD hos flickor här på sajten.
ADD = attetion deficit disorder = Uppmärksamhets störnings-problematik.
OT/ Vad jag har förstått så genom att ha svårt med uppmärksamheten så kan man även tappa bort saker och ting och och då man lätt distraheras av yttre stimuli verka en aningen okoncentrerad och därmed med sitt stissiga beteende verka hyperaktiv.
Saxat om ADD från: http://web4health.info/sv/answers/adhd-add-difference.htm
//"Thomas Brown beskriver vanliga symptom vid ADD (ouppmärksamma formen):
- Ofta lättdistraherad av yttre stimuli
- Ofta svårt att följa instruktioner från andra
- Svårt att bibehålla uppmärksamhet
- Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs
- Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter
- Svårt att organisera målinriktade aktiviteter
- Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan"//
Dvs ingenting om varken hyper eller hypoaktivitet.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#3 Jag förstår. Tack för att du bringade lite klarhet i detta.
Jag tycker det verkar som om mga psykiater har sin egen tolkning av ADD och att det råder delade uppfattningar huruvida det står för hypoaktivitet eller en hyperaktivitet som inte är fullt så uttalad som extremformerna (läs; en inåtriktad hyperaktivitet). Lite förvirring i diagnostiseringen, så att säga. Eller är det jag som har fått ngt om bakfoten nu?
ADD känns väl lite som en rätt okänd diagnos ändå för många. Tror många sätter ADHD som diagnos även fast ADD kanske skulle vara med passande.
Min läkare som satte diagnosen ADHD på mig förklarade att det fanns två typer av ADHD, en med hyperaktivitet och en utan. Hon nämde aldrig ens ordet ADD när hon pratade om det, utan det var alltid ADHD utan hyperaktivitet som hon sa.
För ADD är väl ett väldigt nytt uttryck?

Fast jag är mer smått hyperaktiv än runtspringande och har adhddiagnos. Läste en bok av en mamma till en dotter med ADD och det var hypoaktivitet där snarare än någon typ av hyperaktivitet. Dagdrömmande och så.
jag är 18 och har haft min diagnos (ADD) snart 1,5år och har varit väldigt tydlig på att det är ADD jag har och INTE ADHD.
all info jag fått (jobbar med funktionsnedsatta, diagnotiserade barn/ungdomar, föreläser även om min diag. för 3gången .osv) tyder på att ADD och ADHD nu ska heta bara "ADHD".
ADD = Attention Deficit Hypoactive Disorder
ADHD = Attention Deficit Hyperactive Disorder
Hypo är alltså (som jag fattat) min hyperaktivitet på insidan, i tankar, känslor osv.
jag tycker inte alls om ändringen då jag inte får en så kallad "ärlig chans" i varken skolan eller liknande då jag är ung och hittar på för att få det lättare för mig….
(fått ny lärare) Hej, jag ska bara nämna lite snabbt att jag har ADHD och koncentrerar mig lättare med musik så därför har jag min ipod med mig. lärare ) -aa de har alla här inne, gå och sätt dig…
Hejhej, jag ska bara nämna lite snabbt att jag har ADD och koncentrerar mig lättare med musik så därför har jag min ipod med mig.
lärare ) -jaha, okej. vad är det? och man får en ärlig chans att förklara.
tyvärr ser folk på ADHD som att man "bara har svårt att sitta still"….
Det har orsakat mycket förvirring hos mig, speciellt när jag sökt information för att hjälpa mig själv. Som jag har förstått så sätts oftast diagnosen ADHD i sverige oavsett hyperaktivitet eller inte medan i USA är det tvärtom. Där verkar det som att det heter ADD med eller utan hyperaktivitet. Förvirringen är TOTAL i min hjärna :P
Jag håller med trådstartaren i att det egentligen är samma diagnos men med olika uttryck. Jag föredrar ändå att göra en skillnad mest när jag ska förklara för andra som inte har så stor kännedom om diagnoserna. Om jag säger att jag har ADHD så tror inte folk på mig eftersom jag är så lugn. När jag då förklarar att ADD är ADHD där hyperaktiviteten inte visar sig utåt så förstår de flesta.
