Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1927 ggr
[Ace_]
2

Förstår inte saker jag förväntas förstå

Har tänkt lite på ett problem jag har. Jag kan liksom inte räkna ut saker själv. Vet inte hur jag ska förklara det här specifika problemet jag tänker på, men oroar mig lite för hur det ska påverka mig när jag börjar jobba "på riktigt". Jag studerar just nu, och har jobbat på några olika ställen tidigare - sommarjobb och dylikt. Aldrig varit på en arbetsplats länge. Det har gått bra, även om jag inte alltid trivts.

Men att jobba är ju inte alls lika strukturerat som att gå i skolan. Och det är så svårt att själv räkna ut vad som ska göras och sådär. Min autism märks inte på mig heller, så ingen fattar ju att jag inte fattar, s.a.s.

om jag nu ska komma till sak :), exempel: någon ber mig slänga något/hänga upp något. Jag kan inte räkna ut vart jag ska göra det, när, ibland inte ens hur, osv. Enkelt uttryckt: alla instruktioner måste vara övertydliga för att jag ska förstå. Och jag blir så ängslig när jag jobbar, för jag vet att jag förväntas förstå saker som jag inte kan förstå. Är rädd för att bli uppfattad som dum eller jobbig av andra, "det där borde vem som helst kunna räkna ut"

Alltid samma grej, någon ber mig göra något, jag försöker alltid, men måste alltid fråga igen om förtydligande.

Känner någon igen detta?

Jennix
0

Ja, verkligen känner jag igen det.Jag tänker att jag kanske kan lära mig vissa saker utantill, så slipper jag tänka när det händer?

Som när jag inte förstår avstånd och sånt som "alla" gör - då får jag lära mig så kanske jag kan gissa bättre.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

PiganX
0

Jag känner verkligen igen mig..

[Varulv]
0

Nix, jag känner inte igen mig i detta tydliga scenarium… Obestämd

Ändå är jag en gammal ärrad aspergare.