Jag kände länge (fram tills för typ en vecka sedan) att jag inte passade in på min diagnos eftersom min läkare sagt att jag hade ADHD. All information jag hittade om ADHD handlade om problem med att sitta still, att vara väldigt verbal, impulsiv och risktagande. Alla de sakerna är totalt motsatt till hur jag är och därför hjälper det för mig att identifiera mig med andra bokstäver :)
När jag hittade mer information specifikt om ADD så kände jag igen mig i allt och kände en större tillhörighet och hjälp av min diagnos. Egentligen är vi nog alla samma, men vi är väldigt olika ändå.
Jag är väldigt nöjd med diagnosen ADD, och känner det samma som er ovan att då får man en chans att förklara. Jag är extremt lugn och disträ utåt, som en kombination av sengångare och professor. Men i huvudet är det ofta kaos. ADHD-diagnosen känner ju de flesta till vid det här laget, och det skulle bli så fel att förknippa mig med den. Jag vet för jag är gift med en ADHD:are! Vi är olika som natt och dag, vilket kan köra ihop sig ibland för jag hänger inte med i tempot över huvud taget, som att handla tillsammans…jag lallar runt och tittar på alla varor medans min partner far runt som en duracellkanin och blir galen på mig när jag hasar runt i stilla mak… :-D
Jag har fördjupat mig i ADHD och "varianter" av detta på sistone.
Sverige är, och erkänner själva att vi är långt efter i forskning och information både till de drabbade, anhöriga och även inom sektorn "proffs" som ska kunna MYCKET om detta. Speciellt då man uppskattar att ca 3-5% av alla barn i skolan har det här. Trots detta så står skolor som frågetecken. 70% av alla de barnen har kvar problematiken som vuxna.
Att man blir av med sin ADHD med ålern - Om det beror på att man som individ har lärt sig hantera det och förutspå händelser själv, är högt insatta och på det viset skapat sig en fullt fungerande vardag, eller om det är en kompensation från hjärnans sida som har stabiliserat sig själv med tiden, vet man inte.
I USA där fenomenet är väl känt för allmänheten kan där båda kallas både ADHD och ADD. Där är det samma sak. Pga av det ÄR samma sett rent biologiskt. Det är symtomen som "skiljer" detta åt… i sverige…
Alltså, hur man betér sig som adhd:are är ju egentligen endast symtomen på en åkomma, som sitter i hjärnans drivcenter. Själva åkomman är den samma. Du har ett större behov av högfungerande struktur än de flesta andra. Av flera anledningar.
Att de i Sverige har skapat en skillnad i funktionsnedsättningen med att kalla det ahdh och ADD istället för ett enda samlingsnamn (ADHD), bara för att det kan uttrycka sig olika, har snarare skapat fler frågetecken än svar, framförallt när vi alla kan så lite om detta i Sverige, vilket jag personligen påstår är den primära problematiken i sammanhanget.
Nu på senaste ska man dessutom gå tillbaka till att bara kalla det ADHD, vilket väcker ännu fler frågetecken.
När man får en diagnos som individ eller som anhörig, så får du den bara rakt upp och ner. Ingen förklaring, ingen information, vilket är uselt! Infon får man liksom skrapa fram själv här och där. Och med tanke på åkomman just i detta fallet där ordning och struktur är en tråd för en fungerande vardag, så är det resonemangen bara så urfota korkat och inkompetent.
Men summan av kardemumman är: ADHD och ADD är biologiskt sett samma sak. Symtomen är det som skiljer dem åt.
Säg till om det är rörigt så ska jag försöka förklara lite tydligare. :)
#11 Väldigt bra förklaring! Jag har förstått det på samma sätt. Det är exakt samma diagnos men den ser olika ut utåt vilket egentligen är helt naturligt eftersom folk är olika.
Det är dock fortfarande grymt förvirrande, speciellt när man försöker söka efter information. I media och på nätet så finns en klar överrepresentation av den uppenbart hyperaktiva varianten av ADHD beskriven.
Ja, det är bara lite svårt att sortera fram de som är bra jämfört med de som totalt förstör mitt humör och självförtorende på bara några minuter. Om man gör en youtube sökning på ADHD så kan man få upp allt från seriösa informationsfilmer till scientologi-propaganda eller amerikanska tonåringar som blir höga på ADHD mediciner för att de tycker att det är kul. :/
Detta kan vara en bra början. :) Jag gillar henne alltså. Tycker hon är ball.
http://www.youtube.com/watch?v=xxb0rel5GMI
Gillar man presentationsidén så finns fler på sajten nedan: :)
Ja, den är awesome tycker jag. Jag har funderat på att spela in en egen video också men när jag försökte igår så tappade jag spåret hela tiden i sann adhd-anda och började flumma runt istället :P Dessutom är det lite läskigt att visa upp sig så.
Älskar Kakan! :D
Jag är väldigt nöjd med att ha fått diagnosen ADD, för det jag läst om det stämmer väldigt bra in på mig. Innan jag fick diagnosen hade jag länge känt at något var annorlunda med mig. Lade aldrig en tanke på ADHD eftersom man förknippar det med hyperaktivitet och det har aldrig funnits i min vardag.
Visst, det har varit svårt att hitta information om just ADD, men det jag har hittat hat stämt så bra överrens med det jag känner och upplever. När jag däremot har hittat information som ska rikta in sig på både ADHD och ADD, så tycker jag det är mer åt ADHD hållet och inte alls stämmer överens med mitt liv.
Så jag föredrar att säga att jag har ADD, även om det kanske inte är någon skillnad. Så känner jag att det är stor skillnad på mitt sätt att känna och se saker, emot hur det verkar vara med ADHD.
Jag kan dels jämföra hur min kusin har det och ser stora skillnader.. Så jag kommer alltid säga att jag har ADD, även om det inte existerar längre eller är felaktigt så anser jag att det är vad jag har. Jag har ADD, det står även det på pappet, så det så!
Hannah
http://bokstavsmama.blogspot.com/
Vill du berätta mer om din ADD, hur den ter sig och vad du tycker inte alls stämmer in på dig? :)
Vad är det för info du sett som stämmer bättre än annan info? Har du någon länk till båda? Är väldigt intresserad av att läsa både och. :)
Och ADD existerar visst. Klart det gör, det är ju en beskrivning av din adhd… typ som i alla fall för mig beskriver dina symtom mer än en ahdh diagnos som tar in hela skaran så att säga.
Jag behöver bara få ur mig… Jag har vart i skolan idag angående min son och jag fick inte en syl i vädret. Inte min man heller. Inte kuratorn heller!
Lyckades hålla god ton då men det hela kommer över mig nu. Vad irriterad jag är! En enda gång då jag fick avbryta en person som pratade om sonens "problem" och fick kort och gott säga att jag inte höll med henne! Hon "visste" hur man skulle "behandla honom". Varför har hon då "problem med honom" så att säga kan man undra? Vart på hon blev sur. Detta är hans klassföreståndare. De säger att de vill hans bästa men frågar inte oss om vad som faktiskt är bäst för honom?
Alltså jag är så himla irriterad just nu. Och de bromsar honom hela tiden! Han SÄGER att han är uttråkad. För miog är han så tydlig man bara kan varta vad gäller det han har svårt med. Men de lyssnar vare sig på honom eller mig. De vet bättre verkar det som . Alltså jag kokar nu. Ska man behöva vara där varje dag för att de är inkompetenta "know it all"??
Kanske skulle startat en ny tråd… ursäkta mig…
#19 Det låter hemskt :( Förstår att du är arg. Du kanske kan köra en copy-paste och starta en ny tråd. Det skulle vara intressant att diskutera!